Vraag

sorry

  • 30 January 2021
  • 3 reacties
  • 102 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1

help ik snij mezelf


3 reacties

Badge

Hey, wat er ook gebeurt probeer nooit een einde aan je leven te maken. Ik had ook dat soort gedachtens maar, je komt er echt uit het depressie is er altijd dus het is nooit officieel weg probeer er met iemand over te praten. Je kan met KT over praten of met iemand die je vertrouwt. Je komt er echt wel uit!

Reputatie 2
Badge +3

shushi ik denk angezien je in groep 8 zit 11 of 12 ben ik ben ook 12 en heb echt precies bij elk van  jou tpic de zelfde problemen ik heb op een treinspoor gestaan een man heeft me er van af gehaald alleen ik heb wel vwo advies.

De tekst is aangepast door De Kindertelefoon i.v.m. forumregel 7

Hee i.love.sushi.,

Wat vervelend dat je jezelf snijd!
Gelukkig zijn er naast snijden wel gezondere manier om met je gevoel om te omgaan.

Het is handig om voor jezelf rust te pakken en op een positieve manier op te laden. Probeer te ontspannen en je gevoel positief te uiten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door middel van een mindfulness-, ademhalings-, of ontspanningsoefening. Op die manier kun je rustig worden en lukt het waarschijnlijk ook beter om wel die controle te houden.

Soms helpt het ook om je gevoel er uit te schreeuwen. Dit kun je doen in een kussen of gewoon hardop. Voor sommige mensen helpt bijvoorbeeld slaan in een kussen of een elastiekje om je pols.

Wat vaak ook helpt is opschrijven hoe je je voelt. Daarmee laat je vaak de gevoelens en emoties wat meer los. Dat het niet meer zo rondhangt in je hoofd. Pak pen en papier en ga schrijven, schrijf het gewoon van je af. Het hoeft niet perfect, het eerste wat in je opkomt. Als je het opgeschreven hebt, dan heb je het van je afgeschreven.

Er zijn nog heel veel meer alternatieven voor zelfbeschadiging. Op de site van stichting zelfbeschadiging kun je bijvoorbeeld zo'n lijst vinden: https://www.zelfbeschadiging.nl/alternatieven-voor-zelfbeschadiging/

Wat je denk ik het beste kunt doen is een aantal alternatieven waarvan jij denkt dat ze jou kunnen helpen op het moment dat je drang hebt opschrijven. Als je dan een moeilijk moment hebt, kun je dat lijstje erbij pakken en een alternatief gaan doen.  

Je kunt bijvoorbeeld ook een app downloaden zoals 'I am sober’ of 'calm harm' of 'crisisbuddy' Daarop staan bijvoorbeeld alternatieven en is er een community met mensen om elkaar te steunen en te helpen. Op zo'n moment kan een app je helpen om de drang te weerstaan en je aandacht ergens anders op te richten of de controle terug te krijgen. Of wie je kan bereiken op zo'n moment.

De vraag is ook is snijden het echt waard? Gaat het je helpen, is het nodig om jezelf pijn te doen, jezelf te straffen, etc..

Snijden lijkt nu misschien een oplossing om van je gevoel af te komen, maar het neemt je gevoel niet weg. Het komt steeds terug en vaak nog heftiger ook. Dan wil je jezelf weer snijden en omdat het heftiger is doe je het steeds meer en wordt het een verslaving. Dat is niet wat je wilt.

Sterkte en succes gewenst!

Groetjes,
Simply Me

Reageer