Vraag

Self harm littekens

  • 11 May 2021
  • 3 reacties
  • 303 Bekeken

Badge

Hoi,

Ik ben 14 jaar en ik ben een tijdje geleden begonnen met mezelf pijn doen. Ik ben hier al snel mee gestopt omdat ik littekens kreeg, maar die zijn er nog steeds. Mijn ouders beginnen er nu over te vragen, en ik wil niet dat ze dit weten. Hoe lang duurt het voordat ze ongeveer weggaan? En zijn er mogelijkheden om ze te verbergen?


3 reacties

Goed dat je gestopt bent met jezelf pijn doen, nu zit je inderdaad nog wel met die vervelende littekens. In principe blijven ze volgens mij heel lang zitten, maar door ze te verzorgen kan het proces wel sneller gaan. Je kan o.a. een crematie met aloë Vera gebruiken of de litteken-crème van Bepanthen.

Wellicht heb je iets aan deze link. Zo niet, dan kan je zelf even googlen hoe je van littekens af kan komen of deze in ieder geval kan verminderen.

Ik begrijp dat je het er niet over wil hebben met je ouders. In sommige gevallen kan dit je helpen maar aangezien je er al mee bent gestopt is dat misschien niet zo’n prioriteit. Ik zou als ik jou was nu wat langere kleding dragen, bijvoorbeeld een trui of een top met lange mouwen. Succes!

een crematie met aloë Vera

*een crème met aloë vera, natuurlijk 😅

Hoii,

Het begint allereerst met een goede verzorging van je wonden. Als je je wonden goed verzorgd, zullen ze beter en mooier helen.  

Je wond schoonmaken of spoelen na het snijden en eventueel afdekken met een pleister/verband. Om die manier voorkom je ook dat er vuil van buiten af in de wond komt en mogelijk infectiegevaar.

 Als de littekens dicht zijn kun je er litteken crème opsmeren. Dat haalt de littekens niet weg, maar het helpt de huid te herstellen. Vaak helpt dat bij sneller en mooier herstel.

Je kunt de littekens bedenken met kleding. Afhankelijk van de plek van de littekens: je kan van die blouses dragen met doorzichtige, maar lange mouwen. Ik weet niet echt hoe uit te leggen, maar ik hoop dat je het begrijpt. Die zijn wel lange mouwen, waardoor je het bedekt, maar open waardoor het niet te warm is in de zomer.

Heb je weleens gekeken naar alternatieven voor zelfbeschadiging? Op de site van stichting zelfbeschadiging kun je bijvoorbeeld zo'n lijst vinden: https://www.zelfbeschadiging.nl/alternatieven-voor-zelfbeschadiging/
Wellicht zou je er eens naar kunnen kijken en iets anders proberen in plaats van snijden. Dat zal niet het onderliggende wegnemen, maar op die manier kun je er anders mee omgaan en hoef je jezelf geen pijn te doen.

Groetjes,
Simply Me

Reageer