Stoppen met snijden

  • 11 February 2019
  • 8 reacties
  • 252 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey,

Ik snijd dus zeg maar sinds 4 of meer maanden mijzelf . Mijn ouders weten het wel (door school) maar ik wil er gewoon met hun niet over praten enzo. Maar mijn ouders denken dus dat ik het al meer dan 3 weken niet heb gedaan maar dat is helemaal niet waar, want ik lieg dus zeg maar tegen ze omdat ik gewoon geen zin heb om er over te praten. Maar ondertussen gaat het eigenlijk alleen nog maar slechter en de persoon waar ik tegen kon praten heb ik nu het gevoel bij dat ik daar niet meer tegen mag praten. Ik wil wel echt super graag stoppen met mezelf snijden maar weet gewoon niet hoe. Het is ondertusen zo erg aan het worden dat ik ook best vaak aan het denken ben over zelfmoord enzo. ik weet gewoon echt niet meer wat ik moet doen.

Kan iemand helpen? of tips geven?

Groetjes,
vlindertje

8 reacties

Hee vlindertje,

Zelf heb ik ongeveer een jaar lang gesneden, zelfde verhaal. Mijn ouders zijn er achtergekomen maar zoals jij ook doet loog ik er toch wel over. Ze dachten dat ik was gestopt en dat t maar bij wat krasjes waren gebleven, helaas. Hulp heb ik nooit gezocht en wil ik ook nog steeds niet. Ik ben wel een keer verplicht door mijn moeder naar de huisarts gegaan, rotste gesprek van mijn leven maar daar is niks verders uit gekomen. Snijden deed ik steeds erger en het ging ook steeds slechter en slechter tot aan zelfmoord gedachtes. Alles ging pas helemaal slecht toen het zomer werd en iedereen korte mouwen ging dragen. Het gevoel van verdriet en spijt is bijna nog nooit zo erg geweest. Natuurlijk weet ik nit hoe erg het bij jou nu al is maar geloof me en nee ik luisterde ook nooit naar de mensen die dit soort dingen zeiden maar het is het allemaal niet waard. Elke dag zie ik mezelf met al die littekens en dan gaat het een keer beter voel ik me gelijk weer k*t. Kijk een keer in je kast naar al die leuke shirtjes en hempjes die je hebt. Ik hoop gwn echt voor je dat je dat niet net zoals ik opgeeft. Nu snijd ik al een paar maandjes niet meer maar om nou te zeggen dat het goed gaat ik zeker niet waar. Ik slaap in truien omdat ik zo bang ben dat mijn ouders het ooit zien. De zomervakantie ga ik met mijn beste vriendin weg, super veel zin in maar hoe moet ik dat ooit doen??? Niet dus. mijn tip is gwn denk na over wat je opgeeft als je jezelf zoiets aandoet hoe langer en erger het wordt hoe meer je gaat denken 'ah wat boeit het nou ik ben nu toch al verpest' . Zelf denk ik nog steeds dat hulp zoeken en alles tegen mijn ouder vetellen niet het beste is want dat is gwn niet mijn gang van zaken. Je kan als het jou wel helpt naar de dokter gaan die je echt wel kan helpen. Maar echt alsjeblieft besef goed wat je opgeeft want achteraf zie je pas hoe jammer het is dat je al die leuke kleren enzo niet meer aan kan doen en hoe lelijk je jezelf gaat voelen. Hopelijk heeft dit lange zeikverhaal iets geholpen.

gr anoniempie
@anoniempie109
Hee anoniempje109

Bedankt voor je reactie ik snap het goed hoe jij er naar kijkt. Maar mijn ouders hebben dus zeg maar ongeveer 3 weken geleden een gesprek gehad op school en toen is er besloten dat ze willen dat ik naar Altrecht ga om te gaan stoppen en nog een aantal andere dingen. Maar zelf heb ik daar eigenlijk helemaal geen zin in want ik zie niet in hoe ik kan stoppen. Er is ook al een keer met mij gepraat hoe dan in de zomer maar daar wil ik eigenlijk gewoon nog niet over nadenken. Ik weet het dus zeg maar gewoon niet. Ik heb nog niet zoveel littekens ( rond de 5) maar vind dat zelf dus wel mee vallen dus vraag me erg af waarom ik zou stoppen maar ik snap wel dat ik moet stoppen enzo. Maar wel bedankt voor je tip en reactie.

Over jouw vraag hoe je het moet doen in de zomervakantie, Ik denk dat je gewoon eerlijk moet zijn als ze er naar vraagt vraagt ze er niet naar is er toch niets aan de hand?

En jouw verhaal komt voor mij echt super bekent voor met gesprekken met huisartsen en andere mensen enzo. Mijn moeder had 3 dagen nadat ze het zelf wist had ze al naar de huisarts gebeld enzo. Dat vond ik echt verschikkelijk.

En moet ik het iemand vertellen dat ik ondertussen ook zelfmoord gedachtes heb???

doei Vlindertje
Hey,

Sorry dat ik zo zeur en jullie lastigval maar ik weet het gewoon niet meer,
Ik vraag me af waarom ik niet gewoon zelfmoord ga plegen er is toch niks in mijn leven leuk.
Dus waarom zal ik er geen einde aan maken.
Ben ik direct van alles af hoef ik er niet meer aan te denken.
Ik weet het gewoon niet meer. Ik praat niet meer met zoveel mensen over hoe het nou gaat de enige waar ik nog wel mee praate zeg ik nu ook dat het opzich wel goed zelf die persoon heeft nog geen idee dat deze gedachten in mijn hoofd rond gaan. Ik weet het gewoon niet meer. Moet ik er met iemand over gaan praten en zoals in eerder bericht gezegt ik moet over een tijd al naar Altrecht maar de intake tijd daar is nogal lang. En ik weet het gewoon echt niet meer.

Waarom zal ik er geen einde aan maken dit heeft toch geen zin!

Vlindertje
Hoi Vlindertje,

Ik heb ook een verleden met snijden, ik ben meerdere malen gestopt maar evengoed weer begonnen, nu ben ik weer in zo'n stop-fase.
Het wordt weer warmer weer en ik houd ervan om shirts met korte mouwen te dragen. Dit is dan ook mijn tip: Denk aan de gevolgen van het snijden! Je moet dan in een lange mouwen shirt gaan zweten, en met gym is het vet irritant aangezien lange mouwen dan ook veel te warm zijn! Op het moment dat je die drang voelt, ik weet hoe het voelt het is kut en het is zwaar, zeg je tegen jezelf: 'Nee, ik ga niet morgen zweten voor niets. Ik wil morgen mijn leuke shirt aan en dat kan alleen als ik niet snij!'
Daarnaast, what's the point? Je kunt wel snijden, maar ik denk dat je inmiddels wel gemerkt hebt dat het je niet echt verder helpt. Denk daar aan, 'helpt het mij?', houd die gedachten goed vast.

En onthoud vooral: Als je gestopt bent, maar het gebeurt weer een keertje, ga er niet teveel over in zitten en ga gewoon verder met het niet-snijden. Soms is die drang gewoon zó erg, dat je het gevoel hebt dat je niet anders kan dan toegeven. Als dat gebeurt, ga dan alsjeblieft niet zitten maar blijf staan. Ga dan gewoon weer verder met je stop-met-snijden-plan, zeg tegen jezelf: 'Oeps, kan gebeuren. Morgen weer een nieuwe dag', en ga weer verder met je leven.

You got this!
Hoi @Billy2201 ,

bedankt voor je reactie!
En het is inderdaad zweten met gym om altijd in een vest te lopen.
Ik baal er nu ook al van geen korte mouwen shirten aan te kunnen en altijd maar er aan herinerd te worden dat je het doet. Als je het een keer doet word ik de dagen erna er 24/7 aan herinerd en dat vind ik echt super stom. Maar toch is elke keer het wel moeilijk om daar dan aan te denken. Ik heb het nu 3 dagen niet gedaan en dat voelt ook super goed. Ik hoop echt dat ik er mee ga kunnen stoppen!!!

En echt super bedankt voor je reactie je helpt me er echt heel erg mee!

doei, vlindertje
hey,

Stoppen is ontzettend moeilijk, maar als je doorzet lukt het je!
Die 3 dagen dat je nu niet hebt gesneden is echt al super!!!

Ik ken de momenten dat je denkt: 'waar doe ik dit toch voor'
Alles is inderdaad makkelijker als je er niet meer bent, maar dan mis je ook een hoop leuke dingen die het wel waard zijn om voor te blijven leven.

Zijn er dingen waar je echt blij van wordt? Dingen die je echt nog een keer wil doen?
Iets wat je absoluut nog gezien wil hebben? Focus op zulke dingen. Zorg dat je een doel stelt.
Een haalbaar doel, om vervolgens weer een nieuw doel te stellen. Op die manier lijken dingen iets zinvoller. Je hebt iets om naar toe te leven. Dat werkt voor mij tenminste wel.
Laat de negatieve dingen je niet in de weg staan, kijk naar de goede dingen. Dat zijn er misschien niet veel, of misschien zelfs wel geen. Maar bedenk wel dat als je er een einde aan maakt, je een heleboel mensen in verdriet achterlaat. Zelfs als je denkt dat er niemand van je houdt.

Zet door, verzet je tegen de drang om te snijden, probeer met iemand te praten. Een vriend, een leraar, wie dan ook. Je staat er niet alleen voor.

liefs,
Xxjee
Hoi @Xxjee ,


Super bedankt voor je reactie!
Elke keer als ik een reactie krijg krijg ik vaak zoveel motivatie om door te gaan in het leven. En ik snap goed wat je allemaal zegt. Ik denk dat je tips me erg goed zouden kunnen helpen. Echt super bedankt!

Verder over wat jij zei over focussen op de leuke dingen in het leven: ik denk zelf ook vaak na over de toekomst maar heb er nog nooit zo naar gekeken zeg maar dat ik het in deze zin zou kunnen gebruiken.

doei,
vlindertje
Badge +2
Gooi het mesje waar je je mee snijd weg

Reageer