Sociale angst

  • 1 January 2020
  • 1 reactie
  • 130 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi,

Ik ben een meisje van 16 jaar en ik heb al sinds de brugklas last van een sociale angststoornis, daar ben ik alleen nu pas achter gekomen. Ik ben altijd al verlegen en wat onzeker geweest maar ik nu ben ik er achter gekomen dat het veel meer is dan alleen dat. Toen ik in groep 7/8 zat werd er vaak vervelend tegen mij gedaan. Ik werd altijd uitgelachen om de dingen die ik deed of zei en ik werd vaak belachelijk gemaakt. Ik denk dat ik vooral hierdoor een sociale angststoornis heb gekregen. Ik durf niet met mensen te praten en ze in de ogen aan te kijken. Ik ben bang dat ze me dom en saai vinden als ik met ze praat en dat ik ze dan irriteer omdat ze niet geïnteresseerd zijn in mij. Ook ben ik erg bang om weer uitgelachen te worden en als mensen lachen denk ik steeds dat het om mij gaat. Ik ben heel slecht in vrienden maken, sinds een paar jaar heb ik wel een leuk groepje vriendinnen maar om de een of andere reden voel ik me de laatste tijd bij hun ook niet meer helemaal op mijn gemak en ik ben bang dat zij me nu ook saai gaan vinden. Het meest last van mijn angst heb ik op school, de sportschool en vooral als ik moet werken. Ik wordt heel erg nerveus voor sociale situaties en als ik me ergens totaal niet op mijn gemak voel dan ga ik erg blozen, omdat ik me hiervoor schaam word het alleen maar erger. Ik ben bang dat mensen dit zien en me hierdoor onnozel vinden en me niet serieus nemen. 

Ik zit hier erg mee maar ik ga binnenkort naar de huisarts die me hopelijk kan helpen. Ik vroeg me af of er mensen zijn die hier ook last van hebben en of jullie misschien tips hebben.


1 reactie

Hoi

 

In het verleden werd er regelmatig vervelend naar je toe gedaan, waardoor je vermoedelijk een sociale angststoornis hebt ontwikkeld. Ook voel je je de laatste tijd minder fijn bij je vriendengroepje. 

 

Wat naar dat er vroeger met je gelachen werd. Dit zou inderdaad een invloed kunnen hebben op je gedrag in het heden. Echter lijk je zelf reeds een goede oplossing bedacht te hebben, namelijk door hiermee naar de huisarts te gaan. Deze zal je vast verder kunnen helpen. 

 

Als je graag op zoek zou gaan naar steun op school, zou je terecht kunnen bij een vertrouwenspersoon. Eventueel is dat je mentor, een docent, of een leerlingenbegeleider. Je bekijkt maar waar je je het beste bij voelt. In ieder geval is de huisarts een positieve stap. 

 

Gr. Kenshin

Reageer