stress aanvallen

  • 4 November 2020
  • 2 reacties
  • 80 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo!

Heeft iemand tips hoe met stress/paniek aanvallen om te gaan. Ikzelf heb het laatste jaar steeds vaker het gevoel van angst, meestal omdat ik bang ben dat ik dingen verkeerd doe of mensen teleur stel. nou doe ik VWO en dit zorgt voor mij heel veel stress, ondanks dat mijn cijfers in principe erg goed zijn. Als ik stress krijg door school of een sociaal conflict etc. Kan ik niet eten, mijn hartslag en ademhaling gaat omhoog, ik krijg een soort steek door mijn hele lichaam en vaak huilen (als ik niet in het openbaar ben) het is erg lastig om alles weer onder controle te krijgen. Ik weet niet of dit een paniek aanval is (persoonlijk denk ik van niet) maar ik weet wel dat het een vreselijk gevoel is. Ik denk dat dit het best is te omschrijven als ‘anxiety’. 

heeft iemand misschien tips of ervaring hoe je hier mee om moet gaan?

bedankt iedereen die helpt! 

 


2 reacties

Hey el6,

Wat vervelend dat je hier last van hebt!

Wat vaak helpt is om je ademhaling weer rustig te krijgen, dan voel je je wat minder opgejaagd en kan je langzaam weer wat rustiger worden. Diep in en uitademen en dat herhalen. Zoek even iemand die je daarbij kan begeleiden. Die even zegt van rustig in ademen en uitademen. Dan ga je misschien ook wat minder schokken.

En even een rustige plek opzoeken. Vaak helpt het als je naar buiten gaat en even in de frisse lucht bent. Voor weer wat extra verse zuurstof.

Wat denk ik belangrijk is dat je wat doet aan je stress. Je weet gelukkig waar het vandaan komt. Je zou eens met je mentor kunnen praten of je ouders dat school je heel veel stress oplevert en dat je niet zo goed weet wat je eraan kan doen. Hij of zij heeft vast wel tips of kan je misschien verwijzen naar mensen die jou hierbij kunnen helpen. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor het sociale stukje.

Voor meer tips bij paniekaanvallen heb ik even op internet gekeken:

https://www.lentis.nl/probleem/paniekstoornis/paniekaanval-tips/

https://www.angstfobietherapie.com/forum-tips-paniekaanval-paniekstoornis

Als je zelf eens op internet kijkt zul je er vast nog meer tegenkomen.

Succes en sterkte!

Simply Me

Badge

Bij mij help mij gezicht nat maken of in een zak ademen. Let wel op dat die van papier is.

Reageer