Vraag

selfharm

  • 19 March 2019
  • 1 reactie
  • 92 Bekeken

Badge
hey, ik ben non-binair en ben 13 jaar..
ik heb heel veel last van anxiety en ga daardoor niet naar school meer..
sinds een tijdje snijd ik mezelf, ik wil heel graag stoppen maar het zit nu in mn routine en door mn autisme kan ik dus niet stoppen. een therapeut of psycholoog helpt niet want ik krijg paniekaanvallen van onbekende mensen.. ik weet niet meer wat ik moet doen. someone help me out :(
xo ..

1 reactie

Hey!

Ik vind het al heel knap dat je wil stoppen met jezelf pijn te doen.
ben je bang dat je bij een psycholoog een paniekaanval krijgt, of is dat al effectief meerdere keren gebeurd?
Je kunt ook beginnen met over je verhaal te vertellen aan iemand die je niet kan zien, dus bv. mailen naar awel, bellen of chatten met de kindertelefoon,...

Je kunt ook jezelf al een beetje oefenen door eens met iemand onbekend te spreken over ene onderwerp waar je veel en makkelijk over kan vertellen (bv. een hobby of interesse van je). Je kunt steeds opbouwen en meer en meer persoonlijke dingen vertellen, lijkt je dat wat?

Probeer je routine te doorbreken. Dat kun je doen door op het moment dat je wil gaan snijden, iets ander te gaan doen waarbij je niet kan snijden.
Enkele tips die ik je wil meegeven om zelf al te proberen stoppen:
  • Schrijf/typ je gevoelens van je af. Je kunt het nadien ook weggooien of wissen als je dat wil, maar zo is het toch een soort van uit je hoofd.
  • Maak een tekening rond je gevoelens, of kras een blad heel hard vol met een zwart potlood
  • Knijp in een stressbal of kussen
  • Ga sporten, film kijken, opruimen, een nieuwe taal leren, iets creatief maken,...
  • Ga naar je familie/vrienden zodat je het niet kan doen
  • Zoek iets waar je blij van wordt, je kunt een komische film kijken, herinneringen ophalen, een vrolijk liedje opzetten,...
  • Leg alle scherpe voorwerpen zover mogelijk uit de buurt (liefst bij een persoon in bewaring)
  • Probeer "the butterfly project":
Teken vlinders op de plaats waar je jezelf snijdt, noem deze vlinder naar iemand van wie je houdt. Als je jezelf snijdt op die plek gaat de vlinder van die persoon dood. Als de vlinder er zo lang blijft opzitten dat het vervaagt, dan is het gaan vliegen naar een mooie plek...

Als je nog andere tips zoekt kun je zeker ook eens de trefwoorden 'snijden' of 'zelfbeschadiging' zoeken op het forum van de KinderTelefoon of het forum van awel.

Nog steeds denk ik wel dat het makkelijker zal zijn om te stoppen met hulp, zeker omdat je ook met andere gevoelens als angst zit.
Heb je er misschien al eens aan gedacht om een therapie te doen die niet gebaseerd is op praten?
Er bestaat bv. zoiets als creatieve therapie, therapie met behulp van dieren,...
Je kunt er zelf nog wat info over opzoeken en misschien iets vinden wat jou wel ligt?

Veel succes!
Groetjes
Lot

Reageer