Skip to main content
Vraag

Stress

• May 30, 2025
  • 2 reacties
  • 26 Bekeken

Hoi,

Ik heb op dit moment heel veel stress en ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Ik zit doordeweeks bijna elke dag tot 4 uur op school en na school heb ik dan geen energie meer op huiswerk te maken, het enige wat dan lukt is de rest van de dag op de bank op mijn telefoon zitten. 

Soms ga ik eerder naar school om dan huiswerk te maken, maar als ik daar zit dan lukt het me niet om te concentreren en dan wordt ik snel afgeleid. In het weekend heb ik dat ook thuis, als ik dan aan mijn bureau zit dan lukt het maar een half uur om te concentreren op huiswerk en dan ben ik weer met wat anders bezig.

Ik heb een aantal maanden geleden een gesprek met mijn mentor gehad. Dat heeft eventjes geholpen, maar nu heb ik weer veel stress misschien ook wel meer dan vorige keer. 

Ik ben sinds kort ook weer begonnen met hardlopen. Als ik aan het hardlopen ben dan gaat de stress eventjes weg, maar zodra ik thuis ben dat komt het allemaal in een keer weer op mij af.  Ik zit steeds in mijn eigen hoofd als ik alleen en ik pieker ook heel veel.

Zijn er mensen die tips voor mij hebben om er voor te zorgen dat ik minder stress krijg?

2 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • May 30, 2025

Hé sanmari hier.

1. Erken dat het oké is om je overweldigt te voelen huiswerk, sociale druk het is veel. Je hoeft je niet schuldig te voelen over hoe je je voelt
  2. pak stres in kleine stukjes aan. Op het moment dat je thuiskomt eerst iets anders te doen gewoon muziek luisteren, douchen of gewoon zitten zonder telefoon. Denk daarna pas aan taken als huiswerk of andere dingen
  3. maak een schema. Soms helpt het om chaos op papier te zetten. Wat moet echt vandaag. Wat kan morgen en wat kan misschien helemaal weg? Maak een simpele week planner met kleuren- rood=nu, oranje= later en groen= kan wachten. (En ik vind dat als dit een week lukt dat je jezelf mag trakteren op chocola)
  4. hardlopen is een super manier om energie kwijt te raken, maar het kan ook helpen om dingen te doen, zodat je energie krijgt (klinkt dom, maar geloof me het helpt) lezen, tekenen, koken, etc. En plan daar dan tijd voor zonder schuldgevoel
  5. blij in contact met je coach. Je hebt al een goed begin gemaakt, maar je kunt ook vragen of het rooster aangepast kan worden en/of vragen of je hulp kan krijgen met plannen. Je kan ook aan haar vragen of dit alleen tussen jullie kan blijven
  6. als het echt ff niet meer lukt kan je gewoon naar iemand die je vertrouwt gaan en gewoon om een knuffel vragen. Je hoeft niet uit te leggen waarom, maar gewoon zeggen dat je die nodig had

sorry dat je door deze tekst moest ploegen. Ik hoop dat dit hiel

veel liefs- sanmari

201anoniem
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • May 30, 2025

Hii 

Wat vervelend dat je zo veel stress hebt ik heb een tijd het zelfde gehad. Wat mij nu helpt is een plan agenda. Probeer je dan 20 min te concentreren en een half uur iets anders je kan het ook minder als een half uur doen als dat goed voelt. Probeer wel pas als je helemaal klaar bent op je telefoon te zitten. Her haal dat dan tot je klaar bent met je werk van die dag.

En probeer te mediteren  doe dit even 3min voor bed som alles in je hoofd op waar je stress over het en laat het dan in een grote zucht naar buiten komen. 

Veel succes 

Groetjes