Skip to main content

ehm hoii. Geen idee of iemand me hiermee kan helpen, maar ik zit er heel erg mee. Mijn moeder heeft toen ik klein was zelfmoord gepleegd. Mijn vader zei dat ik te veel voor haar werd. Ik ben nu bang dat alles door mij komt. Ik heb ook vaak nachtmerries dat ze zegt dat ik het heb veroorzaakt. Wat moet ik doen help? Ik durf niet meer te slapen...

Ha @anoniem.plszzzz 

Ik begrijp dat dit erg moeilijk voor je is.  Jij kunt er echt niks aan doen dat je moeder zelfmoord gepleegd heeft. Misschien kun je er met iemand over praten? Je familie, vriend(in)en, mentor, vertrouwenspersoon op school?

Ook kun je iedere dag contact opnemen met de kindertelefoon om privé hierover te praten.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Sterkte!

 

Liefs van mij! 


Heyy

 

Dat lijkt me geen leuke situatie..

 

Je kan iedere dag tussen 11:00 en 21:00 bellen of chatten met de kindertelefoon als je dat prettig vind. De mensen daar bieden je een goed luisterend oor en kunnen je denk ik wel goede hulp bieden.

Telefoonnummer kindertelefoon: 0800-0432

 

Je hebt schuldgevoelens omdat je moeder zelfmoord heeft gepleegd en hebt daar ook vaak nachtmerries over. Ik wil je vertellen dat die schuldgevoelens echt niet nodig zijn. Jij kan er niks aan doen dat je moeder zelfmoord heeft gepleegd dat is echt niet jouw schuld! Ik denk dat het een goed idee is om hier met iemand over te praten. Je kan met je mentor praten of je huisarts, een docent, een familielid of een vertrouwenspersoon op school. Ik denk namelijk dat het goed is om te praten zodat je hulp en steun kan krijgen om hier mee om te leren gaan. Praten is misschien lastig, maar het lucht echt op! Je kan als je niet durft te praten ook een brief schrijven en die aan iemand geven. Dat is misschien wat makkelijker.

 

Groetjes van mij.


Hey anoniem.plszzzz,

Het is echt niet jouw schuld! Dat is het belangrijkste om te weten.

Zoals chocolatelover al zei kan het heel erg helpen als je er met iemand over praat. Zij kunnen je dan steunen en ook uitleggen dat het niet door jou komt.

Tegen dat je te bang bent om te slapen kan je als je heel gespannen bent je handen op je buik doen en dan op je ademhaling gaan letten. Dat helpt om tot rust te komen.

Onthoud dat het echt niet door jou komt!


Groetjes iemand.


Reageer