Skip to main content

Hoi,

 

Ik heb al lang tijd last van angst in sociale situatie. Ook bij iets simpels als het voeren van een gesprek ben ik bang dat ik dingen verkeerd zeg en mezelf voor schut zet. Tijdens presentaties voor de klas krijg ik altijd trillende handen en gaat mijn hard sneller kloppen, ook kom ik vaak niet goed uit mijn woorden. Zelfs als ik de beurt krijg in de klas krijg ik trillende handen en gaat mijn hart sneller kloppen, ook al weet ik het goede antwoord. 

Nou heb ik gelezen over social anxiety en mijn klachten komen daar veel mee overeen. Ik heb ongeveer 10 testen op internet gedaan en daar kwam allemaal uit dat ik misschien een erge vorm van social anxiety heb.  Zo'n test geeft een beeld en is dus niet om een diagnose te stellen. Dus ik zeg niet dat ik het ook daadwerkelijk heb, alleen dat mijn klachten erop lijken.

Nou heb ik al meerdere keren geprobeerd mijn ouders te vertellen over mijn klachten,  maar dit negeren ze iedere keer.  Ze beginnen over een heel ander onderwerp of dingen zoals: wat is nou het ergste wat er kan gebeuren? en: Je moet gewoon goed oefenen voor je presentatie dan komt alles wel goed.

Ik heb het gevoel dat ze mij niet snappen. Ik weet ook dat er niet zoveel mis kan gaan bij het houden van een presentatie, maar alsnog klap ik dicht, het maakt niet uit hoeveel ik oefen, het gebeurt gewoon. 

Goed, het komt erop neer dat ik wel wat help zo willen omdat ik er gewoon een beetje zat word om zo te stressen over school. Ik wil dus graag iemand hierover zien (zoals een docter ofzo),  maar ik denk dat mijn ouders gaan zeggen dat ik me aanstel en mij dus niet gaan meenemen. Wat moet ik doen? 

Het is echt normaal dat je een doctor wilt zien, al is het maar gewoon om jezelf gerust te stellen.  Praat zeker nog eens met je ouders( ook al lijken ze het te negeren) of met je vrienden hierover. En niet zo hard aan je twijfelen! Presentaties zijn altijd scary, het is best normaal als je dan eens dichtklapt. Probeer jezelf wat meer zelfvertrouwen te geven. En je mag je ouders best vragen om eens samen( of apart) naar de doctor te gaan. Ook op jouw school kun je daar zeker terecht bij iemand, vrienden, leerlingenbegeleider, ik ben zeker dat zij je ook nog verder kunnen helpen


hyy

het klinkt alsof je hier erg veel last van hebt. ik vind het goed dat je al hebt geprobeerd om hulp te zoeken. je kan altijd zlef naar jou huisarts gaan. boven de 12 jaar heeft de doctor zwijg plicht en mag jou ouders in principe niets vertellen, dit kan een rustgevend gevoel geven.

de huisarts zou jou den verder kunnen helpen en eventueel een diagnose kunnen stellen.

op YouTube zijn veel videos over mensen met anxiety en hou hun er mee omgaan en hoe ze attacks handelen. dit kan jou het gevoel geven dat je niet alleen bent, vaak geven ze ook tips, die nuttig zouden kunnen zijn.

 

je bent goed genoeg 


Heey,

Wat vervelend zeg. Ik heb zelf ook social anxiety en dat is echt irritant, dus ik begrijp je goed.

Goed dat je het al hebt aangegeven bij je ouders. Wel jammer dat ze jou, of in ieder geval je klachten,  niet echt serieus nemen. Het lijkt me inderdaad een goed idee om hier met iemand over te praten. Je zou er over kunnen praten met je mentor bijvoorbeeld. Hij/zij kan jou hier ook wel bij helpen/ondersteunen. Als je echt professionele hulp wilt moet je wel langs de huisarts gaan, hij/zij kan jou dan doorverwijzen naar verdere hulp. Je kan in principe wel alleen naar de huisarts gaan als je 13+ bent. Wel mag de huisarts dan contact opnemen met jouw ouders. Als je 16+ bent kan je echt alleen gaan. 
 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes!!

 

joeeeee


Reageer