Skip to main content

snapchat

• May 10, 2025
  • 6 reacties
  • 204 Bekeken

AnoniemLis
Forum|alt.badge.img

Hoi 

Ik ben een meisje van 14 en ik heb geen snapchat en een vriendin van mij ook niet.  Alleen alle anderen uit mijn klas wel en ze hebben een groeps chat op snapchat met de hele klas behalve ik en mijn vriendin. En zij sturen daar allemaal dingen in waar ze dan veel over praten. Maar wij kunnen daar dan niet over meepraten. Ook vinden ze het raar dat wij geen snapchat hebben. En wij worden daardoor een beetje buitengesloten. 

6 reacties

• May 10, 2025

Hallo,

wat vervelend dat jullie je buitengesloten voelen. Misschien kun je je ouders vragen of je ook snapchat mag?
En zoniet, dan kun je misschien met je vriendin over je eigen inside jokes gaan praten. Het is misschien heel moeilijk, maar je kunt proberen je er wat minder van aan te trekken.
Je kunt ook met je mentor gaan praten, die kan er waarschijnlijk ook wel wat aan doen.

Veel succes!

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • May 10, 2025

Het is vervelend om te worden buitengesloten.

Aan de andere kant: mis je echt zoveel door geen snapchat te hebben? Zijn het echt dingen die je leven flink verrijken? Val je echt buiten de boot hierdoor?

Misschien dat je gewoon een hoop troep en onzin langs je heen laat gaan op die manier. Je tijd kun je dan gebruiken voor dingen die misschien veel leuker zijn, zoals echte vriendschappen en leuke hobbies. Al die apps maken je verslaafd en je bent eigenlijk je tijd aan het verdoen, als je het mij zou vragen.

Daarnaast is het gebruik van snapchat mogelijk gevaarlijk voor jouw toekomst. Met het verzamelen van allerlei gegevens kunnen die in de toekomst tegen jou worden gebruikt. Nu denk je daar nog niet zo overna, maar door AI (Kunstmatige Intelligentie) zal de toekomst er anders uitzien, vooral voor mensen waar heel veel data over is verzameld. Deze data komt terecht in de Verenigde Staten van Amerika, een agressief land met nog agressievere wetten ten aanzien van privacy, met name gericht tegen niet-Amerikanen. Zo geldt er de Patriot Act waardoor alle Europese wetten aangaande privacy zoals de GDPR effectief genullificeerd worden. En ook de Foreign Intelligence Surveillance Act (FISA) is een groot risico voor je privacy.

Je kunt zo denken: door geen snap te gebruiken, investeer je in je toekomst doordat je in de toekomst dan minder belast zult worden door je verleden. Zeker in een tijd waar Amerika een fundamentalistisch-religieus-fascistische koers gaat varen kan dit een belangrijke overweging zijn. Nu ben je hier niet mee bezig denk ik. Zelf denk ik dat de mensen die weinig Amerikaanse apps gebruiken later een veel beter toekomstperspectief hebben. Of dat ook echt zo is, blijft afwachten.

Maar als Snapchat en andere sociale media niet veel toevoegen aan je leven, dan mis je ook niet veel. Je krijgt er enorm veel tijd voor terug die je anders zou hebben gespendeerd door als een zombie naar die app te blijven kijken en te 'doomscrollen' zonder einde. Dit kan ook tot grote psychische problemen leiden evenals lichamelijke problemen bijvoorbeeld omdat je tot laat in de avond of nacht op je telefoon zit en dat verstoort je nachtritme door het blauwe licht van je telefoon.

Allemaal redenen om het gemis van Snapchat minder erg te hoeven vinden. Uiteindelijk aan jou de keus! 😉

• May 10, 2025

Hoi,
Wat rot dat jullie je buitengesloten voelen. Het is echt niet leuk als je merkt dat de rest van de klas samen dingen deelt en jij daar niet aan mee kunt doen. Je hoeft je echt niet raar te voelen omdat je geen Snapchat hebt  het is helemaal oké om daar (nog) niet aan mee te doen.
Misschien kun je er eens rustig met iemand uit de klas over praten en uitleggen hoe het voor jullie voelt. Soms hebben mensen het niet eens door dat het kwetsend is. En anders: weet dat je niet de enige bent, en dat vriendschap niet afhankelijk hoeft te zijn van een app.
Blijf vooral dicht bij jezelf  jullie zijn goed zoals jullie zijn!

Forum|alt.badge.img+2

Hey!

Same hier, ik heb geen snapchat en hierdoor wordt ik heel vaak raar aangekeken als ik zeg van ja ik heb geen snap. (ik heb het niet voor privacy, en mijn ouders vinden het geen fijne/veilige app)

Ik vond het eerst zeer kut dat ik geen snap had, en toen heb ik het stiekem toch gedownload. Hebb het 2 maand gebruikt, en toen kwamen mijn ouders erachter, ff een preek aanhoren en verwijderd. 

Ik mis het niet. De druk die erachter zit, is hoog. Gezeik krijgen als je te laat reageert, altijd foto's moeten sturen, etc etc.. 

Je zou ervoor kunnen kiezen om het te downloaden, maar niets moet. Het is je eigen keuze, en als anderen daar niet mee kunnen leven is het hun eigen probleem, niet de jouwe. 

Kleine tip: als je het niet neemt, en mensen zeggen er wwat van, kun je er ook een soort grapje van maken. Ik heb bijvoorbeeld samen mett een vriendin van mij (die  wel snap heeft maar niet gebruikt) zo van ja als een jongen vvraagt mag ik je snap, gewoon zeggen van “ik heb geen snap, maar wel een nummer. 😎” Uiteraard heb ik dit op een tegeltje geplakt en een sticker van gemaakt ;P 

Maar ja, niets moet!

Luf <3

• May 11, 2025

Ik heb ook geen snapchat en voel me soms ook Buitengesloten maar ik denk dan en deze zin : ik loop geen risico op kinderlokkers online 

AnoniemLis
Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • June 2, 2025

Hallo allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties❤️❤️ nu weet ik dat ik niet de enige ben.👍❤️💕