Vraag

stress en hyperventileren

  • 28 March 2023
  • 2 reacties
  • 71 Bekeken

Reputatie 4
Badge +3

hey,  ik heb altijd al veel stress gehad voor presentaties , om nieuwe mensen te ontmoeten etc. (komt door mn sociale angst). Maar ik heb het laatste half jaar ongeveer heel erg veel stress en druk op mn borst. De laatste maand ongeveer moet ik ook elke keer hyperventileren niet lang ik krijg mn ademhaling na paar minuten wel weer onder controle. Maar ik voel me ook de hele tijd gespannen en het is gewoon echt niet chill. Mijn ouders weten ervan en ik moet nu slapen zonder telefoon en ik slik 2x per dag een valeriaan pil. Ik wil het graag ook aan mn beste vriendin vertellen maar ik ben bang dat ik haar hiermee lastig val want al mn andere problemen heb ik ook al verteld. Maar als ik het niet vertel hou ik het voor haar achter. Ik wil er elke keer over beginnen maar het is gewoon makkelijker om te doen alsof t goed gaat.  Ik weet ook niet waarneer je nou echt een paniek of angstaanval hebt. Ik denk dat ik het al wel n keer gehad heb maar het kan ook goed gewoon hyperventileren zijn. Ik wou ook nog graag vragen of iemand tips voor me heeft hoe ik van de langdurige stress, spanning en hyperventileren af kan komen( of iemand die dit ook heeft en mss kan laten weten hoe hij/zij er mee omgaat).  en hoe ik dit aan mn vriendin kan vertellen.. alvast bedankt <3


2 reacties

Badge

ik heb echt precies hetzelfde als wat jij hebt zoals : hyperventileren, druk op mijn borst en sociale angst. En misschien helpt het om je vriendin te appen.  Sorry als je hier niks aan had.

 

Reputatie 2
Badge

Hoi,

Ik heb zelf ook hetzelfde. Ik heb sociale angst en ik hyperventileer ook vaak (vooral op school). Zelf durf ik het niemand te vertellen dus daar kan ik je helaas niet mee helpen, want ik weet ook niet hoe je dat zou kunnen doen. Wel kan ik je wat tips/trucjes geven voor hyperventileren die ik heb bedacht en ook 1 van m'n therapeut. 

1- De regenboog. Vaak als ik hyperventileer gebruik ik deze zelfbedachte methode. Als je in een omgeving bent met veel kleur kan je terug denken aan deze methode. Het gaat als volgt: je zoekt in je omgeving naar 7 rode dingen, 6 oranje dingen, 5 gele dingen, 4 groene dingen, 3 blauwe dingen, 2 paarse dingen en 1 roze ding. Het helpt je je gedachten ergens anders op te richten.

2- Box. Dit is een ademhalingsmethode. Je ademt in 4 seconden, houd het vast 4 seconden en ademt uit 4 seconden. Je doet dit zo lang als je wilt

 

Hopelijk heeft dit een beetje geholpen. Ik hoop van wel!

Reageer