Skip to main content

sorry voor verwarring

• July 19, 2026
  • 2 reacties
  • 51 Bekeken

Katje1283
Forum|alt.badge.img+1

Er was nogal wat verwarring onstaan door een kleine discussie/ruzie tussen mij en ​@Diana (tenminste zo leek het voor mij) het begon allemaal met deze reactie van ​@Diana 

@Katje1283 dat gelovigen hierom boos worden, is natuurlijk geen reden om te zeggen dat geloof niet verzonnen is.

Waardoor ik een beetje boos werd omdat ik gewoon gelovig ben opgevoed en het geloof natuurlijk niet verzonnen is (vindt ik oké!)

Maar kijk er zijn meer mensen christelijk dan dat er mensen niet gelovig zijn dus ja. 

Vervolgens heb ik de discussie nog wat erger gemaakt (sorry) door een reactie te zetten in de topic mooie woorden en dat spijt me oprecht maar het kwam door mijn woede naar ​@Diana (sorry daarvoor ​@Diana)

Dus hierbij nog 1 keer mijn oprechte excuses voor ​@Diana maar ik vindt onderwerpen zoals deze zeer domme uitspraken dat het geloof verzonnen is wat niet zo is maar oké dat licht gewoon een beetje gevoelig bij me oké 

Dus hopelijk is het zo opgelost!

-dag dag-

2 reacties

Diana
Forum|alt.badge.img+15
  • Vaste gast
  • July 20, 2026

Dag lieve ​@Katje1283, ik had niet de indruk dat wij ruzie hadden en ik wilde je niet boos maken.  Maar fijn dat je dit topic opent.

Dat jij verhalen waarvoor geen enkel bewijs bestaat aanneemt voor werkelijkheid is precies wat geloven inhoudt: voor jou zijn ze de waarheid die jou leert hoe je moet leven.

Voor anderen zijn het verhalen die soms mooi zijn en soms lelijk, die soms het goede voorbeeld geven en soms het slechte.  Voor wie geen christen is, is de Bijbel net zo  waardevol als bijvoorbeeld de Odyssee: mooi als literatuur en er zullen wel elementen in zitten die echt gebeurd zijn, maar voor de rest grotendeels bij elkaar gefantaseerd.  Ik neem aan dat jij als christen niet gelooft dat Poseidon echt aardbevingen veroorzaakt; zo geloven niet-christenen niet dat iemand uit de doden kan opstaan.

Dat jij veel aan je geloof hebt, wil ik graag aannemen.  Ik heb ook geen enkel oordeel over gelovigen - ik ken veel mensen die vanuit hun oprechte geloof heel goede en dappere dingen doen dus ik zie wel in dat geloven waardevol kan zijn.  En zo lang ze geloof niet gebruiken om wie anders of zwakker is uit te sluiten of te veroordelen, maakt het mij echt niet uit of en wat mensen geloven.

Weer vriendjes?

Katje1283
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • July 21, 2026

--onnodige quote verwijderd door de Kindertelefoon--

@Diana Aangenomen