Vraag

Schuldgevoel

  • 9 February 2018
  • 3 reacties
  • 110 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi ik zit met een probleem want ik heb tegen iemand gelogen en ik heb nu nog erger een schuldgevoel dan ooit en ik wil het zo graag weg maar ik kan niet zomaar zeggen dat ik heb gelogen tegen haar (de persoon is een haar en ze zit in mijn klas bij nask dus zie haar heel vaak) .
Maar ik denk dat ze door heeft dat ik gelogen heb tegen haar. Pleasee help me want ik wil echt niet dat iedereen mij gemeen daar door gaat vinden.

3 reacties

Hallo,
Ik heb geen idee waar je over gelogen hebt maar dat maakt ook niet uit, ik zou naar haar toe gaan en de waarheid zeggen. Als je het niet zegt en ze komt er zelf achter is dat veel erger lijkt mij. En je zou haar anders ook nog kunnen vragen of ze het gewoon tegen niemand anders wil zeggen. Veel succes verder!
Groetjes
Hoi!

Hier komt één van de grootste clichés: Eerlijkheid duurt het langst. Ik ben het eens met @Anoniem1010. Als je vriendin je leugen ontdekt via iemand anders dan jij, wordt de situatie nog ingewikkelder. Probeer haar goed uit te leggen waarom je gelogen hebt, zodat ze zich misschien in jouw plaats kan stellen.

Je voelt het zelf aan: dit schuldgevoel is niet juist. Je voelt dat je iets aan de situatie moet veranderen. Ik ken de volledige situatie niet, maar de waarheid werkt meestal het beste. Misschien wordt het even lastig, maar uiteindelijk komt alles weer op zijn pootjes terecht.

Groetjes
x
Hoi,

Geloof het of niet, maar mensen liegen gemiddeld 2x per dag. Vaak zijn het kleine leugentjes, leugentjes om bestwil en gebeurt het onbewust. Redenen om te liegen, zijn vaak om jezelf beter te voelen of jouw 'positie' te verbeteren. Mensen voelen zich vaak schuldig over liegen, omdat van de maatschappij wordt verwacht dat we eerlijk zijn. Mensen die zeggen dat ze liegen, liegen. Het is dus eigenlijk niet raar dat je ooit een keer in je leven in zo'n situatie terecht komt.

De waarheid komt vroeg of later toch wel boven water. Het is aan jou om te bepalen of jij degene bent die het haar verteld of dat ze het via via hoort. Het risico bij het niet zelf vertellen, is dat de versie die zij dan hoort, wellicht ver van de waarheid ligt.

Veel mensen waarderen eerlijkheid, ook al komt deze pas later. Grote kans dat ze je gewoon vergeeft.

Gr. Pin

Reageer