Skip to main content

Hallo iedereen, ik ben een 15 jaar oude jongen. Gisteren heb ik voor het eerst gesneden. Ik ben nu vooral heel bang dat iemand er achter komt. Maar ben ook bang dat ik het meer ga doen. Heeft iemand hulp of tips ik weet het niet en ben bang.

Heyy, je hebt het moeilijk, dat zie ik..  misschien ken je ease? Die zit in verschillende plaatsen in Nederland. Zoek maar op op Google/insta
 https://www.instagram.com/ease_zwolle?igsh=M294OWxpaGhreDBu 

https://www.ease.nl/zwolle.php

missxhien helpt dat!! En je kunt naar je mentor op school, of bij een club vertrouwenspersonen zoeken. Die kun je alles vertellen! Hopelijk heb je hier iets aan, veel liefs en knuffels

Emmaa (P.S, als iemand erachter komt weet ik niet zo goed wat je moet doen. Je kunt het degene vertellen of een smoesje. Je zou het toch een keer tegen iemand moeten zeggen.. zelf struggle ik hier ook mee.. je kunt het ik weet het!)

heyhoi,

Ik (m13) heb zelf ook een erge verslaving gehad eraan, en mijn eerste keer was ook eng. ik ben eroverheen gekomen, door erover te praten (en mijn blade uiteindelijk weg te gooien). zelf durfde ik niet te vertellen tegen iemand die ik in het echt kende, dus ik had het verteld aan mijn vriendinnen online. je kan ook anoniem vertellen online. Het is heel frustrerend en je raakt ook in de war ervan, dat snap ik. Na mijn eerste keer had ik het ook heel lang niet meer gedaan, ik was ook bang. ik hoop dat je dat ook niet doet. Voor dat mensen het zien.

Ik heb wel wat tips;

Als je het op je armen hebt gedaan, gewoon lange mouwen aan. En gelukkig gaat arm sh vaak snel weg.

Als je het op je bovenbenen hebt gedaan, duurt het iets langer. Ik heb zelf nog littekens van +/- 3 maand terug. ligt er ook aan hoe ‘diep’ je hebt geself harmed. 

Andere lichaamsdelen vallen vaak niet op, dus geen zorgen :)

Dus ligt er dus aan. Mijn iets diepere van maanden terug op mijn benen zie je dus nog, alleen de minder diepe op me armen waren weg in 1-2 week.

Ik heb ook ergens gelezen dat ijs erover doen zorgt dat het sneller heelt.

Als je veel hebt gesneden, zou ik het bedekken met kleren. je kan ook als het iets minder is pleisters gebruiken.

Er zijn ook manieren om niet sh te doen door je brein in de war te brengen. Dus als je in een verslaving komt, zou ik 1 van de volgende 10 dingen doen die mij helpen:

1. Muziek luisteren met koptelefoon/oortjes op noise cancelling
  2. Met rode stift/pen over de plekken waar je sh wilt doen
  3. blokjes ijs op de plekken waar je sh wilt doen zo lang mogelijk houden
  4. erover praten online
  5. bellen met een vriend(in)
  6. weglopen naar een andere kamer (waar andere mensen zijn)
  7. schrijf je gevoelens op
  8. Pak de tool waarmee je sh doet en snijd ermee een papier kapot (of andere dingen die kapot mogen)
  9. rondje lopen
  10. een van je hobby’s doen

Ik hoop dat het beter komt met je, als je iemand nodig hebt wil ik ook wel appen met je :)

xxx jellyfish 

Reageer