Skip to main content

selfharm gaat te ver

• June 29, 2025
  • 3 reacties
  • 50 Bekeken

Hey, ik ben  13 jaar oud 

ik heb dus een vriendin die al een paar jaar selfharm doet. Ze heeft er met mij over gesproken en we zijn best close samen dus verteld ze best veel. Laatst zei ze tegen me dat ze het echt niet meer aankan en ze niet langer wil leven. Kort daarvoor vertelde ze me dat ze zichzelf niet alleen sneed maar ook verbrandde. Ik heb haar zover gekregen om het te laten zien en ik maak me echt zorgen. Ze zei dus dat ze het echt niet meer vol houd. Ook wil ze niet precies zeggen wat er is maar er zijn blijkbaar problemen in haar leven. We zien elkaar elke dag maar zitten niet samen op school. Ik ben de enige die het weet en ze liet merken dat ze van plan is om over een paar weken oms te gaan verlaten. Ik wil niet de gene zijn die dit wist en niks eraan gedaan heeft als het is gebeurd. Als ik niks doe kan ik het mezelf niet vergeven maar ik kan niet naar haar ouders gaan want daar ligt het probleem. Ook kan ik niet naar haar school want die is niet zoals een normale school maar project gewijd.  
ik weet echt niet meer wat ik moet doen en ik lig dagen wakker en hoop dat ze er de volgende dag nog is.

heeft iemand tips of ervaringen 

-Tekst aangepast door De Kindertelefoon i.v.m. forumregel 3, plaats geen persoonsgegevens en forumregel 6, plaats geen triggerende inhoud op het forum-

3 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • June 30, 2025

hiii, ​@O_s 

ik weet niet of je hier wat aan hebt maar misschien kan je veilig thuis bellen omdat je zegt dat het probleem bij haar ouders ligt. dan kunnen zij misschien iets aan haar ouders doen en voelt zij zich minder vervelend en dan kunnen zij ook zien dat er echt iets mis is. ik snap dat dit niet leuk is om te doen bij mij is er een vriendin die ik heel erg vertrouwde heeft het ook voor mij gedaan  en eerst was ik boos maar nu snap ik dat dat het beste was. maar ik denk dat dit de beste oplossing is. En je hoeft je niet schuldig te voelen want je probeerd haar alleen maar te helpen en dan nog een tip wees niet boos op haar als ze boos is op jou als je dit zou doen en hou nog contact met haar want ik kan je uit ervaring zeggen dat het niet leuk is dat je iemand honderd procent vertrouwd en diegene het dan tegen een volwassen zegt en je dan niet meer ineens berichtjes stuurt. nou ik hoop dat je hier wat aan hebt.

keep us updated please

veel succes.

Katjatja
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • July 1, 2025

Hoi, ik weet echt niet of je hier wat aan gaat hebben maar misschien kan je wat leuke dingen plannen in de komende weken met haar zoals gaan zwemmen, logeren, iets bakken, naar de bios, klimmuur of naar een trampoline. Dan heeft ze misschien iets om naar uit te kijken en dan pleegt ze hopelijk (nog) geen zelfmoord als ze merkt hoe leuk het leven kan zijn. Dan heb jij zeg maar iets meer tijd…. Ik vind het echt heel erg voor je, ik heb zelf ook een vriendin/kennis en die wilde voor de trein springen en doet/deed ook aan zelfbeschadiging. Maar die heeft afgelopen week officieel besloten dat leven het leven waard is. Ik hoop dat het ook goed komt bij jou en heeeel veel sterkte 💕💕

Fem_
Forum|alt.badge.img+4
  • De Kindertelefoon
  • July 1, 2025

Hoi ​@O_s 

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. We snappen dat je je vriendin graag wilt helpen, super lief van je. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je vriendin kunt helpen. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Liefs,

Fem, De Kindertelefoon