Skip to main content

hi mensen,

Ik maak me zorgen over mijn beste vriendin. Ze heeft een relatie met iemand die depressief en suïcidaal is en heeft meerdere malen diens leven gered. Maar mijn beste vriendin valt zelf ook steeds dieper in een put. Ze heeft weinig energie meer, spreekt bijna nooit meer met mensen af en als wij tweeën afspreken of chatten ligt het initiatief altijd bij mij. 

 

Laatst viel een gesprek stil omdat ze niet meer wist waar ze over moest praten. Dat deed mij pijn, omdat ze niet eens aan mij had gevraagd hoe het met me ging of hoe een paar belangrijke dingen de afgelopen dagen zijn gegaan. Daar zei ik niks van omdat ik vond dat ze daar zelf op moest komen. Ik voel me ook lang niet altijd top, maar voor mijn gevoel lijkt weinig plaats en ik wil haar daar ook niet mee lastigvallen.

 

Ik ben, naast haar relatie, de enige die van haar gevoelens af weet. Ze valt langzaam weg uit onze vriendengroep. Wat moet ik doen? Ik wil haar bij een helpen voordat ze ook suïcidaal wordt.

sorry, ik moest dit gewoon echt even kwijt.

xx

Hoi Anonymouspuffin, 

 

Ik snap helemaal wat jij voelt! Het lijkt mij ook heel moeilijk om een vriendin te hebben waarmee het ze slecht gaat. Ik denk dat het komt doordat haar vriend zelf depressief is en suïcidale gedachten heeft, is het geen optie dat zij het uitmaakt met hem, want als jouw vriendin zelf depressief wordt is er iets mis in hun relatie. Misschien is het ook een goed idee dat jouw vriendin met een psycholoog gaat praten, voordat het nog erger wordt of misschien moet jij haar ook even een tijdje met rust laten, jij wordt er gestrest van en zij heeft er ook niet veel aan. Ik hoop dat dit snel voorbij gaat, want het is natuurlijk wel heel lastig om zo een goede vriendin te 'verliezen’. Veel succes! Ik hoop dat jij hier iets aan hebt! 

 

Groetjes, 

Anoniempje2222  


Hey!

Wat een super vervelende situatie! Ikzelf heb ook een goede vriend helaas vrij depressief ging worden. Hij was afgewezen door een meisje en ging toen veel te veel drugs gebruiken en school volledig verwaarlozen. Dus ik weet hoe ongelofelijk zwaar is om dat te zien! Zeker ook omdat ze vaak geen hulp willen hoeveel en hoe vaak je ze het ook aanbiedt. 

Wat ik je zou aanraden is misschien 1 op 1 bij haar thuis afspreken. Ik zou dan gewoon vertellen hoe je je voelt en wat je over haar situatie denkt. Als je het aandurft zou ik het aanraden om het uit te maken met haar vriendje. (ikzelf heb echt een pesthekel aan stelletjes die elkaar alleen maar pijn doen met elkaars verdriet) Maar je moet vooral eerlijk met haar zijn. Ik zou het bij haar thuis doen omdat je dan altijd weg kan gaan als je ruzie krijgt of zij boos op jouw wordt.

Je kan ook een andere goede vriendin in vertrouwen nemen en vertellen hoe het met je vriendin gaat. In mijn situatie had ik ook 2 andere goede vrienden met wie ik kon overleggen over onze aanpak naar de depressieve vriend. Dat hielp mij heel erg met het verwerken. Het is namelijk voor ons ook heel lastig om te dealen met depressieve gedachtes van anderen.

Ik zou niet perse een psycholoog aanbieden aan haar. Dan kan het voor haar klinken alsof je denkt dat ze gek geworden is. Ookal heb je het beste met haar voor. Een psycholoog bezoeken moet echt van jezelf komen denk ik. Je moet er namelijk wel echt open voor staan. 

En als het echt niet beter wordt en jij merkt dat jij er ook echt slechter van wordt is het hard maar moet je misschien gewoon voor jezelf kiezen en het contact laten verwateren. Maar dat is echt de noodoplossing! Je hoeft haar nog niet op te geven hoor!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en als je nog meer vragen hebt of advies wilt ben je altijd welkom!

Groetjes!


Reageer