Skip to main content
Vraag

Sh dwangstoornis?

• June 15, 2025
  • 1 reactie
  • 35 Bekeken

Hoi,

Ik heb al een paar jaar gedachtes over zelfbeschadiging, niet echt omdat ik het wil doen maar omdat ik er een soort van obsessie mee heb? ik vind het echt vreselijk maar ik kan er niet veel aan doen het beïnvloed mijn leven heel erg. wanneer het het ergst was kon ik bijna niet leren of andere dingen doen thuis omdat het gewoon alle andere gedachtes niet belangrijk laat lijken. ik weet niet echt hoe ik het moet uitleggen.

ik heb er met veel mensen over gepraat en niemand heeft dit echt meegemaakt op deze manier dus ik hoop dat iemand hier mij wel misschien tips kan geven of zoiets  

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Hey ​@sacabambaspis, dankjewel dat je dit zo open deelt. Het klinkt echt zwaar en verwarrend, die gedachtes en die obsessie waar je mee worstelt. Het is heel begrijpelijk dat het je leven zo beïnvloedt, vooral als het je concentratie en rust zo wegneemt.

Dat je er al met mensen over gepraat hebt, is echt goed, het betekent dat je niet helemaal alleen staat. Maar soms is het lastig als anderen het niet helemaal begrijpen omdat ze het zelf niet zo ervaren.

Soms helpt het om die gedachtes over zelfbeschadiging in een dagboek te zetten, zodat ze uit je hoofd gaan en je ze beter kunt bekijken zonder erin verstrikt te raken. Ook kan je afleiding zoeken met iets creatiefs of sportiefs. Iets doen waar je helemaal in opgaat, zoals tekenen, muziek maken, dansen, of een andere hobby, kan die obsessieve gedachtes tijdelijk onderbreken.

Praat er over. Een psycholoog of counselor is er juist voor dit soort gedachtes. Zij kunnen jou technieken geven om ermee om te gaan die passen bij jou. Het is echt niet makkelijk, en het is oké om het lastig te vinden. Je bent dapper dat je dit herkent en er iets mee wil doen. Je staat er niet alleen voor, oké?

xx liefs Wolf 🐺