Vraag

social anxiety

  • 26 April 2022
  • 2 reacties
  • 98 Bekeken

Badge
  • Net nieuw
  • 2 reacties

Heey

*je hoeft dit verhaal niet helemaal te lezen ik wou dit gewoon even kwijt omdat ik niet echt iemand heb waar ik me gevoelens mee kan delen*

Ik ben nieuw hier dus ik weet nog niet helemaal hoe het hier werkt.

Maar ik wou het ff hebben over mijn dag vandaag want als ik er zo op terug kijk vind ik dat best lastig want zo ben/was ik helemaal nooit. Sinds een paar maanden merk ik bij mezelf dat ik het heel moeilijk vindt om iets alleen te doen of überhaupt in het openbaar zijn . Vandaag was mijn doel om iets leuks te kopen voor mijzelf bij verschillende winkels omdat ik vakantie heb en normaal deed ik dat ook altijd. 
Helemaal aangekleed en klaar om naar de winkel te lopen. Toen ik eenmaal aan het lopen was voelde het alsof alle ogen op mij gericht waren. Mensen die langs reden en uit hun auto naar mij keken of mensen die langs liepen. Ik word daar gewoon helemaal zenuwachtig en ik weet dan niet wat ik moet doen. Het liefst wou toen ik gewoon terug naar huis rennen en in mijn bed huilen. Maar ik probeerde het vol te houden met constant diep te zuchten. Toen ik eenmaal was aangekomen bij de winkel voelde ik me opgelucht. Maar toen ik naar binnen ging en alle kassa medewerkers mij aanstaarde zonder gedag te zeggen kwam dat gespannen gevoel weer. Ik probeerde me sterk te houden. Ik heb 1 klein rondje door de winkel gelopen maar ik trok het niet meer. Ik ben naar buiten gegaan zonder iets gekocht te hebben en ben daarna snel naar huis gegaan.


4 maanden geleden had ik dit helemaal niet ik snap echt niet hoe dit ineens komt.

Heeft iemand tips over hoe je minder gespannen kan zijn in het openbaar ?

 

<3 ZL

 


2 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Hoi,

Ik heb zelf sociale angsten en ben daarvoor onder behandeling en ik herken je verhaal heel erg. 

"Heeft iemand tips over hoe je minder gespannen kan zijn in het openbaar ?"

Ik heb wel een paar tips die mij helpen. Als je in het openbaar loopt en je bent bang dat iedereen je aankijkt moet je jezelf vragen gaan stellen. Bijvoorbeeld: kijkt iedereen mij eigenlijk wel aan, is iedereen wel met mij bezig, waarom zou iedereen met mij bezig zijn? Het antwoord op die 1e 2 vragen zou al waarschijnlijk nee zijn en het antwoord op de 3e vraag zou waarschijnlijk zijn dat niemand met je bezig is. Als je die angsten nog eens krijgt moet je die vragen hardop in jezelf gaan stellen en beantwoorden. Ik heb nog een tip: probeer eens te herinneren wat voor (kleur) kleren mensen aan hadden die een paar minuten geleden langs jou liepen? Ik weet bijna zeker dat je je dat niet meer kan herinneren. En die mensen zouden dat ook niet van jou kunnen herinneren, omdat ze helemaal niet met jou bezig zijn! En misschien zijn er wel een paar mensen die jou aankijken, maar dat hoeft niet te betekenen dat jij raar bent en waarschijnlijk zijn die mensen jou binnen een minuut alweer vergeten. 

"Het liefst wou toen ik gewoon terug naar huis rennen en in mijn bed huilen. Maar ik probeerde het vol te houden met constant diep te zuchten. Toen ik eenmaal was aangekomen bij de winkel voelde ik me opgelucht."

Top! Wat je nooit moet doen is om de situatie te gaan vermijden, want dan wordt het erger. En goed dat je gewoon hebt volgehouden. Je zegt dat je constant diep hebt gezucht? Bedoel je daarmee ademhalingsoefeningen? Ademhalingsoefeningen helpen mij altijd wel en op internet kan je daar veel van vinden. Bijvoorbeeld 3 seconden inademen, seconden volhouden en 5 seconden uitademen. Dat moet je natuurlijk ook aanpassen aan de situatie, want als je aan het lopen bent dan kan je die 5 seconden misschien niet volhouden. 

"4 maanden geleden had ik dit helemaal niet ik snap echt niet hoe dit ineens komt."

Ik weet niet of er specifiek iets in je leven is gebeurd? Soms kan het ook komen door iets wat in het verleden is gebeurd, maar het kan ook erfelijke aanleg zijn. 

Als je hier erg veel last van gaat krijgen zou ik wel naar je huisarts gaan. 

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen. 

Groeten, Lotus

Badge

Hoi Lotus,

Heel erg bedankt  voor je hulp en de tips <3

Ik ga ze zeker gebruiken!
 

Gr ZL

Reageer