Vraag

snijden

  • 10 January 2020
  • 16 reacties
  • 186 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Hoi, 

ik werd gister helemaal gek van mijn broer (hij is autistisch) hij ging de hele avond dingen tegen mijn deur gooien… verder ben ik erg gestresst, mijn opa is heel erg ziek en ik vind het moeilijk hoe ik dit een plaats kan geven. Ik las dat snijden rust kan geven in je hoofd, dus ik heb het geprobeerd… ik ben nog steeds super gestresst, dus het helpt niet. Heeft iemand misschien andere tips voor mij, hoe ik mijn hoofd leeg en rustig kan krijgen? 

Groetjes,

Amelie

(ik ben 13 btw)


16 reacties

-schrijf in een dagboek

-sla hard tegen een kussen

-app/bel/praat met vriendinnen

-ga vaak naar je opa 

-maak met je broer (en ouders) afspraken bijv. als je broer niet op je deur slaat mag hij langer gamen

Hoi

 

Het doet me goed te horen dat snijden niet het gewenste effect op je had. Goed dat je op zoek gaat naar alternatieven. 

 

Heb je een idee waarom je broer voorwerpen tegen je deur gooide? Had hij bijvoorbeeld wat nodig, of vroeg hij hiermee om aandacht? Als je weet wat dit gedrag bij hem veroorzaakt, zou het evenwel vermeden kunnen worden. 

 

Zou je een andere kamer of ruimte kunnen opzoeken, wanneer het gedrag van je broer je op de zenuwen werkt? De woonkamer bijvoorbeeld, waar je ouders een oogje in het zeil kunnen houden, of het huis van een vriend(in) of familielid die in de buurt woont?

 

Als de frustratie hoog oploopt, kan het helpen om je hart te luchten bij de Kindertelefoon. In een vertrouwelijk, anoniem gesprek kan je al je ergernis kwijt. Uiteraard ben je altijd welkom op het forum :slight_smile:

 

Gr. Kenshin

Reputatie 7
Badge +7

@moon light 

heel erg bedankt voor je tips, daar kan ik echt wat mee! 

Xx

Amelie

Reputatie 7
Badge +7

@Kenshin 

mijn broer (15)  gedraagt zich heel vaak zo… ik word er soms echt heel verdrietig van. Hij zit in 4 gymnasium, een zwaar jaar. Hij krijgt heel veel prikkels van school, en dat wordt hem (bijna) elke dag te veel. Hij kent mij al bijna zijn hele leven, hij vertrouwd me en voelt zich op zijn gemak bij mij, ik ben ook nog eens de zwakste schakel in huis (ik ben de jongste) dus hij reageert alles op mij af... 

ik slaap samen met hem op 1 verdieping, en hij wordt altijd heel hyper na het avondeten, ik wil dan gewoon mijn huiswerk maken, en daarna naar bed. Maar hij gaat heel vaak tot een uur of 12 ‘s nachts door met mij irriteren. Mijn ouders kunnen hem dan ook niet stoppen. Aangezien ik bijna toetsweek heb moet ik goed slapen en geconcentreerd kunnen leren...  leren kan ook wel ergens anders, maar ik wil eigelijk wel gewoon in mijn eigen bed slapen, zonder door hem lastig gevallen te worden.

 

verder wil ik je heel erg bedanken voor je reactie!

 

Groetjes,

Amelie

Wat mooi dat je broer zo’n vertrouwen in je heeft. Echter jammer dat hij dit soms op een eigenaardige manier lijkt te uiten. 

 

Momenteel zou je kalmte en rust kunnen gebruiken, zeker met de naderende toetsweek. Heb je een idee wat je broer zou kunnen afleiden? Heeft hij bijvoorbeeld een hobby die hij na het avondeten zou kunnen beoefenen?

 

Gr. Kenshin

Reputatie 7
Badge +7

@Kenshin 

hij spaart voor een  gamecomputer, maar die heeft hij nog niet. Ik denk wel dat hij rustiger wordt als hij die heeft. Maar ik heb ook geen geld om dat te betalen, en mn ouders hebben het ook niet zo breed om dat te betalen. Ik zal dus nog even moeten wachten..

Fijn dat hij zich binnenkort waarschijnlijk uit zal kunnen leven op een gamecomputer. Zou hij in de tussentijd geholpen kunnen zijn met gehuurde of geleende gamespullen?

 

Gr. Kenshin

Reputatie 7
Badge +7

@Kenshin 

hij heeft wel al een nintendo switch, maar die mag hij ‘s avonds niet mee naar bed nemen, misschien ik mijn ouders over halen dat wel toe te staan. De computer komt in zijn kamer te staan, dus dan zou ik in principe geen last meer van hem moeten hebben... 

Je ouders overtuigen om per uitzondering je broer toestemming te geven tot het ‘s avonds gebruiken van de Nintendo, lijkt me een goed plan. Benadruk daarbij gerust dat je met de naderende toetsweek je tijd nodig hebt. 

 

Gr. Kenshin

Reputatie 7
Badge +7

@Kenshin 

ik ga het proberen! Heel erg bedankt voor je hulp!

❤️❤️❤️

groetjes,

Amelie

Hey, ik heb niet echt een tip of iets, maar ik wil gewoon zeggen dat snijden gevaarlijk is. Ik ken meerdere mensen die daardoor erg verwond zijn geraakt en ik zou niet willen dat dat bij iemand anders gebeurd. Ook dachten zij dat het hun een rustig gevoel zou geven en werkte het niet. Ze hebben er alleen maar slechte ervaringen aan overgehouden. Ik hoop dat je veilig blijft en niet meer snijdt♡♡.

 

♡JustEmma♡

Reputatie 7
Badge +7

@JustEmma 

hey, wederom bedankt voor je reactie!

mijn hele linker arm zit ondertussen onder de littekens.. ik ben er zeker niet trots op, en ik heb me al een week niet gesneden! Ik hoop dat ik dat vol kan houden. Ik weet dat het niet goed is, maar af en toe kan ik mezelf niet tegenhouden ik, dan knapt er iets in mij, en in plaats van dat ik mijn woede uit op iets of iemand anders ga ik mijzelf verwonden... 

ik hoop hier mee te kunnen stopen. Ik ben helaas nog steeds depressief (dat help natuurlijk ook niet echt mee...)ik hoop dat ik hier ook snel van af kom!

groetjes,

Amie 

Hey,

 

Misschien is het een idee om een goede vriend(in) die je hier over vertrouwd in te lichten, want als je dan met je vriend(in) gaat praten voordat je jezelf gaat verwonden dan kan je je hoofd een beetje leeg maken en rustig worden.

Ik hoop dat dit helpt.

 

♡JustEmma♡

Reputatie 3
Badge +2

ik vind het super goed van je dat je zelf ziet dat snijden niet de beste oplossing is wat ik voorstel is om het op te schrijven in bijvoorbeeld een dagboek dat heeft mij heel erg geholpen

Reputatie 7
Badge +7

@camden 

bedankt! 
ik heb geprobeerd in een dagboek te schrijven, heb alleen niet het idee dat het help, dus daar ben ik mee gestopt... 

groetjes,

Amie

Reputatie 3
Badge +2

@Zusvaneenautist  oh het spijt me dat dat niet geholpen heeft zelf doe maak ik nu tekeningen enzo misschien dat dat je helpt

Reageer