Vraag

social anxiety (sociale angst)

  • 11 June 2020
  • 3 reacties
  • 151 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey allemaal,

Ik ben een meisje van 16 jaar en ik denk dat ik last heb van sociale angst. Ik heb een paar video´s gezien van “Pysch2go” hier over gezien en had symptomen van dit. Het probleem is dus nu hoe ga ik het aan mijn ouders vertellen? Mijn moeder vind het nogal leuk om alles rond te bazuinen als ik iets tegen haar zeg en ik ben bang dat het opeens bij de rest van mijn familie uitkomt. Dat mijn familie ervan komt te weten is dan nog niet het ergste maar hoe ze het komen te weten is. Mijn moeder vind het namelijk nogal leuk om mij over deze dingen niet serieus te nemen. Meestal maakt ze er een grapje over en dan voel ik me alleen nog maar slechter erover en heb het gevoel dat ik hier depressief van raak. Mijn vader heb ik niet zo´n close contact omdat ik hem bijna nooit zie.

Kan iemand mij helpen hoe ik dit moet zeggen? Of zal ik het eerst tegen vrienden zeggen?

alvast bedankt:heart:  


3 reacties

hey meis, ik zag dat je op mijn topic gereageerd had, super lief! toen las ik jouw topic. 

ik snap dat dat heel lastig kan zijn om tegen haar te vertellen! is de band met je moeder wel verder goed dat je haar dingen kan vertellen?

Ik zou gewoon op papier schrijven welke dingen je precies wilt vertellen tegen haar, zodat je een soort lijstje voor jezelf hebt. Dan zou ik beginnen met tegen haar te zeggen dat je iets belangrijks wilt bespreken, iets serieus en dat het belangrijk voor je is. En dat je het juist tegen háár verteld omdat je haar in vertrouwen neemt. Hopelijk begrijpt ze dan dat ze het niet rond moet bazuinen. Want dat is absoluut niet leuk voor jou als je je moeder over iets in vertrouwen neemt en iedereen weet het opeens. Dan zou ik rustig vertellen wat je haar wilt vertellen en nogmaals tegen haar zeggen dat je haar in vertrouwen hebt genomen en niet de rest van je familie of me Sen tegen wie je moeder het zou doorbazuinen. 

Hopelijk heb je er iets aan!

succes & liefs 

hey meis, ik zag dat je op mijn topic gereageerd had, super lief! toen las ik jouw topic. 

ik snap dat dat heel lastig kan zijn om tegen haar te vertellen! is de band met je moeder wel verder goed dat je haar dingen kan vertellen?

Ik zou gewoon op papier schrijven welke dingen je precies wilt vertellen tegen haar, zodat je een soort lijstje voor jezelf hebt. Dan zou ik beginnen met tegen haar te zeggen dat je iets belangrijks wilt bespreken, iets serieus en dat het belangrijk voor je is. En dat je het juist tegen háár verteld omdat je haar in vertrouwen neemt. Hopelijk begrijpt ze dan dat ze het niet rond moet bazuinen. Want dat is absoluut niet leuk voor jou als je je moeder over iets in vertrouwen neemt en iedereen weet het opeens. Dan zou ik rustig vertellen wat je haar wilt vertellen en nogmaals tegen haar zeggen dat je haar in vertrouwen hebt genomen en niet de rest van je familie of me Sen tegen wie je moeder het zou doorbazuinen. 

Hopelijk heb je er iets aan!

succes & liefs 

Dankjewel!

Hey ik zou het aan iemand vertellen waarbij jij je fijn voelt. Ik heb bijvoorbeeld een nicht die net als mij nare gebeurtenissen heeft meegemaakt. Ik voel me erg begrepen bij haar omdat zij weet hoe het is om zoiets door te maken. Maar je kunt ook naar een leraar waar je goed contact mee hebt. Want ik snap dat het misschien lastig is om direct met je ouders erover te praten. Maar erover praten is het echt waard. Goed dat je er ook over wil praten. Want ik praatte nooit over hoe ik me voelde en toen ik erover gingen praten voelde me voor het eerst een beetje beter. Ik leerde mezelf beter begrijpen en anderen leren jou te begrijpen.

Hopelijk lukt het je om erover te praten, want het help zoveel.

Reageer