Skip to main content

Sociaal zijn

• October 25, 2025
  • 3 reacties
  • 76 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi! Dit is mijn 1e keer op dit forum en ik ga kijken of het wat voor me is.

Ik zit op dit moment in 4 VWO en heb het eigenlijk heel erg naar me zin. Ik heb 2 goede vriendinnen waar ik alles mee doe, ik heb een fijn gezin, ben met veel bezig en heb leuke hobby's, ik geef bijvoorbeeld zeilles aan jonge kinderen.

Uiteraard zijn er ook dingen waar ik mee zit en eigenlijk ben ik daar niet zo vertellerig over dus dacht ik ik probeer eens dit forum, bovendien vind ik het ook leuk om zo af en toe gewoon met mensen te praten over dingen of ze te helpen.

Ik heb soms moeite met sociaal zijn, ik kan goed met me vriendinnen omgaan maar zodra ik dan bij anderen mensen terecht kom, zelfs me broers al vind ik dat moeilijk toe te geven. Let ik op elk woord dat ik zeg om zo'n goed mogelijk gesprek te krijgen. Ik heb een soort regels voor mezelf gecreëerd hoe ik leuk op iemand moet reageren en hoe ik dan moet doorvragen en ben tijdens een gesprek meer daar mee bezig dan met het daadwerkelijke gesprek. Het gesprek valt vaak stil, en als ik dan ook nog eens vaak van mensen op een ' lieve' manier te horen krijg dat ik stil ben maakt dat nog onzekerder en oplettender. Als ik bijvoorbeeld bij me oma ben vind ik het fijn om niet altijd op de voorgrond te zijn maar als me oma dan benieuwd is hoe het met mij gaat en ze haar zin begint met bijvoorbeeld ' en hoe gaat het eigenlijk met .. want je bent weer zo stil' en er komt bij mij niks meer uit dan ' goed, ik heb net toetsweek gehad' maakt dat onzeker. Mensen die dat zeggen bedoelen het goed en dat weet ik ook wel maar toch voelt het vervelend. 

Zijn er meer mensen die hier mee zitten of die hier tips voor hebben?

3 reacties

ookikanoniem123
Forum|alt.badge.img

ik heb echt precies hetzelfde! mensen mogen me, maar vinden me snel te saai…

ik ben ook nieuw op het forum trouwens ! ik ben een meisje van 15.

groetjjes!!

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 26, 2025

Hee, welkom! Ik snap heel goed wat je bedoelt, ik heb dat zelf ook wel eens. Het is echt moeilijk als je constant denkt aan hoe je overkomt in gesprekken en alles goed wil doen. Maar eigenlijk is het vaak gewoon oké om een beetje stil te zijn en niet altijd iets te zeggen.

Probeer de druk wat los te laten en gewoon het gesprek te laten gebeuren. Mensen vinden het juist fijn als je gewoon jezelf bent, en het is niet erg als het soms stil is! Je hoeft niet altijd "de leukste" te zijn. Iedereen voelt zich wel eens onzeker, dus je bent zeker niet de enige! 

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • March 3, 2026

Dankjulliewel!