Vraag

sociale angststoornis

  • 21 December 2021
  • 4 reacties
  • 107 Bekeken

Badge

hoi, ik twijfel eigenlijk al een tijdje of ik misschien een sociale angststoornis heb. Ik durf het hier alleen nog met niemand over te hebben, dus ik kan ook niet om hulp vragen. Ik heb eigenlijk al heel mijn leven last van sociale dingen doen. Ik stel bellen voor bijvoorbeeld een kappersafspraak uit, ik ben erg stil als ik nieuwe mensen ontmoet. Ik ga ook niet naar feestjes die me opzich wel leuk lijken omdat ik dan nieuwe mensen moet ontmoeten. Ik heb ook een jaar zonder vrienden gezeten omdat ik te verlegen was. Bang dat mensen zouden denken dat ik raar ben en veel te onzeker. Ik zit nu op de leeftijd dat mijn ouders willen dat ik een baan ga zoeken, maar zelfs dat lijkt me al eng. Omdat ik dan een sollicitatiegesprek moet voeren en dan ergens werken waar ik niemand ken. Als ik met een aantal groep vrienden bij een groep van hun vrienden zit hou ik meestal mijn mond. Maar het ergste is als ik presentaties moet geven of moet spreken voor grote groepen. Ik moest laatst een kleine presentatie geven met een iemand anders en toen heb ik vantevoren  3 keer overgegeven. Wat denken jullie, moet ik hulp zoeken? 


4 reacties

Hey!

ik herken mezelf in het gene wat je benoemt. Tegen mij werd gezegd dat ik misschien een sociale angststoornis zou hebben en daar ga ik binnenkort voor in therapie, maar ikzelf denk dat het een soort faalangst is. Ik herken me in wat je zei over werk. Een nieuwe baan is eng want je kent niemand en je weet niet wat je moet doen maar ook vooral ben ik persoonlijk dan bang dat ik iets fout doe. Ik durf nu niet naar mn huidige baan ( ik ben al ruim 5 weken niet geweest) omdat er werd gezegd dat ik iets fout deed en ik nu dus niet meer durf.

Dat presentatie geven past ook heel erg in het stukje faalangst . Je bent wederom bang om dingen fout te doen. Ik kan geen diagnose geven natuurlijk maar misschien kan je je daarin even verdiepen. 
Als deze angst je echt belemmert in je leven zou ik er inderdaad wel met iemand over praten.

groetjes s :)

Badge

-onnodige quotes verwijderd-

Hoi, heel erg bedankt voor je reactie. Ik had er nog niet bij nagedacht dat het ook faalangst zou kunnen zijn. Ik ga hier met iemand over praten en om hulp vragen. Bedankt:)

Reputatie 5
Badge +4

Hi,

ik heb hier zelf ook heel veel last van en weet hoe naar dit is, dagelijkse bezigheden met mensen worden spannend en geven je stress. Probeer als je iets doet niet teveel na te denken, als ik bijv. de kapper moest bellen ging ik altijd uren nadenken wat ik precies ging zeggen, dit is niet handig om te doen. Ookal is het moeilijk, gewoon bellen en zeggen wat er in je op komt. Dit werkte voor mij heel goed. 
 

groetjes van mij!

Badge

Hi,

ik heb hier zelf ook heel veel last van en weet hoe naar dit is, dagelijkse bezigheden met mensen worden spannend en geven je stress. Probeer als je iets doet niet teveel na te denken, als ik bijv. de kapper moest bellen ging ik altijd uren nadenken wat ik precies ging zeggen, dit is niet handig om te doen. Ookal is het moeilijk, gewoon bellen en zeggen wat er in je op komt. Dit werkte voor mij heel goed. 
 

groetjes van mij!

Dankjewel!

Reageer