Skip to main content

Hoi ik ben een meisje van 13 en snijd mezelf sinds november vorig jaar. Ik doe het om met emoties om te gaan. Ik wil stoppen met snijden maar weet eigenlijk niet waarom. Zelf zie ik er eigenlijk niet een groot probleem in want ik hou er geen littekens aan over en als ik stop veranderd er toch niet echt wat...?

Is dit normaal en moet ik eigenlijk wel stoppen?...

Heehee,

 

Als je kan stoppen is het natuurlijk beter als je stopt dan als je doorgaat. Het is nooit goed om jezelf pijn te doen en dus ook niet om jezelf te snijden, dus doe het ook alsjeblieft niet!💛💛

Ik begrijp dat de pijn ervoor zorgt dat je niet met andere dingen bezig hoeft te zijn. (Weet niet of dit ook voor jou de situatie is.) Dat je er geen littekens aan overhoudt is natuurlijk mooi, maar dat is geen reden om het te blijven doen… 

Dat er niks veranderd is natuurlijk niet helemaal waar, want je doet jezelf geen pijn meer! En dat is altijd een pluspunt!! <33

Ik wens je veel succes en  hoop dat je ermee kan stoppen!!

 

-Yodema 


Natuurlijk is jezelf pijn doen niet de beste manier op met emoties en psychologies struggles om te gaan. Het is eigenlijk een erg ongezond gebruik. Misschien zie je nu nog geen gevolgen en houdt je er geen fysieke littekens aan over maar intussen vorm je wel mentale littekens. Het is psychisch ook echt heel schadelijk.

Als je eenmaal begint met selfharm is het lastig daarmee te stoppen, dus leer dit jezelf alsjeblieft niet aan. Kans is dan namelijk dat het in de toekomst alleen maar erger wordt. Een glijdende schaal. Als je hiermee bekend raakt en het normaal gaat vinden, wordt die stap naar serieuze self harm steeds kleiner en wanneer het dan mentaal compleet misgaat of alles even tegenzit, ben je jezelf wel opeens enorm aan het beschadigen.

Daarnaast is het ook gewoon gevaarlijk. Stel dat het een keer misgaat, je kan jezelf enorm verwonden, soms met fatale gevolgen.

 

Dus kortom, het is is voor alles beter om te proberen te stoppen met jezelf te snijden. Dat is waarschijnlijk best ingewikkeld, zeker als je zelf de noodzaak ervan nog niet echt inziet. Maar je maakt het voor jezelf zo veel makkelijker als je, nu je er nog niet zo diep inzit, probeert te stoppen.

 

Op dit forum bestaat er een enorm lijst met alternatieven voor zelfbeschadiging. Deze kunnen je misschien helpen met afbouwen en stoppen. Kijk er maar eens naar, en gebruik wat je gebruiken kan:
 

 

In je andere topic gaf je al aan dat je met iemand wilde praten, dit is natuurlijk een hele goede eerste stap. De Kindertelefoon staat altijd voor je klaar om je anoniem van advies en hulp te voorzien en om gewoon meet te kunnen praten. Probeer dat eens. En natuurlijk kun je ook terecht bij een vertrouwenspersoon of je mentor op school. En familie en vriendin is ook een optie ofc.

 

Groetjes,

xIlse


Hee!

Jezelf pijn doen is geen goede optie voor het omgaan met emoties. Misschien helpt het om er met iemand van je familie of vrienden erover te praten en als je dat niet fijn vind kan je altijd de kindertelefoon bellen. 
 

groetjes anoniempjee 


Reageer