Vraag

snijden in polsen

  • 23 March 2021
  • 4 reacties
  • 756 Bekeken

Badge
  • Net nieuw
  • 0 reacties

Hey, ik ben Nix

ik ben 14 jaar en een meisje,

Ik snij nu al een paar maanden in mijn polsen. De eerste paar weken deed ik het met een botte schaar en was het nauwelijks een snee, maar na een tijd begon ik mezelf te snijden met een scherpe schaar en sinds dien zijn dingen wel serieuzer geworden. Ik heb het een hele goede vriendin van me verteld en zij heeft mij enorm veel geholpen. Ik was drie weken (23 dagen) clean alleen zaterdag ben ik weer begonnen. Nu zoek ik vooral iemand van mij leeftijd om gewoon mee te praten, iemand die weet hoe het voelt. Begrijp me niet verkeerd, mijn vriendin heeft me enorm veel geholpen, maar sommige dingen snapt ze gewoon niet.

ik hoop dat iemand mijn hiermee kan helpen,

tot de volgende keer.

groetjes, Nix


4 reacties

Heey Nix,

Wat naar dat je begonnen bent met snijden. Knap dat je al 23 dagen clean bent geweest en dat je hier met je vriendin over praat.  Weet je waarom je weer een terugval hebt? Het is begrijpelijk dat het lastig is om te stoppen en dat je een terugval hebt. Het is een proces en dat gaat met vallen en opstaan.

Een aantal tips:

Soms helpt het om je gevoel er uit te schreeuwen. Dit kun je doen in een kussen of gewoon hardop. Voor sommige mensen helpt bijvoorbeeld slaan in een kussen of een elastiekje om je pols. 

Wat vaak ook helpt is opschrijven hoe je je voelt. Daarmee laat je vaak de gevoelens en emoties wat meer los. Dat het niet meer zo rondhangt in je hoofd. Pak pen en papier en ga schrijven, schrijf het gewoon van je af. Het hoeft niet perfect, het eerste wat in je opkomt. Als je het opgeschreven hebt, dan heb je het van je afgeschreven.

Er zijn nog heel veel meer alternatieven voor zelfbeschadiging. Op de site van stichting zelfbeschadiging kun je bijvoorbeeld zo'n lijst vinden: https://www.zelfbeschadiging.nl/alternatieven-voor-zelfbeschadiging/

Wat je denk ik het beste kunt doen is een aantal alternatieven waarvan jij denkt dat ze jou kunnen helpen op het moment dat je drang hebt opschrijven. Als je dan een moeilijk moment hebt, kun je dat lijstje erbij pakken en een alternatief gaan doen. Dit kun je dan gebruiken als back-up.

Je kunt bijvoorbeeld ook een app downloaden zoals 'I am sober’ of 'calm harm' of 'crisisbuddy' Daarop staan bijvoorbeeld alternatieven en is er een community met mensen om elkaar te steunen en te helpen. Op zo'n moment kan een app je helpen om de drang te weerstaan en je aandacht ergens anders op te richten of de controle terug te krijgen. Of wie je kan bereiken op zo'n moment.

De vraag is ook is snijden het echt waard? Gaat het je helpen, is het nodig om jezelf pijn te doen, jezelf te straffen, etc..

Het is goed dat je hier met je vriendin over praat en ik kan me voorstellen dat je vriendin niet alles begrijpt. Heb je naast je vriendin iemand anders warmee je kunt praten?

Groetjes,

Simply Me

Reputatie 2
Badge +1

Heee Nix,

Ik herken me best wel in je verhaal! 

Ik heb een tijdje geleden hetzelfde gehad, t begon zachtjes en nu is het bijna zo ver dat ik hechtingen moet hebben, maar daar gaat het nu even niet om. Je zei dat je het al aan een vriendin hebt verteld! Dat is echt een super mega stap! Ik ben supertrotsss! Weet ze dat je weer snijd? Ze zou je kunnen helpen om het niet meer te doen! Ook is de app '’I am sober'’ een aarader. Misschien kun je het met je vriendin erover hebben om samen naar een vertrouw persoon te gaan, dat kan je docent zijn, je opa, je oma, de counselor, en je ouders natuurlijk! Ik denk dat je vooral iemand nodig hebt die je eraan herinnert dat je het kan, en dat je het echt wel voor elkaar gaat krijgen met de juiste hulp! Ik kan je helaas geen gegevens geven, maar je kan via hier me altijd taggen en ik ga proberen zoveel mogelijk te reageren! Voordat ik het vergeet te typen, houd je wonden schoon, anders kun je nare infecties krijgen! Was het alleen met water! Zodra ze dicht zij kun je het beste vaseline, of een aloe vera gel genruiken, dat zorgt ervoor dat het goed geneest!

 

Xx Just a girl :)

Badge

Heyy @Nix ,

Fijn dat je veel aan je vriendin hebt! Ik wil als eerste zeggen dat ik het heel dapper van je vind dat je het hebt verteld en ook echt geprobeerd hebt om te stoppen. 

Als je dwang voelt om jezelf te snijden, zou je misschien met een mes in een appel kunnen prikken? Dit klinkt nogal raar maar misschien kan je het een keer proberen? 

Ik zou proberen om aan iets anders te denken / doen als je zin hebt om jezelf te snijden (ga bijvoorbeeld een leuke film of serie kijken / luister naar muziek / ga tekenen / ga naar buiten toe).

Op internet kun je volgens mij best veel tips vinden om te stoppen met snijden. Misschien is het een idee om dat eens te checken? Er zijn ook sites waarop je met anderen kunt chatten en elkaar tips kunt geven om te stoppen. Of je kan gewoon even met de kindertelefoon chatten of bellen om gewoon even te kletsen. Of je schrijft op hoe je je voelt zoals @Simply Me al zei.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt. Ik wens je heel veel sterkte en succes!

Het gaat je lukken! You can do this! Girlpower! :)

 

Liefs van mij <3

Hey Nix,

Wat onwijs vervelend om te lezen dat je zo veel last hebt van het snijden. Ik ben onwijs trots op de 23 dagen dat je clean was. Terugvallen is onderdeel van herstel en dat is heel normaal. In ieder geval ben je bezig met herstellen!

Onwijs fijn om te zien dat je er bezig mee bent.

Heb je ooit van de app 'I am Sober' gehoord? Deze houdt bij hoelang je clean bent en er zit een enorme community op die bezig zijn met herstel. Daar kun je ook praten met leeftijdsgenoten die er hard mee bezig zijn. (Onder toezicht van moderators natuurlijk)

Stichting 113 is 24/7 beschikbaar als je het ooit lastig hebt, je kunt ze bereiken op 0800-0113 (gratis)

​​​​​​Hou je sterk en ik ben onwijs trots op je.

Groetjes!

Reageer