Vraag

sociale angst

  • 8 August 2022
  • 4 reacties
  • 120 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Al heel lang ben ik opzoek naar nieuwe vrienden/contacten. Ik heb altijd geprobeerd mensen op straat aan te spreken maar dan gaat het altijd mis, ik krijg altijd dat onzekere gevoel dat mij tegenhoudt. Door dat gevoel spreek ik dus niemand aan op straat en ben ik nog steeds vaak alleen. Ik probeer dit omdat ik echt graag wat meer onder de mensen wil komen in de hoop dat ik wat meer uit mijn leven kan halen zoals naar feestje gaan etc. Ik durf eigenlijk alleen online chatten omdat ik het gevoel heb dat mensen negatief over mij zullen denken om mijn uiterlijk of omdat ik nooit weet wat ik moet zeggen. Iemand een idee hoe ik hier beter over kan denken en misschien het wel durf om eigen leeftijdsgenoten aan te spreken??


4 reacties

Het makkelijkste is om op een plek waar vaak dezelfde mensen samenkomen (bijv: school, sportplek) te beginnen. Je kan dan tegen mensen die je vaak ziet of graag mee zou willen praten '’hallo'’ zeggen als begroeting, waardoor je al het eerste contact maakt. De volgende keer kan je iets toevoegen zoals: hoe gaat het of iets over het weer etc. Dan krijg je een gesprek en dan kan je vrienden worden of niet. Natuurlijk kan niet iedereen meteen een hele goede vriend zijn maar dan heb je tenminste iemand.

Ik hoop dit wat helpt

Succces!!!!!

Ik word echt geïrriteerd door dat moderator gedoe, ze laten de bizarste trolls gwn het forum verpesten en dan gaan ze goede reacties bekijken of ze wel mogen.

Nou je ziet wel wanneer het verschijnt en anders typ ik hem later vandaag ofzo 

???

Reputatie 4
Badge +3

Hi

Je kan ook naar join-us gaan (stichting voor eenzame jongeren) weet niet of dat ook in jouw gemeente is, maar dat is wel goed voor je denk ik, want daar kan je goed oefenen met sociale situaties en gesprekken voeren. Ik zit daarbij en ik ben daardoor in mezelf gaan geloven, want op school lukte het nooit om een gesprek te hebben/voeren/beginnen of contact te maken, maar bij join-us ging dat heel erg goed. Op school lukte het niet omdat ik genegeerd werd, geen interesse terug kreeg, werd buitengesloten en gepest werd en bij join-us ging het gesprek helemaal vloeiend en heb ik het "van een andere kant gezien" daardoor ben ik erachter gekomen dat ik een gesprek voeren en contact maken heus wel goed kan!!  Bij join-us helpen ze je ook met contact maken en verbeter je je Sociale vaardigheden. Sova training is ook een goede optie, daar leer je heel veel verschillende sociale vaardigheden, ik ben daardoor ook veel sociaal gegroeid. Zoals @It's me again al zei is het goed om bij clubs te gaan, daar leer je veel verschillende mensen kennen en doe je ook nog eens iets samen. Ik zou gwn heel veel dingen gaan uit proberen, dus verschillende sporten of andere clubs, bijvoorbeeld toneelschool, kunstschool, tekenles etc, ik weet niet wat je leuk vindt, gewoon veel uitproberen, als je het eng vind om er alleen naar toe te gaan kan je ook nog met een jongerenwerker gaan (als ze jongerenwerkers hebben bij jouw gemeente, vast wel, kan je gewoon op google zoeken), dat is misschien fijner dan met je vader of moeder. En ik zou als ik jou was hulp zoeken met je onzekerheden, je zegt dat je je een soort van schaamt voor je uiterlijk en onzeker bent, om een gesprek met iemand te voeren moet je je zelfverzekerd voelen en zelfverzekerheid uitstralen door rechtop staan (of zitten), oogcontact maken en verstaanbaar praten. Als er een groepje aan het praten is (bij een club bijvoorbeeld) kan je je daar in mengen door eerst goed te luisteren waar ze het over hebben en dan kan je proberen om daar een vraag over te stellen of je mening te geven. En meestal is het eerst goed dat je even vraagt van: hoi, mag ik hier bij komen zitten? Het is een beetje raar als je zomaar bij mensen gaat zitten die je niet/nauwelijks kent. Je kan ook oefenen met vragen stellen in bepaalde situaties. Bedenk bijvoorbeeld wat je zou kunnen zeggen als je met iemand in de kantine zit of als je naast iemand staat op het treinstation. Je kan een gesprek beginnen met bijvoorbeeld een compliment of de omgeving (het is hier druk, het is warm etc), of bijvoorbeeld, het was gisteren echt warm, wat heb jij toen gedaan? Zoiets bijvoorbeeld. En ook persoonlijkere dingen vragen zoals heb je broers/zussen. En natuurlijk stel je jezelf eerst voor als je een gesprek begint met iemand, waarmee je nog geen gesprek mee hebt gehad of niet kent. Dan zeg je gewoon je naam en misschien waar je woont en hoe oud je bent, dat is trouwens ook een goede manier om een gesprek te beginnen, dan kan je vragen stellen over wat je zelf als eerste zei, dus even een voorbeeldje. Hoi, mag ik hier even bij komen zitten. Antwoord is ja. Ik ben... Ik kom uit... Komen jullie hier ook vandaan?? En zo kun je de hele tijd dingen doorvragen en zo.

:)

Hopelijk heb je hier iets aan, succes!! 

Het gaat je lukken!! Vertrouw er op en geloof dat je het kunt!! 

 

EEM37

Reageer