Vraag

Snijden hoe te stoppen?

  • 20 January 2021
  • 1 reactie
  • 47 Bekeken

Badge

Ik ken iemand die al tijden zichzelf snijd. Ik doe het zelf ook en vroeg waarom ik het deed ik dacht dat het dezelfde reden was als bij haar. Maar dat was niet zo. Ik wil m'n gevoel niet voelen en zij wil er dood aan gaan.  

Nu zei zij dat ik moest stoppen toen zei ik oké. Maar dan doe jij dat ook. 

Ik doe het veel erger dan zij maar met een minder ergere bedoeling. 

Sindsdien doet ze alleen maar onaardig en heeft ze veel zm neigingen ondernomen. Ik kan er nie tmeer tegen en wil haar zeggen dat ze een domme trut is maar ik weet niet hoe.

Iemand Tips? 


1 reactie

Hee bezigmethelpen,

Wat een vervelende situatie. Jij snijd jezelf, om je gevoel niet te voelen. Je vriendin snijdt zich omdat ze er aan dood wil gaan. Jullie zeggen tegen elkaar om te stoppen, maar dat lijkt niet te werken. Je vriendin doet onaardiger en het gaat slechter. Ik begrijp dat dat heel naar en moeilijk is, maar gaat het helpen als je tegen je vriendin zegt dat ze een domme trut is?

Het beste kun je stoppen met snijden, maar ik begrijp dat dat heel moeilijk is en een proces. Het hoeft ook niet in één keer.

Het gaat je meer helpen als je de oorzaak van deze neiging aanpakt. Wat kun je doen op de momenten dat je het zwaar hebt en die neiging hebt. Je kunt op de momenten dat je de neiging hebt om te snijden, proberen te bedenken/ op te schrijven waarom je dat wilt, wat er is gebeurd, wat je voelt, waar je bent, met wie je bent, hoelaat enz. Dan ga je misschien wel een patroon herkennen of een bewuste beleving en dan kun je daarmee aan de slag.

Er zijn veel andere gezondere manieren om je gevoel te uiten en daarmee om te gaan.

Er zijn lijsten met heel veel alternatieven voor zelfbeschadiging. Op de site van Stichting Zelfbeschadiging kun je er eentje vinden met 335 alternatieven: Alternatieven voor zelfbeschadiging – Stichting Zelfbeschadiging  Lees dat eens voor jezelf door.

Wat je denk ik het beste kunt doen is een aantal alternatieven waarvan jij denkt dat ze jou kunnen helpen op het moment dat je drang hebt opschrijven. Als je dan een moeilijk moment hebt, kun je dat lijstje erbij pakken en een alternatief gaan doen.  

Je kunt ook eens een kijkje nemen op de site www.sameninmijnschoenen.nl, daar kun je ook de lijst vinden met alternatieven voor zelfbeschadiging. Ook staat er wat meer uitgelegd over bijvoorbeeld waarom mensen zich snijden en wat voor effect het heeft. Je vind er ook tips over hoe je met iemand erover kan praten. 

Op die site heb je een kopje voor als je jezelf snijd, maar ook als je weet dat anderen zich snijden. Misschien kun je daar nog wat tips vinden voor je vriendin en jezelf.

Snijden lijkt nu misschien een oplossing om van je gevoel af te komen, maar het neemt je gevoel niet weg. Het komt steeds terug en vaak nog heftiger ook. Dan wil je jezelf weer snijden en omdat het heftiger is doe je het steeds meer en wordt het een verslaving. Dat is niet wat je wilt. 

Zoek iemand die je vertrouwt en praat daarmee. Je hoeft echt niet gelijk te vertellen dat je de neiging hebt om jezelf te snijden. Gewoon een goed gesprek met iemand kan je al enorm helpen. Dat er iemand is die naar je luistert, jij kan je verhaal kwijt en diegene kan met je meedenken. 

Je kunt bijvoorbeeld ook een app downloaden zoals 'I am sober’ of 'calm harm'. Daarop staan bijvoorbeeld alternatieven en is er een community met mensen om elkaar te steunen en te helpen.

Daarnaast kun je je vriendin wijzen op 113 Zelfmoordpreventie. Ze kan met hun een gesprek voeren over waarom ze zichzelf dit aandoet, over haal wil ik dood te gaan. 113 biedt ook een online therapie en zelfhulpcursus aan. Je zou zelf ook eens kunnen kijken op de site: www.113.nl

Succes en sterkte!

Groetjes,
Simply Me

Reageer