Vraag

Snel stres

  • 1 July 2018
  • 4 reacties
  • 110 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik heb best heel snel stress over dingen die een misschien niet eens toedoen. Zoals: comments op mijn insta 😕. Ik weet dat het echt niet boeit of ik 5 comments heb of 50 maar toch krijg ik als ik weinig reacties heb een kut/stress gevoel ofzo. En dat ik heb ik met best een hoop dingen. Heeft iemand tips of iets wat tegen stress kan helpen of iets anders?

4 reacties

Hoi!

Ik herken het dat ik snel gestresst ben. Echt om de meeste domme en onbenullige dingen. En je kunt gerust zeggen dat dat k*t is.

Wat mij vaak helpt is relativeren. Juist omdat het zulke domme dingen zijn. Vertel jezelf dat het niet nodig is om te stressen en ga na waar je nu eigenlijk om stresst. Dus om jouw voorbeeld even te gebruiken: ''Ik heb weinig comments. Wat gebeurt er nu? Niks. Dus moet ik dan stressen? Nee.'' Als je dit blijft herhalen, ga je het vanzelf ooit een keer geloven.

Verder helpt het mij nog om mijn gedachten te verzetten. Dit doe ik door bijvoorbeeld te gaan bewegen, lezen, een serie kijken of op 't forum te kijken. Op gegeven moment vergeet je het dan (in ieder geval tijdelijk), waardoor je er steeds minder mee zit.

Als ik hele hoge stress heb, helpt het mij ook altijd om het er met iemand over te hebben. Die helpt dat met het relativeren, waardoor je het eerder gelooft en je hoofd ervan af kunt zetten.

Gr. Pin
Hoi!

Snel stressen, het is vervelend. Ik ben een stresskip, en zal proberen wat tips mee te geven.

Zoals @Pin zei: relativeren. Het is zonde om kleine dingen die er eigenlijk niet toe doen je rustgevoel te laten verstoren. Is hetgeen waar je over stresst morgen nog van belang, of volgende week? Is het iets dat grote gevolgen kan hebben?

Er is zo'n spreekwoord:
If the problem can be solved why worry?
If the problem cannot be solved worrying will do you no good

Bang zijn voor wat er mis kan gaan is onnodig, het helpt je niet vooruit.

Je zou kunnen opschrijven waar je je druk over maakt, en opschrijven welke gedachten in je hoofd opkomen. Op die manier zie je ze geordend op een blad, in plaats van als een chaos in je hoofd.

Veel stress raak ik kwijt in de natuur. Vaak luister ik naar Japanse of Chinese meditatiemuziek.

Een Japanse uitspraak kan stress verlichten. Ooit al eens gehoord van 'shouganai' (しょうがない)? Dat betekent 'het is wat het is, er kan niets aan gedaan worden'.
Bijvoorbeeld: Je mist je trein waardoor je te laat gaat komen op school. In plaats van te stressen en te verdrinken in vloekwoorden, haal je diep adem, en zeg je 'shouganai'. Je kan op dat moment niets aan de situatie veranderen, en hoeft je er daarom ook geen zorgen om te maken.

Groetjes
x
Dankjewel ik de tips proberen
Reputatie 3
Badge +4
Vergelijk je jezelf misschien teveel met andere? Omdat iemand die je kent 50 berichten krijgt en jij 5, dus begin je te stressen... Voor de rest zal ik hun tips volgen. Mijn tip is (als je het doet): vergelijk jezelf niet met andere, want jij bent niet zoals de andere. Jij bent jij 🙂

Reageer