Skip to main content

Schrijven op huid in plaats van krassen

• April 27, 2025
  • 2 reacties
  • 45 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Oké, uhm. Eerste keer dat ik zelf een onderwerp schrijf. Sorry, vind het alsnog beetje eng dat ik dingen op het internet schrijf. Had mezelf al jaren terug beloofd dat ik dat nooit zou doen voor veiligheidsredenen. Maar ja. Hier zijn we dan, hèhè. Oké, dus. Sommige mensen pakken scherpe objecten en doen zichzelf ermee pijn, voor verschillende redenen. Maar... waarom altijd iets scherps. Ik persoonlijk hou niet van pijn en sterker nog die littekens blijven zitten. Dus ja. Ik pak een pen op stift en schrijf. Soms in de klas teken in op mijn hand. En dat is dan niet zo erg. Maar thuis als ik me echt niet lekker in mijn vel voel, dan pak ik een stift en ga mijn gevoelens uiten op mijn benen. Ja, ik schrijf op mijn bovenbenen.(Meestal bij mijn vader, want mijn moeder komt vaker mijn kamer in en ik mag niet zolang op mijn kamer zijn van haar.) Niemand ziet die toch. Heb geprobeert te stoppen. Is gelukt. Ben nogsteeds niet meer aan het schrijven op mijn huid. Wel tekenen. Doodelen enz. Kan het niet laten. Maar is dit vergelijkbaar of gwn totaal anders. Heb dit namelijk nog nooit eerder gehoord.

Wat zijn jullie gedachtes hierop?

Liefs Xela. Sorry voor dit lange bericht.🤎💙

2 reacties

Pandamagic
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • April 29, 2025

Hoii,

ik heb een tijdje terug mezelf gesneden. Dit kwam doordat ik niet lekker in mijn vel zat en me niet goed genoeg vond. Uit het verhaal bij jouw situatie vindt ik het lastig om te zien of je jezelf echt iets aan wilt doen. (Doe dit natuurlijk niet). Dit klinkt nog niet zo gevaarlijk, maar ik zou het niet al te veel doen door de inkt in een stift enzo..  Als je je niet lekker in je vel voelt kan je altijd nog meer topics schrijven, dit heeft mij ook geholpen. Je kan het dan ook nog vertellen aan iemand die je vertrouwt.

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Hey ​@Xela.n,

Dankjewel dat je zo eerlijk deelt wat je doet en voelt, dat is echt moedig. Wat jij beschrijft, het tekenen of schrijven op je huid met een pen of stift om je gevoelens te uiten, is een manier om met je emoties om te gaan. Het lijkt op een vorm van zelfexpressie, en hoewel het niet hetzelfde is als snijden of andere vormen van zelfbeschadiging met scherpe voorwerpen, is het wel een manier om met innerlijke pijn of spanning om te gaan.

Veel mensen zoeken manieren om hun gevoelens te uiten die voor hen veilig en minder heftig zijn. Door te tekenen of schrijven op je huid geef je je emoties een plek zonder jezelf echt pijn te doen of littekens achter te laten. Dat kan een heel waardevolle stap zijn.

Het is ook heel begrijpelijk dat je dit vooral doet als je je niet fijn voelt, bijvoorbeeld bij je vader of als je je opgesloten voelt. Het is een soort uitlaatklep.

Als je merkt dat dit voor jou helpt om niet over te gaan op andere, meer schadelijke vormen van uiting, dan is dat een positieve manier om met moeilijke gevoelens om te gaan. Het kan wel helpen om ook andere manieren te vinden om je emoties te uiten, zoals schrijven in een dagboek, praten met iemand die je vertrouwt, of creatieve dingen doen.

Er is niks mis met jouw manier van omgaan met gevoelens, maar als je het gevoel hebt dat het te veel wordt of als je vragen hebt, is het ook heel goed om er met een hulpverlener over te praten.

Weet dat je er niet alleen voor staat, en dat er altijd mensen zijn die willen luisteren en je willen helpen.

xx liefs Wolf 🐺