Vraag

social anxiety

  • 17 February 2021
  • 2 reacties
  • 86 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hi! Ik ben een meisje van 13 jaar en ik zit met een probleem wat al best lang speelt. Ik heb social anxiety, en dat beperkt best wel veel. Met school heb ik bijles nodig, maar ik lig elke avond huilend in bed omdat ik dan in een kleine klas kom (waar ik dus meer opval) met nieuwe mensen en met een docent die me vragen gaat stellen. Ik ben bang dingen te vragen in de klas omdat ik dan misschien een fout maak als ik iets zeg. Ik durf niet naar verjaardagen met nieuwe mensen. Mijn bestie heeft heel veel neefjes en nichtjes, maar ik durf dus niet naar die verjaardagen omdat zij er dan ook zijn en ik ze niet ken. Of ik durf niet naar de supermarkt om dingen te halen, en ik durf het dan al helemaal niet aan iemand te vragen als ik het niet kan vinden.

 

heeft iemand tips om te zorgen dat het minder word? Of kan dat niet?


2 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Heey,

Wat vervelend zeg. Ik herken wat je zegt. Dat is inderdaad lastig.

Wat het beste is om te doen is het bespreekbaar maken met iemand. Dit kunnen je ouders zijn of je mentor, andere docent, iemand anders die je vertrouwd etc. Je kan (samen) naar de huisarts gaan. De huisarts kan je namelijk doorverwijzen naar een psycholoog. Dit heb ik ook precies zo gedaan en heeft mij erg geholpen.

succes!!

Badge

Heyy,

Ik heb zelf geen diagnose, omdat ik dat niet durf te vragen maar ik zit wel bij een psycholoog voor deze problemen. Het helpt heel erg, omdat ze op jouw focussen en wat jou kan helpen. Dit is belangrijk, omdat op het internet word gekeken naar wat de meeste mensen met social anxiety helpt maar dat kan niet voor jouw gelden. Als je hier in geïnteresseerd bent kan je met je ouders naar de huisarts om daar door te worden verwezen naar een psycholoog.

Ook zijn er op het internet veel mensen die hun tips delen voor social anxiety.

Veel succes (:

Reageer