Skip to main content

slechte gedachtes

• September 10, 2025
  • 1 reactie
  • 27 Bekeken

hoi,

Ik heb de laatste tijd veel slechte gedachtes over mij zelf, zoals '’je bent niet goed genoeg'’, '’je zegt het verkeerd'’ dus ben ik op school niet zo zelfverzekerd over mij zelf. meestal hou ik daarom ook mij mond en ben ik mij zelf niet. Ik probeer mij zelf wel te zijn maar het lukt gewoon niet ik krijg telkens die gedachtes weer.  zelf heb ik wel 3 beste vriendinnen maar ze zitten niet bij mij in de klas en een daarvan zit zelfs niet op mijn school, dus zie ik ze niet heel vaak.  En het gekke is dat ik bij hun die gevoelens niet heb… dat vind ik zelf wel fijn dus als het niet gaat dan ga ik wel vaak naar hun toe. Thuis heb ik ook wel een fijn gezin en trek ik mij vaak terug om ff tot rust te komen. Het is dus vaak wel in de klas of als ik allen rond loop in de school dat ik dat heb, en als ik in de spiegel kijk heb ik dat ook dan komen die gedachtes weer boven van '’Je bent niet mooi'’ dus doe ik vaak make up op.  ik heb zelf ook eens een keer met een schaar bij mijn buik lopen prikken om dat het toen te veel druk werd en probeerde ik tja uhm een beetje zelf pijn te doen. ik wil hier zeker niet mijn familie mee de schuld geven hun staan altijd klaar voor mij en zorgen goed voor mij. Maar ik kan die gedachtes gewoon niet weg halen!😢 heeft iemand misschien tips hoe ik die gedachtes kan vermijden? 

1 reactie

NightShadow
  • September 11, 2025

Heyyy,

Rot dat je je zo voelt joh! Ik snap die gedachtes wel, maar ze zijn niet goed. Je bent mooi zoals je bent, goed zoals je bent. Laat die gedachtes je leven niet over nemen! Ik was ook niet tevreden (eigenlijk nog steeds niet), ik ben zeker 8 kilo afgevallen in een paar weken, je kon me ribben tellen, ik at nog geen 1 maaltijd op een dag. Voelde ik me beter? Nee, alleen maar slechter. Ik ben heel erg veel aangekomen sindsdien, ik ben zeker niet tevreden met me lichaam. Maar ik kan je vertellen dat je je lichaam nooit kapot moet maken. Het maakt het erger. En over het prikken met een schaar. Oordeel ik niet over, want heb het zelf ook gedaan. Mijn hele buik zit vol met bultjes dat littekens zijn, die gaan nooit meer weg, echt niet! Het is het niet waard, je bent zo mooi, doe jezelf geen pijn, dat verdien je niet! Je hebt een lief gezin schrijf je? Misschien kan je hier met je ouders over praten? Zij kunnen je misschien verder helpen naar professionele hulp.  Ik hoop dat het snel beter gaat met je, dat verdien je!

Dit is een mooi liedje, vind ik

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • September 13, 2025

Het klinkt echt zwaar wat je doormaakt 💛. Die negatieve gedachtes zijn niet jouw schuld en het is goed dat je merkt dat je bij je vriendinnen en thuis wél jezelf kan zijn. Probeer met iemand te praten die je vertrouwt, zoals een mentor, schoolpsycholoog of huisarts, vooral omdat je jezelf soms pijn doet.

Kleine dingen die kunnen helpen: schrijf je gedachtes op en bedenk tegenovergestelde of realistischer gedachten, focus op momenten dat je je wél goed voelt, en gebruik ademhaling of ontspanningsoefeningen op drukke momenten. Je verdient het om je veilig en goed te voelen over jezelf.

xx liefs Wolf 🐺