Skip to main content
Vraag

stellen mijn vrienden zich aan en hoe kan ik helpen?

• June 23, 2025
  • 2 reacties
  • 33 Bekeken

L.T
Forum|alt.badge.img+1

Hoi Hoi, even om mee te starten: ik heb al eerder een post gemaakt over gedoe met mn pa en mn broer en hun verslaving, dat mn pa ver weg woont, mn broer geen huis had(nu weer wel gelukkig) en dat ik bang ben ook verslaafd te worden enz. Ook wil ik ff zeggen dat als je dit gaat lezen voel je dan alsjeblieft niet aan gevallen want ik heb oprecht geen idee of mijn vrienden zich nou aanstellen over hun problemen of dat het aan mij ligt.

Oke ik ben dus vrienden met een aantal mensen die best wel heftige problemen hebben:

L haat haar vader vanwege zijn woede problemen.

P had last van depressie een paar jaar geleden

S heeft autisme en heeft een soort stress probleem waardoor ze fysiek ziek word

H heeft best we veel druk vanwege haar sport

N heeft haar vader nooit gekend, haar moeder heeft geld problemen en haar oom steelt haar geld omdat hij vindt dat ze te veel eet. nu wilt ze afvallen door zichzelf te laten overgeven.

ik zeg niet dat deze problemen niet erg zijn, natuurlijk zijn ze dat, maar in mijn ogen valt het allemaal best wel mee. Toch hoor ik ze de heletijd klagen er over, en ik maak me super veel zorgen om N want ik weet hoe serieus een eet stoornis is( ik heb ook ooit een lichte vorm van boulimia gehad) dus ik wil haar daarmee helpen maar weet niet hoe.

P blijft het hebben over haar depressie en ook dat is iets heel ernstigs, maar ze heeft nu geen depressie meer en elke keer als er iets van een creativie opracht komt ofz zit haar depressie daar in. ik snap dat het iets heftigs is in je leven, maar ze doet het doen lijken alsof dat het interessantste aan haar is.

L en ik waren hele goede vrienden, maar ik erger me altijd aan haar omdat ze het altijd over haar vader heeft en hoe vreselijk hij is. hij had haar aangeboden haar zakgeld te geven als zij met hem zou afspreken ergens in de stad, zij zegt nee en ze komt de volgende dag naar school en vraagt hoe : kan ik er voor zorgen dat mijn vader mij zakgeld geeft? ik zeg: je kan toch met hem afs? en zij zegt nee, hij probeert me om te kopen dus ik wil gwn geld van hem. ik vertel haar dat het niet zo werkt maar zij zegt dat ik het niet begrijp. en haar vader kan boos worden maar hij zou haar nooit pijn doen. en ik begrijp het wel want ik heb wel eens verteld over hoe het bij mij thuis is maar ik it er niet de heletijd over te klagen. het zelfde is eig ook met de andere 2 vrienden.

dus nu heb ik 2 vragen:

1. hoe help ik N met haar probleem?

2. stellen zij zich aan of ligt het aan mij?

2 reacties

• June 25, 2025

Hallo,

1. Je kan zeggen dat haar oom heus niet vindt dat ze te veel eet, dat gerbuikt hij gewoon als excuus om geld te stelen. En als ze nu dat soort dingen gaat doen (anorexia) dan krijgt ze alleen maar ergere gezondheidsproblemen en daar wordt niemand gelukkig van. Bovendien hoef je heus niet graatmager te zijn om aantrekkelijk te zijn, ook al lijkt dat altijd zo in films/boeken/strips/tijdschriften/et cetera. 

2. Als ze er de hele tijd over beginnen, kan het lijken alsof ze zich inderdaad aanstellen, maar dat hoeft niet. Als de gebeurtenissen een hele grote impact op hen hebben gehad, dan is het logisch dat ze er telkens over praten omdat het hun hele leven daardoor wordt beïnvloed. Ik snap wel dat je dan denkt dat ze zich aanstellen, maar voor hen voelt dat waarschijnlijk niet zo. Je kunt er denk ik dus niet zo veel aan doen, ik zou gewoon zo veel mogelijk proberen hen te helpen met hun emotionele last.

Veel sterkte!

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Lieve ​@L.T ,

Dankjewel dat je zo eerlijk bent over wat er speelt bij jullie groep en hoe jij je erbij voelt. je voelt je opgejaagd, bezorgd én alsof je verantwoordelijk bent voor problemen die je zelf niet hebt gemaakt. Dat is zwaar. Maar jouw zorgen zijn legitiem en het feit dat je hulp zoekt, maakt jou juist sterk.

N heeft een serius probleem. dit is geen keuze of iets dat vanzelf zal stoppen, omdat eetstoornissen zoals boulimia diepe emoties dienen die je lijf op een plek stopt die moeilijk te bereiken is.

Wellicht kun je haar helpen door rustig het gesprek aan te gaan. zoek hiervoor een moment dat jullie alleen zijn en begin met wat jij hebt gezien. Bied ook aan om samen hulp te zoeken, bijvoorbeeld een afspraak maken bij de huisarts of bij een GZ-psychiater of diëtist die ervaring heeft met eetstoornissen. 

je vrienden hebbe allemaal flinke dingen meegemaakt: huiselijke chaos, depressie, ziekte, verwaarlozing of gezondheidsdruk. Dit klinkt misschien op zakelijk, maar deze ervaringen zijn niet zomaar standaard tienerstress. veel van wat zij ervaren valt onder ernstigere vormen van mentale belasting zoals verlatingsangst, traumatische schema’s of psychiatrische diagnoses.

Het is wél normaal om je soms af te vragen: waarom duurt hun verdriet zo lang of lijkt het overdreven? Dat zegt vaak niet over jou, maar over hoe verdreit, traumtaische gedachten of coping-mechanismen langdurig kunnen blijven hangen, zeker bij autisme of depressie. Je hoeft ook niet de grootste zingever te zijn of hun pijn te fixen. Soms is liefde gewoon aanwezig zijn genoeg

💖 Dat je dit vraagt, is een teken van goede vriendschap. Je voelt je soms vermoeid, bang dat het aan jou ligt, maar tegelijkertijd sta je al. Je bent er. realiseer je dat je hen beschermt ookal betekent dat soms loslaten én doorverwijzen. vergeet ook niet vriendschap breekt niet alleen door crises; hij groeit ook doordat iedrs eigen hulp krijgt en wordt.

Je hoeft het niet in je eentje te fixen. Je bent een goede vriendin ❤️

xx liefs Wolf 🐺