Skip to main content
Vraag

self harm van vrienden, hoe helpen?

• June 17, 2026
  • 2 reacties
  • 22 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi,

Ik heb een vriend waarvan ik weet dat ij self harm doet, dit heeft hij me zelf verteld en ook de reden waarom. We hebben afgesproken dat hij me appt als hij het weer doet, niet dat ik er iets aan kan doen maar als hij wil kunnen we het er dan over hebben. Ik wil hem heel graag helpen maar weet niet zo goed hoe. Een iemand anders weet het maar laat het een beetje gaan. Ik weet dat hij het heel moeilijk vind etc en ik probeer altijd helpend te zijn waarin dat kan. Maar weet iemand hoe ik hem kan helpen, met stoppen of gewoon in general? Ik wil namelijk heel graag helpen maar heb er zelf geen ervaring mee.

groetjes 

2 reacties

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hoi ​@D12345 ,

Wat naar, lief dat je wil helpen 🙂 ik denk dat je al helpt door een luisterend oor te zijn, en er gewoon op die manier te zijn. Je kunt het er met je vriend over hebben wat hem op een positieve manier kan helpen bijvoorbeeld hobby's/ sport etc. Soms kan het ook helpen om op zulke momenten je gedachten op te schrijven, propjes maken van papier, een elastiekje om je pols doen en die laten knappen zeg maar of bijvoorbeeld om een ijsblokje in je mond te doen om te 'resetten'. Ik hoop dat je hier iets aan hebt, vergeet niet dat het al lief is dat je wil helpen, want je blijft natuurlijk wel een vriend en geen hulpverlener ♥️

Liefs

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • June 18, 2026

Hoi ​@Boterbloempjee Dankjewel voor je tips! Elastiekje had ik al voorgesteld maar hij zei dat hij het dan waarschijnlijk alleen maar vaker ging doen en dat dat niet werkte, maar ik zal ijsblokje voorstellen! Heel erg bedankt voor je lieve reactie❤️