Vraag

sociale angst en onzekerheid

  • 11 September 2020
  • 2 reacties
  • 122 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey

Ik ben heel erg onzeker over me zelf en daardoor ben ik heel ongemakkelijk en kan ik geen gesprekken voeren/beginnen. 

Ik denk dat het komt doordat ik veel negative opmerkingen krijg thuis. Bijvoorbeeld: een keer had ik ruzie met mijn broertje. Niks erg, we waren 7 ofzo. En toen ging hij naar mijn vader, als de kleine snitch dat hij is, en mijn vader gaf hem gelijk en tijdens het avond eten begon hij over mij te roddelen. Zo van, ja je hebt gelijk. Stomme lola, ze kan echt niks, ze is echt gemeen en wat een rot streek was dat van haar. EN IK ZAT GEWOON AAN TAFEL. En toen ben ik huilend naar boven gerend en mijn vader heeft niet eens sorry gezegt!!

Nog een voorbeeld wat super vaak gebeurt is dat mijn zus langs mij loopt en dan heeft ze ALTIJD iets te zeggen. Zoals je haar zit lelijk, kam het. Wat een rare jank muziek zeg. Heb je alweer die kleren aan. Ik snap echt niet wat je daar leuk aan vind. En als ze niks zegt dan geeft ze me een blik van, wow, okay, raar hoor. En het maakt me heel onzeker. 

Een voorbeeld van een momentdat ik heel erg onzeker was 

Een keer in 2e klas. Ik was met een klein groepje aan het prateb (wat voor mij vet goed is wow sociaal) en persoon T had zijn arm in het gips. En hij vroeg of iemand hem kon helpen een mandarijn te schillen. En in mijn hoofd was ik zo aan het nadenken van. "Oke, ik kan T wel helpen. Denk ik. Is het raar om aan te bieden? Zal ik het doen? Wat ergs kan er gebeuren?" En ondertussen had T al een aantal keren gevraagt of iemand hem kon helpen en ik was aan het denken van "oke, ik heb veel te lang gewacht met aanbieden. Als ik nu nog iets zeg dan gaat hij me raar vinden." En toen zei persoon A van oke, jeez laat mij het maar doen. En A haalde alleen de schil eraf en gaf de mandarijn toen terug en T at hem op als een appel. (Ik haal zegmaar ook de witte stukjes aan de binnenkant eruit) en ik dacht zo van, "wow, gelukkig heb ik niks gezegt. Anders had T me sws raar gevonden" 

 

En zegmaar, mijn onzekerheid gaat echt helemaal nergends over, maar toch is het erg genoeg om er voor te zorgen dat ik geen vrienden heb en ik heel ongemakkelijk ben en dat ik altijd alleen ben. 

 

Help

X


2 reacties

Badge

Je familie is toxic. Je onzekerheid gaat wel ergens over en een van de redenen dat je onzeker bent is waarschijnlijk je familie. 

Probeer ze niet te geloven. Klinkt stom ik weet het. Heb je misschien ook niet veel aan.

Sociaal ben ik ook niet geweldig, maar misschien kan je beginnen met een soort standaard introductie praatje maken. Je weet wel hobby's enzo. Praat over dingen die je leuk vindt. Met klasgenoten kan je over school of over dingen die in de les gebeuren. Je hoeft niet je mening te geven gewoon mee gaan met wat zij zeggen.

Nadenken voordat je iets gaat zeggen. Tja, je kan proberen gewoon te zeggen wat je denkt, hoe raar jij ook denkt dat het is. Zorg dat je dat niet TE erg doet. 

Ze vinden je niet raar.dat is belangrijk om te denken. 

@Julia20 

Ja tuurlijk.! Ik hoop dat je er iets aan hebt❤

Reageer