Vraag

Slaapproblemen

  • 30 August 2020
  • 3 reacties
  • 84 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2

Hey allemaal,

Het is een tijd geleden dat ik een topic heb geplaatst, omdat het de laatste tijd oprecht goed gaat met me, alleen heb ik 1 probleem, ik heb problemen met slaap.

 

Ik durf niet te slapen, maar ik weet niet waarom. Ik heb een bepaalde angst waardoor ik al sinds december niet in slaap durf te vallen waardoor het vaak lange dagen korte nachten zijn, maar de laatste tijd ben ik echt op..

 

Naast dat heb ik ook een angst voor de nacht opzich. Als ik rond 10 uur / half 11 naar bed ga, zit ik met hoge trillingen naar boven te lopen, ook als ik bijvoorbeeld naar de wc moet in de nacht, probeer ik het zolang mogelijk op te houden omdat ik niet van mn kamer af durf.

 

Heeft iemand tips? Het wordt de laatste week steeds heftiger en ben echt heel bang.. 🥺🥺

 

Groetjes :(


3 reacties

Badge

ik heb ongeveer hetzelfde maar dan iets minder heftig, voor mij helpen deze dingen soms

  • Een knuffel meenemen als je bv naar de WC gaat (boeien dat het kinderachtig is)
  • Een liedje zingen in je hoofd
  • Doen alsof je in een kinderboek zit en in je hoofd de verteller spelen want in een kinderboek bestaan geen enge dingen
  • en natuurlijk overdag horrorverhalen en dat soort dingen vermijden

hopelijk heb je hier iets aan

groetjes, iemand op deze aardbodem

zoals diegene hier boven zegt 

volgens mij kijk je teveel horror of andere enge dingen 

dat mag je kijken je moet gwn weten hoe je die enge gedachten een plaats kunt geven.

maak er bijvoorbeeld een grapje bij dat je zelf echt super grappig vind.

en elke keer dat je dan aan dat enge gedoe denkt dan denk je automatisch aan dat grapje en kan je zo je angst verdoezelen.

wat je ook zou kunnen doen is wat muziek opzetten of een Nederlandse komiek luisteren dan kan je lachend in slaap vallen. Zelf kom ik uit België dus raad ik Alex Agnew aan die is zoooooooo funny.

 

Reputatie 6
Badge +7

Hoi xIlse,

wat vervelen dat je niet in slaap durft te vallen. Je zegt dat je niet weet waarom, dat is extra vervelend. Dan weet je ook minder snel wat je er aan kan doen.

Heb je echt geen idee? Is het misschien dat je bang bent voor iets van monsters of dieven/vreemde mensen in je huis met verkeerde bedoelingen? Of ben je bang dat als je slaapt je niet meer wakker wordt? Of heeft het daar helemaal niets mee te maken en heb je misschien stress, of ben je bang dat je je tijd verspild (je slaapt immers de helft van je leven) en dat je iets nuttigs moet gaan doen. Of dat je denkt dat je niet op tijd wakker wordt voor iets?

Oké dat waren nogal wat voorbeelden. Maar goed, als je bang bent voor 'duistere’ dingen, kunnen deze dingen helpen:

  • Een knuffel bij je hebben, voor de gezelligheid of als beschermer.
  • Een nachtlampje, of een zaklamp die je elk moment aan kan klikken.
  • Tot je kin onder de dekens kruipen en bedenken dat de dekens je helemaal beschermen.

Ik had vroeger dat ik heel bang was voor monsters, in iedere schaduw zag ik er een en als ik mijn ogen sloot zag ik nare beelden, zo bleef ik nachten lang wakker met mijn ogen wijdt open. Deze ⬆ dingen hielpen bij mij.

Als je bang bent dat er vreemde mensen in je huis rondlopen kan je misschien aan je ouders vragen of er een extra slot op de deur mag. Je kan je ramen sluiten en (als je je ouders waarschuwt, anders maken zij je wakker) misschien wel een soort alarm ofzo op je slaapkamer deur zetten. Het kan ook helpen om iets van een honkbal knuppel naast je bed te leggen. Al is het gewoon voor het goede gevoel, ik raad je niet aan om hem echt te gebruiken behalve als je echt in gevaar bent (of voor honkbal).

Ik raad je wel aan, als je dat nog niet gedaan hebt, om het er met je ouders over te hebben, zij kunnen je helpen en meedenken. Je kan voor even bij hen op de kamer slapen. Misschien wil je niet alleen zijn als je gaat slapen.

Ik weet voor de rest ook niet helemaal wat je kan doen. Het is moeilijk om een oplossing te bedenken voor iets waarvan je eigenlijk het probleem niet precies weet. Ik hoop dat je er achter waarom je niet durft te gaan slapen.

Groetjes Paardebloem

Reageer