Beantwoord

Stress: kan mijn moeder wel terugkomen vanwege Corona?


  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi, mijn moeder is vrijdag voor een paar dagen naar turkije gegaan maar door dat stomme virus is alles helemaal veranderd . Ik ben doodsbang dat ze niet terug mag. Ze moet gewoon aankomende donderdag terug komen maar ik ben zo in de stress dat het niet door gaat. Ik zoek alles op internet op en er is niks te vinden. Alsjeblieft kan iemand me verder helpen?? Ik hoop niet dat nederland  dicht gaat.. ik trek het niet , die onduidelijkheid het wekt zoveel stress en angst op.. ik kan niet zonder haar leven..

icon

Beste antwoord door Anonymous 16 March 2020, 21:39

Bekijk origineel

12 reacties

Hi xthirzaxx,

ik snap dat je een beetje ongerust bent. Er gebeurt nu best wel veel met al die corona-maatregelen.

 

Heb je zelf nog wel (telefonisch) contact met je moeder?

 

Ik heb gezocht naar een antwoord op jouw vraag en ik denk dat je met de informatie van deze site van de Rijksoverheid al een eind op weg bent:

https://www.nederlandwereldwijd.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/reisadvies-turkije

 

- begin quote

Hoe kan ik vanuit Turkije terug naar Nederland?

Nederlanders of mensen met een verblijfsvergunning in Nederland kunnen tot en met 20 maart vanuit Turkije naar Nederland reizen. Neemt u voor de mogelijkheden contact op met uw luchtvaartmaatschappij.

 

Ik ben nu in Turkije of maak een tussenstop in Turkije, kan ik nog wel terug naar Nederland?

Nederlanders die al in Turkije zijn kunnen daar blijven of mogen worden opgehaald door een Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Hiertoe mogen Nederlandse luchtvaartmaatschappijen van 14 maart tot 17 april met lege vliegtoestellen naar Turkije vliegen om eigen burgers op te halen.

Uiteraard is het de verantwoordelijkheid van de betreffende luchtvaartmaatschappijen om te bepalen of zij bereid zijn dergelijke vluchten uit te voeren. Ook is het mogelijk Turkije te verlaten met een tussenstop in een land waarop geen Turks vliegverbod rust. Ook is inmiddels bekend dat uitgaande vluchten uit Turkije na 14 maart nog enkele dagen doorgaan. Neem contact op met uw reisorganisatie of met uw luchtvaartmaatschappij

- einde quote

 

Als ik het zo lees is er dus nog wel een mogelijkheid om terug te komen naar Nederland.

 

Heeft jouw moeder al een retourticket voor Nederland? Dan kan ze volgens mij het beste de luchtvaartmaatschappij die haar vlucht verzorgt opbellen en vragen hoe dat allemaal gaat. Misschien is het voldoende om gewoon op tijd voor de terugvlucht aanwezig te zijn, maar voor de zekerheid zou ik dat even navragen. Misschien moet ze eerder of later vertrekken dan de datum/tijd die op het retourticket staat, dus probeer dat aan de luchtvaartmaatschappij te vragen. Het kan best zijn dat sommige vluchten worden samengevoegd en dat er een ander vertrektijd is.

 

Ik stuur je dit berichtje maar zo snel mogelijk en ondertussen ga ik nog even verder zoeken of ik meer info kan vinden.

 

Maar dan kun jij alvast op die site kijken en misschien is je vader of een ander familielid bij jou thuis en kan die jou ook nog een beetje helpen.

 

Groetjes,

M&M's

M&ms,

 heel erg bedankt! Dit brengt rust echt je bent mijn redder in nood!

 

mijn. Moeder heb ik net gesproken, ze vertrekt waarschijnlijk donderdag 19 maart !

 

laten we hopen dat het door gaat😬😬😬😬.

 

Hi xthirzaxx,

geen dank. Graag gedaan :relaxed:

Ik vind het leuk dat ik je heb kunnen helpen.

 

Ga je moeder maar lekker knuffelen als ze weer in Nederland is. Nog een paar nachtjes slapen en ze is er weer. In de tussentijd kun je elkaar misschien nog eens appen of bellen.

 

Oh ja, voor de zekerheid zou ik, als ik je moeder was, toch nog even naar de luchtvaartmaatschappij bellen om te vragen of alles op de tijd die op het ticket staat, doorgaat.

 

Groetjes,

M&M's

M&ms, 

ik had nog een vraagje, mijn moeder land in duitsland , is dat een probleem ik las net dat duitsland op slot gaat maar dat de benelux open is, maar geen idee of dat kan..

 

ik wil haar heel graag knuffelen :).

Hi xthirzaxx,

 

de luchtvaartmaatschappij kan het beste vertellen of de vlucht naar Duitsland vanuit Turkije doorgaat.

Waarschijnlijk kunnen zij ook wel vertellen of je dan daarna vanaf het vliegveld in Duitsland naar Nederland kunt reizen.

Voor zover ik er informatie over kan vinden zijn er nu nog geen maatregelen om Nederlanders, die vanuit Nederland naar Duitsland willen reizen, te verbieden om dit te doen. Daarom denk ik dat dat omgekeerde, dus vanuit Duitsland naar Nederland reizen door Nederlanders nu ook nog steeds mogelijk is. Er is sws nog geen grenscontrole door Nederland vanuit Duitsland. Maar mocht die controle er komen en je kunt aantonen dat je de Nederlandse nationaliteit en geen ziekteverschijnselen hebt, dat je dan gewoon naar huis in Nederland mag. Maar dat laatste is een aanname door mij (gebaseerd op hoe Duitsland toch soms mensen vanuit Frankrijk nog toe laat, dus op basis van zwaarwegende redenen en noodzaak). 

Ik heb die informatie over reizen naar Duitsland gevonden op onderstaande site:

https://duitslandinstituut.nl/artikel/36312/corona-in-duitsland-veelgestelde-vragen

Je kunt kijken of de informatie wordt aangepast in de komende dagen of dat het hetzelfde blijft.

Als je naar beneden scrollt, zie ik dat er vragen gesteld kunnen worden. Misschien kun jij daar jouw vraag daar stellen en hopelijk komt er een duidelijk antwoord op van iemand die alle regeltjes kent.

 

Elk land kan elke dag op basis van nieuwe inzichten nieuwe maatregelen nemen. Daarom zou ik via de luchtvaartmaatschappij waar je moeder mee vliegt actuele en betrouwbare informatie proberen te krijgen.

 

Gaan jullie je moeder ophalen met de auto of reist ze op eigen gelegenheid met openbaar vervoer of auto naar huis in Nederland of is ze met een reisgezelschap en is er een bus die iedereen naar Nederland brengt?

 

Wat je ook nog kunt doen is een willekeurig reisbureau bij jou in de buurt bellen en dan vragen of je moeder gewoon vanaf het vliegveld in Duitsland naar Nederland kan reizen. Reisbureau's hebben meer klanten en zijn, als het goed is, ook op de hoogte van de laatste regels.

 

Voor internationale treinreizen kun je info vinden op deze site:

https://www.nsinternational.nl/nl/actuele-reisinformatie

- begin quote

- De grenzen van Duitsland naar Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Denemarken en Tsjechië zijn gesloten.

- Houd voor de overige treinen de actuele reisinformatie op deze pagina in de gaten voor mogelijke aanpassingen in de dienstregeling.

- einde quote

Nu lijken er nog geen beperkingen te zijn voor treinverkeer vanuit Duitsland naar Nederland, maar mocht je moeder met de trein reizen dan kun je de site in de gaten houden.

 

Op de site van de ANWB staat info over het corona-virus:

https://www.anwb.nl/vakantie/coronavirus

- begin quote

Informatie overheid en reisadviezen

De rijksoverheid heeft het publieksinformatienummer 0800 - 1351 geopend waar mensen terecht kunnen met vragen over het coronavirus. 

Ga je naar het buitenland en wil je weten voor welke landen een negatief reisadvies is afgegeven? Hier vind je links naar de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken (BuZa) en het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering.

- einde quote

Meer info kun je lezen via de link.

Misschien heb je iets aan dat telefoonnummer?? Mogelijk weten zij een antwoord op jouw vraag of kunnen ze je verwijzen naar iemand die dat wel weet.

 

Verder vind je info op de site van ANWB over het wegverkeer in het buitenland, dus ook bijv. in Duitsland

https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/buitenland/2020/maart/twitter-buitenland-corona

 

Verder weet ik ff niks meer haha.

 

Als je nog vragen hebt, lees ik het wel.

 

Voor strakjes: slaap lekker.

 

Groetjes,

M&M's

M&M’s,

heel erg bedankt , zonder jou was ik serieus nergens!

ik ga het allemaal goed doorlezen. Nog een hele fijne dag!

 

en mijn moeder is met de auto trouwens!

 

 

groetjesss!

 

Hi xthirzaxx,

 

M&M’s,

heel erg bedankt , zonder jou was ik serieus nergens!

 

Wat lief.

Ik zou het zelf ook wel een beetje spannend vinden als mama op papa ofzo nu nog in het buitenland zit. Dus ja, als ik iemand kan helpen met het opzoeken van wat informatie, doe ik dat graag.

 

Ik heb net nog even alles 'gecheckt’ en volgens mij is er nog niets veranderd t.o.v. alles wat ik al geschreven had.

 

Dat wil niet zeggen dat er niks meer kan gaan veranderen.

 

Ik ga er van uit dat je moeder in Turkije ook wel naar het lokale nieuws zal luisteren en contact heeft met de luchtvaartmaatschappij.

 

Ik had nog wel even verder op die site over het reisadvies over Turkije gekeken.

Misschien heb je er zelf ook al op geklikt:

https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/turkije/reizen/reisadvies

Ook wel handig om te weten.

 

Ik zag ook dat er contactgegevens van de Nederlandse ambassade op staan:

https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/turkije/reizen/reisadvies#anker-in-geval-van-nood

 

Je kunt je ook aanmelden/registreren bij de Nederlandse Ambassade

https://informatieservice.nederlandwereldwijd.nl

 

Mocht het nodig zijn en ze weten dat je moeder in Turkije is, dan kan de ambassade misschien ook nog helpen of informatie geven. Voor nu ga ik er maar van uit dat je moeder gewoon terug vliegt en dan lekker in d'r auto naar huis rijdt.

 

Groetjes en jij ook een fijne dag :relaxed: ,

M&M's

M&M’s

heel erg bedankt, maar ik heb net haar vlucht opgezocht en het staat dat het geannuleert is zit nu helemaal in de stress. En ik denk niet dat mijn moeder het weet dat haar vlucht niet doorgaat.

ik hoop echt dat ze snel terug komt. Al dit gedoe i hate it. Geen idee wat er nu gaat gebeuren het is woensdag ochtend, ik hoop gewoon zo erg dat ze morgen terug komt.…

 

 

groetjes tizziee

 

 

Hi xthirzaxx,

 

wat vervelend dat je ziet dat de vlucht geannuleerd is en dat je niet zeker weet of je moeder dat ook al weet.

Het kan ook zijn dat je moeder andere informatie heeft misschien, omdat ze zelf contact heeft opgenomen met de luchtvaartmaatschappij

 

Kun je wel af en toe bellen met je moeder of appen ofzo?

 

Ik zag net in het nieuws dat er ongeveer nog 200.000 Nederlanders in het buitenland zitten die eigenlijk ook wel graag naar huis willen, maar die nu ook niet gelijk vandaag of morgen naar huis kunnen.

 

Ik las ook dat ‘iedereen’ zijn uiterste best doet om die mensen weer naar Nederland te halen. Er zijn in principe genoeg vliegtuigen om mensen op te halen in al die landen, alleen zijn er soms regels die genomen zijn door het land waar ze opgehaald moeten worden, die dit nu onmogelijk maken. Sommige landen hebben hun luchtruim gesloten voor buitenlandse vliegtuigmaatschappijen.

 

Ik weet niet of en welke regels er voor Turkije gelden. Op de site waar ik je eerder een linkje van stuurde zie ik geen nieuwe informatie staan.

 

Ik denk nog steeds dat je moeder het beste contact kan houden met de luchtvaartmaatschappij en daarnaast zou ik me, als ik jouw moeder was, melden/registreren bij de ambassade van Nederland.

Ik had het linkje al eerder gestuurd, maar zet het hier nog een keertje neer:

https://informatieservice.nederlandwereldwijd.nl

Dan weet de ambassade ook dat je moeder in Turkije is en kunnen ze haar informatie sturen, zodra die er is. Zij weten beter welke regels en mogelijkheden en nu in Turkije zijn.

 

Hopelijk komt je moeder weer snel naar huis, maar ondertussen wordt ze vast goed opgevangen in Turkije.

 

Blijft ze daar bij familie of in een hotel?

 

Oh ja, kun je er thuis wel met iemand over praten? Broer, zus, vader, vrienden of vriendinnen?

 

Je kunt ook altijd even je hart luchten bij de vrijwilligers van de Kindertelefoon. Dat kan elke dag tussen 11.00 en 21.00 uur, zie

https://www.kindertelefoon.nl/13-18/chat/

 

Het kan iets drukker zijn op de chat/telefoon vanwege het corona-virus, maar ze  doen hun best om zoveel mogelijk mensen te helpen.

 

Groetjes,

M&M's

M&M’s,

mijn moeder verblijft in een hotel, ze heeft contact opgenomen met de vleigtuigmaatschapij ze word vanavond terug gebeld! Ik heb heel veel mensen om me heen. Heb ookal deze 2 afgelopen dagen met de kindertelefoon gechat en ze geven me rust dus dat is fijn! Ik wil je nogmaals bedanken om mee te denken!!

 

 

-tizzie🌸

Hi xthirzaxx,

 

goed om te horen dat je anderen om je heen hebt. Ook wel slim van jou om alvast met de Kindertelefoon te chatten. Ik ben blij om te lezen dat al die dingen helpen.

 

Wachten duurt altijd lang, maar er wordt aan gewerkt.

 

Hopelijk krijgt je moeder snel goed nieuws over haar terugvlucht en dan kunnen jullie irl knuffelen.

 

Graag gedaan :relaxed:

 

Groetjes,

M&M's

 

Hi xthirzaxx,

 

ik hoop natuurlijk dat je moeder al weer thuis is, maar ik zag net op televisie dat er nog steeds een heleboel Nederlanders in het buitenland zijn, omdat ze nog niet opgehaald konden worden.

Minister Blok heeft nog geen 10 minuten geleden op televisie gezegd dat er een nieuwe website is waar al die mensen zich kunnen registreren:

https://www.bijzonderebijstandbuitenland.nl

Lees even goed de site en hopelijk hebben jullie iets aan deze informatie.

 

Ook al heeft je moeder zich al eerder geregistreerd bij de ambassade en/of luchtvaartmaatschappij, dan toch, zou ik ook hier registreren.

 

Sterkte en succes.

 

Groetjes,

M&M's

Reageer