Skip to main content
Vraag

stoppen met SH

• January 16, 2026
  • 2 reacties
  • 52 Bekeken

Forum|alt.badge.img

hey ik doe nu ong 5 maanden SH. Het wordt steeds erger en ik probeer hulp te zoeken maar het lukt niet (zie ook mijn andere topics als je er meer over wil weten). Ook online hulplijnen werken niet en ik krijg nu soms de gedachte dat het miss makkelijker is als ik er niet meer ben. Ik wil heel graag stoppen maar ik weet niet hoe en begin me zo slecht te voelen dat ik niet meer kan slapen, eten en concentreren.

Ook weet ik niet hoe ik dit mijn ouders moet vertellen, want ik spreek ze niet zoveel omdat ik altijd op mijn kamer zit omdat ik bang ben dat ze anders merken dat het slecht gaat. 

Ik zou heel graag willen weten hoe mensen die ook Sh hebben gedaan ermee zijn gestopt en hoe ze het hun ouders hebben verteld.

liefs ikvoerlievermijnnaamnietin

2 reacties

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • January 17, 2026

Hey lieve ​@ikvoerlievermijnnaamnietin ❤️ Ik snap dat het heel moeilijk is om te stoppen, ik weet het uit ervaring. Ik heb ook SH gedaan, want toen voelde het voor mezelf gewoon alsof ik het verdiende en dat ik alles fout deed. Ik deed het niet zo vaak en niet zulke diepe wonden. Ik ben gewoon een keer gestopt door te stoppen. Ik deed het gewoon niet meer en heb het mesje waarmee ik het deed vastgeschroefd waaraan het hoorde, en opgeruimd. Toen kreeg ik een terugval en maakte ik dat mesje weer los en ging het best vaak doen, wel tweemaal per week. Uiteindelijk waren die gevoelens ineens weg, en bleef dat mesje voor maandenlang gewoon in een lade liggen. Toen heb ik uiteindelijk de moed verzameld en het mesje weg gegooid. Ik hoop dat hij het leuk heeft op de vuilnisbelt 😎 

Er staat op het forum ook een topic genaamd: "Alternatieven zelfbeschadiging", die kun je vinden met de zoekknop, want ik heb de link even niet. Houd de moed erin!❤️ Ik weet zeker dat je het kan!😘

Liefs Yusa 😘

Lotte_
Forum|alt.badge.img+2
  • De Kindertelefoon
  • January 17, 2026

Hey ​@ikvoerlievermijnnaamnietin ,

Wat ontzettend knap dat je durft te delen dat je hiermee zit! Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Ook kan je voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl.  Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat.

In Vlaanderen is er ook een hulplijn, waar je kunt bellen, chatten en e-mailen. Hun website vind je via https://www.vlaanderen.be/organisaties/zelfmoordlijn. Ook zij zijn dag en nacht bereikbaar.

Echt super goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Lotte (de Kindertelefoon)