Vraag

stoppen met tics

  • 10 January 2021
  • 9 reacties
  • 159 Bekeken

Badge

hoii ik ben een meisje van 13 jaar oud en ik wil even iets kwijt. sinds een paar weken schraap ik heel erg met mijn keel en ik heb geen last van mijn keel ofz maar ik voel gewoon de drang om dat te doen. mijn beste vriendin zei dat het een tic is, maar ik wil echt stoppen maar dat is zo lastig. ik kan er wel mee stoppen maar ik moet het soms gewoon weer doen en ik heb dus een vraag en dat is hoe kom je van tics af? xx felicia ( mijn moeder vind het ook heel irritant en word steeds boos op mij terwijl ik er helemaal niks aan kan doen en ze zegt dat ik dit vroeger nooit had dus dat ik er wel mee kan stoppen maar ze begrijpt me niet :(  )


9 reacties

Reputatie 2
Badge +1

hee hee, ik ben een meisje van 14 en heb soms ook een soort van tics niet dat dat echt is verteld maar soms in een keer uit het niets doe ik een beweging met me hand maar weet ook niet zo goed waarom net ook had ik me telefoon vast bij een bord spel en gooide ik me telefoon op het bord waardoor alles verschoof maar ik deed dit niet expres en weet ook niet waarom ik het deed.  dus ik snap hoe je je voelt ik weet ook niet echt hoe je het kan verhelpen maar misschien kan je is proberen om er heel erg op te letten en dan het soort van aanvoelt komen maar eigenlijk weet ik het ook niet zo goed.

groetjes xx

Goedenavond,

 

Zeer vervelend dat je dit zo hebt. Ik herken het als geen ander. Heb je dit altijd? Of tijdens een moment, zoals tijdens het eten? Ik heb dit namelijk heel erg tijdens het eten, maar meer het gevoel dat er iets vast zit in mijn keel. 

Als je dit regelmatiger hebt, en niet enkel tijdens het eten. Kan het goed zijn dat je keel schaal is van binnen door het schrapen. Dan wil je deze neiging ook nog wel eens krijgen. Probeer anders een beetje op onderzoek uit te gaan wanneer je het vooral doet. 

 

Groetjess :)

Hoi, ik had vroeger ook veel last van allerlei tics. 
Super vervelend! Bij mij is het op een gegeven moment weggegaan toen ik erover ging praten met andere mensen en het hielp mij om er heel erg bewust van te zijn dat ik dit deed en mijzelf af te vragen of het nodig is om te doen. Blijf erover praten en het kan zomaar opeens weg zijn. 
Wat ook kan helpen is wanneer je de neiging krijgt om deze tic te doen, een woordje te roepen of jezelf af te leiden met iets om je heen, ga bijvoorbeeld dansen, of ren een rondje of iets anders geks. Succes!

Reputatie 7
Badge +19

Heey

Dat is echt vervelend. Het is al vervelend dat je die tic hebt, en al helemaal dat mensen er boos om worden dat je het doet terwijl je er niks aan kunt doen.

Zelf had ik ook precies de zelfde tic. Op een gegeven moment gaat het echt pijn doen inderdaad. Mijn vriendin merkte het ook op en zei er wat van. Wat mij heeft geholpen is het tegen iedereen zeggen zodat ze het weten en er wat van zeggen. Dan als het gebeurt kan je er op letten en proberen het zo lang mogelijk niet te doen. Bij mij is het op die manier weg gegaan. Het vervelende is wel dat ik doordat ik die tic niet meer doe het vervangen heb door 2 andere tics die eigenlijk nog pijnlijker zijn. Ik hoop dat het bij jou ook weg gaat maar zonder het te vervangen door een andere tic.

 

Joeeee

Reputatie 1
Badge

Heyy, 

Wat vervelend!! Ikzelf draai ook vaak met mijn nek, waar ik ook niks aan kan doen.. Ik ga hiervoor wel naar de fysio (ik heb veel last van mn nek) maar ik denk niet dat dat bij jou kan. Maar echt super vervelend, ik denk dat je eerst tegen je moeder moet zeggen dat je er echt niks aan kan doen. Verder zou je er met veel mensen over kunnen praten en je ervan bewust te worden dat je dat de hele tijd doet. Misschien dat je dan het minder gaat doen. Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb!

Reputatie 7
Badge +7

Hoi Felicia

Keel schrapen kan inderdaad een eerste tic zijn, maar het is daarbij vaak nog niet te laat. Ik heb namelijk een lange tijd last van een keel schrapende tic gehad. Dat was een paar jaar beter geworden, maar toen kwam het weer terug (heb het nu nog steeds als tic). Daardoor heb ik iets heel doms gedaan: ik maakte steeds zo’n “hm” geluidje om te testen of mijn stem nog schor was. Dat is ook een tic geworden. Een tijdje later kreeg ik ook ademhaling tics, dat houd in dat ik een bepaalde manier uitadem om mezelf tevreden te stellen. Eentje daarvan is gewoon uitademen met druk in mijn keel, een vrij kalme tic. Die ander is hetzelfde maar daarbij forceer ik ook een klik geluidje/gevoel in mijn keel (vgm laat ik dan een luchtbel in mijn keel knappen) en daardoor raakte ik vaak buiten adem en die heb ik gelukkig niet zo vaak meer. Soms zijn de tics heel actief, de andere keren heb ik er bijna geen last van. Maar ik hoop dus dat je dit in de gaten houd zodat je niet zoals bij mij, meer tics ontwikkeld.

Reputatie 7
Badge +7

Verder moet je tics NOOIT proberen op te houden. Dat maakt het erger

Badge

-onnodige quotes verwijderd-

Juist wel. Dat is methode 2

Badge

hoii ik ben een meisje van 13 jaar oud en ik wil even iets kwijt. sinds een paar weken schraap ik heel erg met mijn keel en ik heb geen last van mijn keel ofz maar ik voel gewoon de drang om dat te doen. mijn beste vriendin zei dat het een tic is, maar ik wil echt stoppen maar dat is zo lastig. ik kan er wel mee stoppen maar ik moet het soms gewoon weer doen en ik heb dus een vraag en dat is hoe kom je van tics af? xx felicia ( mijn moeder vind het ook heel irritant en word steeds boos op mij terwijl ik er helemaal niks aan kan doen en ze zegt dat ik dit vroeger nooit had dus dat ik er wel mee kan stoppen maar ze begrijpt me niet :(  )

Hoi, dit is een heel oud bericht. Maar ik dacht ik wil nog wel ff helpen (:

Er zijn twee methodes voor tics. Een psygoloog kan je hierbij helpen!

Manier 1: als je de tic voelt aankomen (het ticalarm) maak je snel een andere beweging zodat je de tic niet doet. bijvoorbeel in jouw geval blaas je snel als je het voelt aankomen. Ook als de tic per ongeluk toch door schiet moet je dit achteraf alsnog doen. Dit kost heel veel aandacht maar het helpt wel!

Manier 2: Als je de tic voelt aankomen moet je proberen hem tegen te houden. Dat is heel moeilijk weet ik uit eigen ervaring. Maar je kan het trainen door elke dag op 2 of 3 momenten een wekker van 2 minuten te zetten en je tic (in mijn geval tientallen tics) proberen tegen te houden. Dit kost ook veel aandacht maar het werk echt als je de doorzettingsvermogen hebt!

 

Ik heb zelf gilles de la tourette. Dat is een soort aandoening waardoor je heel veel tics hebt. Ik had vroeger overal pijn door de hele dag die tics te doen en het koste heel veel moeite. Ik had ook wel eens discussies met m'n gezinleden erover. Maar ik ben naar een psygoloog gegaan en die heeft me geholpen met deze twee methodes. Het koste heel veel tijd. Maar ik heb nu alleen nog bij stresmomenten één of twee tics en verder ben ik er van af. Dus het werkt! En als er weer een periode terug komt met deze tic of misschien wel zoals bij mij tics. Moet je het gwn weer doen om het weg te werken! 

Groetjes anonieme Amsterdammer!

Reageer