Vraag

Selfharm en littekens verbergen

  • 24 February 2021
  • 8 reacties
  • 114 Bekeken

Badge

Hoi, ik heb een probleempje.

Ik snijd mezelf (zo om de 3 maanden) maar dit weten mijn ouders niet, nu ben ik het ook niet echt van plan het ze te vertellen omdat zij dit soort gevoelens nooit echt snappen. Ook wil ik er gewoon niet over praten met hun. Nu is het zo dat het weer warmer wordt dus ook tijd voor korte mouwen maar de littekens zitten op mijn arm. Kan iemand mij helpen??

 


8 reacties

Hoi

ik heb hetzelfde probleem alleen beschadig ik mezelf ongeveer elke week. Bij mij weet ook niemand het. Ik denk dat ik gwn veel blousjes (idk hoe je het schrijft) met lange mouwen ga dragen. Misschien soms een shirt met korte mouwen maar dan met een vest er over heen ofzo. Ik weet ook nog niet helemaal wat ik ga doen maar dit zijn mijn tips ik hoop dat je er wat aan hebt (:

Badge

@Flower Power 

Okie thx💖

Hi, 

Enkele tips zijn: 

  • Bloesjes dragen (deze zijn vaak erg luchtig en je hebt verschillende leuke printjes).
  • Op zoek gaan naar luchtige lange mouwen t-shirts.
  • Een t-shirt met korte mouwen aan doen en daarover een vestje (of misschien luchtiger: een spijker jasje).
  • Er zijn ook veel tips met make-up maar dit heb ik zelf nooit uitgeprobeerd, maar misschien heeft iemand anders er nog ervaring mee en kan hij/zij dit delen in de reacties. 

Als laatste wil ik even zeggen dat je dit niet alleen hoeft te doen. Je geeft aan dat je het liever niet tegen je ouders vertelt omdat je denkt dat ze dit soort dingen niet zullen begrijpen. Dat is natuurlijk lastig. Toch zou ik je aanraden om het tegen iemand te zeggen, anders ga je er misschien uiteindelijk onderdoor. Het geheim houden is namelijk heel lastig en vergt veel energie. Ik gun het je dat je het erover kunt hebben met iemand. Kun je misschien terecht bij een ander familielid? Een docent op school? Of een goede vriendin? Wellicht toch bij je ouders? (uiteindelijk hebben ze t beste met je voor). Als je het heel spannend vindt om het zo tegen iemand in je omgeving te zeggen, kun je ook terecht bij je huisarts. Hij/zij is er ook om je te helpen/adviseren bij psychische problemen en kan je eventueel doorverwijzen naar hulp voor je zelfbeschadiging.  Ik wil je absoluut niet pushen om het te vertellen, je moet het doen wanneer je er klaar voor bent. Maar weet dat er hulp beschikbaar is en dat ik het je gun dat je er niet alleen mee loopt. 
 

Heel veel sterkte!
 

 

Heyy,

Ik weet niet zo goed hoe jou littekens eruit zien, en hoe heftig ze zijn. Als ze lichter zijn dan jou huid, zou je kunnen proberen het weg te werken met make up. Als ze wat paarsig zijn wordt dat misschien wat moeilijker. Dan kan je misschien kijken of je het toch met kleding kunt bedekken. En vergeet niet ze goed te verzorgen. Zo heb je de meeste kans dat ze zo goed mogelijk helen. Misschien gewoon met wat normale crème, maar als je het hebt hun je ook littekencrème gebruiken.

Hopelijk heb je hier wat aan:two_hearts:

Reputatie 2
Badge +1

(Dit kan alleen als het littekens zijn!!)

Doe er eerst wat vaseline overheen, dan wat foundation en daaroverheen wat poeder zodat het niet glanst!

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Sterkte, xx

hai

Hi, 

Enkele tips zijn: 

  • Bloesjes dragen (deze zijn vaak erg luchtig en je hebt verschillende leuke printjes).
  • Op zoek gaan naar luchtige lange mouwen t-shirts.
  • Een t-shirt met korte mouwen aan doen en daarover een vestje (of misschien luchtiger: een spijker jasje).
  • Er zijn ook veel tips met make-up maar dit heb ik zelf nooit uitgeprobeerd, maar misschien heeft iemand anders er nog ervaring mee en kan hij/zij dit delen in de reacties. 

 

hai dit zijn goede tips, het beste is natuurlijk stoppen ;) maar ik wil je wel graag waarschuwen dat je nooit make up op open of helende wonden moet doen. lijkt common sense, maar wil ik je toch graag meegeven

-Onnodige quote verwijderd- 

Ach dom van mij om dat er niet bij te zetten! Thanks voor de aanvulling. Idd nooit make-up op open / helende wonden. Make- up kan werken om littekens minder zichtbaar te maken maar dus echt alleen op littekens die helemaal genezen zijn.  Nogmaals bedankt voor je aanvulling! 

Hey hier nog een tip voor als je het wilt vertellen. Schrijf een brief waarin je uitlegt dat je jezelf beschadigd. Deze brief kan je dan aan iemand geven bijvoorbeeld je ouders. Dan hoef je het niet face to face te vertellen want dat is heel lastig. Je kan ook een brief schrijven en zelf houden dan kan je hem geven op het moment dat het voor jou goed voelt (of helemaal niet geven, dan heb je het gewoon van je af geschreven want dat kan ook erg opluchten). Ik heb ook een brief klaarliggen maar ik weet nog niet of ik hem ga geven. Je kan ook even op de site: ‘samen in mijn schoenen’ kijken daar staat ook een voorbeeld brief.

Reageer