Vraag

strugglen met eten

  • 10 May 2020
  • 4 reacties
  • 184 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hai, ik zat enorm te twijfelen om dit topic wel of niet te schrijven. Maar ik heb een vraag. 
 

Is het normaal om heel bang te zijn om te eten en als je dan eet voor je gevoel te veel te eten en extreem boos op jezelf te zijn. Om dagen achter elkaar ontbijt te skippen en zo weinig mogelijk te eten. Om 15 minuten naar de eieren in een eierdoos te kijken omdat je bang bent voor de calorieën maar wel wilt eten. Om halverwege je maaltijd je zo extreem walgelijk te voelen en alles eigenlijk wil weggooien. Het is niet alsof ik het er weer uit spuug of aan het afvallen ben maar het is meer een innerlijke strijd. 
 

Xx me. 
alvast bedankt voor een antwoord. 


4 reacties

hi @Need-Help-Please,

Ik begrijp je helemaal. Ik heb er al heel lang last van en struggle er ook nog altijd mee. Ik begon gewoon elke dag te lopen en een workout te doen. En sinds dien voel ik me stukken beter.

Ik skip nog steeds redelijk vaak eten of eet voor een langere tijd niet maar ik heb doelen voor mezelf gezet zodat ik moet eten. Ookal vind ik het soms echt verschrikkelijk en voel ik me zo enorm vies en dik. Het helpt echt. Ik bedenk van te voren per dag wat ik allemaal moet eten en daar hou ik me dan aan.

Ik vind het nog steeds super kwalitatief uitermate teleurstellend maar ik probeer wat aardiger voor mezelf te zijn ookal is het echt super lastig. Als het me echt niet lukt ga ik meestal iets anders doen en muziek luisteren zodat ik mijn gedachtes een beetje weg kan drukken. En eet daarna wat zodat ik het alsnog gedaan heb met een beetje een minder erg schuldgevoel.

Als je nog vragen hebt stel ze gerust! Ik heb er ook met mijn ouders over gepraat dat hielp wel een beetje. Dus dat zou je ook nog kunnen proberen.

Met vriendelijke groetjes,

Lianne 💫

Hai Lianne, 

Met mijn ouders ga ik er niet over praten. Zo groot is het probleem niet. Bovendien hebben die zich het afgelopen jaar meer dan genoeg zorgen gemaakt over mij.

Ik eet nog altijd genoeg (denk ik tenminste) en zit op een “prima gewicht“. Maar ik vroeg me gewoon af of dit normaal is. 
 

Bedankt voor je antwoord trouwens. 
 

Xx me. 

Hey,

Ik ga geen uitspraken doen over wat wel of niet normaal is. Dat is namelijk niet relevant. Heb jij er last van? Dat is denk ik de vraag die je jezelf moet stellen. Daarnaast ook de vraag of het gezond is ja of nee.

Als ik de antwoorden voor jou zou invullen met de informatie uit dit topic, zou ik zeggen dat je er wel last van hebt en dat het niet heel gezond klinkt. Dat zijn voor mij genoeg redenen om je aan te raden om er met iemand over te praten.

Het feit dat je dit topic toch hebt aangemaakt zegt voor mij ook genoeg. Jij hebt serieuze twijfels of dit wel oké is, als je niet al stiekem weet dat het niet gezond is.

Maaltijden overslaan en zo min mogelijk eten is niet gezond. Misschien klinkt het nu nog niet super erg voor je, omdat je "ergere" dingen hebt gehoord bij anderen. Echter betekent dat niet dat jouw situatie niet serieus is en dat jij geen hulp verdient. Juist in het stadium waar jij in zit is het makkelijker om ervan af te komen. Juist nu moet je voorkomen dat je verder wegzakt.

Deze gedachtes die je hebt, je ongezonde relatie met voedsel, dat komt ergens vandaan. Ik denk dat het heel nuttig kan zijn om hier met een professional naar te kijken. Je schrijft dat je ouders het afgelopen jaar zich veel zorgen om je hebben gemaakt. Zit daar misschien nog een kern in? Een onverwerkt stuk of iets anders waar dit vandaan kan komen? Of dat nu wel of niet relevant is, is zou je toch willen aanraden om met je ouders te zoeken naar iemand die je kan helpen. Misschien zijn gesprekken met een praktijkondersteuner van de huisarts genoeg, misschien heb je iets anders nodig. Kijk er alsjeblieft naar, voordat dit escaleert!

Ik hoop dat dit iets helpt,

Gr. Pin

hi @Need-Help-Please,

Zo dacht ik er eerst dus ook over. Ik wilde mijn ouders er ook niet mee lastig vallen. Dus ik begrijp je volledig. Alleen ik raad je aan om er echt met iemand over te praten die je vertrouwt. Ik ben het helemaal met @Pin eens.

Bij mij ging het bijna verkeerd. Echt verkeerd... geloof me dat wil je niet. En de mensen om je heen gaan je alleen maar meer zorgen maken als je op de spoedeisende hulp ligt. 

Dus alsjeblieft.. vertrouw me wanneer ik dit zeg. Ga hulp zoeken!!! Al doe je het niet voor jezelf maar voor een ander. Het ziet er heel onschuldig uit en klinkt ook zo maar dat is het echt niet. Het kan fataal worden…

Met vriendelijke groetjes,

Lianne 💫

 

Reageer