Maakt niet uit wie je bent, wat je hebt gedaan of wat juist niet. Je bent welkom zoals je bent: Slachtoffer, dader, toeschouwer, hulpverleenster etc. etc.
De bedoeling is simpel: Schrijf een brief, een brief die je in het echt nooit zou durven verzenden.
Voorbeeld:
Je bent verkracht, schrijf een brief aan je verkrachter.
of je bent in de steek gelaten, schrijf diegene een brief.
Of schrijf juist een brief aan degene die je altijd heeft geholpen
of aan iemand die is overleden en waarje graag nog wat tegen wilt zeggen.
De keuze is aan jou. Alles mag, alles kan, zolang je maar respectvol bent tegen andere forumgebruikers.
Ook reageren op elkaars brieven is toegestaan.
Brieven mogen in elke vorm geschreven worden (dichtvorm, dagboekvorm, verhaalvorm etc.) zolang het maar 'real' is en aan iemand (al gebruik je niet de echt naam) gericht is.
En wie weet...
Wie weet komt er ooit een dag dat je je brief durft te verzenden en je verleden plaats maakt voor het heden.
Succes!
PS: Je mag zoveel brieven schrijven als je wilt!
Aan ongeveer iedereen:
Waarom ben ik zo? Waarom doe ik zo?
Niemand zal het weten, niemand komt het te weten. Zelfs ik niet, hoe graag ik het ook wil.
Misschien door de mensen om mij heen? Of de negative sfeer thuis?
Maar ja, wat maakt andere mensen het uit hoe het met mij gaat? Er word nooit aan mij gevraagt hoe het met mij gaat. Maar als het dan word gevraagt lieg ik er maar weer over. Ik wil andere niet met mijn problemen belasten. Misschien is dat waarom ik ben zoals ik ben en doe zoals ik doe, omdat ik altijd lieg. Nee, dat is niet waar, ik spreek ook vaak de waarheid.
Maar waarom bestaan er dan alleen maar onwaarheden over mij? Waarom wil niemand contact met mij?
Ik heb alles al geprobeerd… En het is nog steeds niet gelukt.
Wat is er nou mis met mij, kan ik dan nooit normaal zijn? Is normaal zijn dan echt zo lastig? Is er wel een normaal, of alleen een gemiddeld? Maar dan is het gemiddelde toch het normaal? Is 1 persoon daarbij dan zo veel?
En hoe goed ik er ook mijn best voor doe, vrienden krijg ik toch niet. En die 3 vrienden die ik nog over heb nemen bijna nooit contact op uit zichzelf. Willen ze dan nog wel vrienden zijn met mij?
Ik stop maar weer, dit slaat toch nergens op, niemand intereseert dit. Waarom zou ik het dan schrijven?
Beauuutje
Lieve oma,
wat mis ik je erg.. het is zo naar dat je aan botkanker bent overleden, 8 jaar geleden. ik huil nog steeds ieder dag om je, dat ik je verloren ben.. ik hou zooo veel van je.. echt, je bent voor altijd mijn schatje.
Lieve Kev,
ik ben zo blij je ontmoet te hebben. zo verschrikkelijk gemeen wat je pa en je stiefpa hebben aangedaan, ik ben enorm blij dat ik je heb kunnen helpen.. ik ben ook enorm blij dat je mij hebt kunnen helpen toen alles mij ff tegen zat.. i love you, schat
xxx
Mama?
Ik weet niet of u het wel hoort als ik tegen u praat.
Waarom hebt u me nooit verteld dat u depressief bent?
Waarom vertelt u niet dat u het niet meer ziet zitten, het leven voor u totaal nutteloos lijkt?
Ik mag dan een kind/jongere zijn, maar ik zie meer dan u denkt.
Ik weet dat het niet goed gaat.
Waarom kunnen we er niet eens over praten? Met elkaar om elkaar te helpen.
Waarom scheld u me zo vaak uit?
Mama, houd u wel van me?
Ik hoop dat u beseft hoe eenzaam ik ben, hoe ik lijd onder alles.
Zoveel vragen, zo weinig antwoorden.
Ik houd echt van u, ik zal er altijd voor u zijn.
Mama? Hoort u me wel?
Hey(ik noem haar ff beau(zo heet ze natuurlijk niet)).
Weet je nog dat ik je in de 2e had gevraagd?
Ik heb daarna nog vaak aan je gedacht en eerlijk gezegd dacht ik soms dat ik niet meer op je was maar het blijft steeds terug komen.
Een vriend die je al een lange tijd kent vind jou ook leuk en ik weet nu niet wat ik moet doen.
Ik zou graag met je een relatie beginnen als je dat wil maar van de andere kant vind ik het ook een beetje sneu voor hem.
Liefs tristan
Hey, hoe durf je me zo te behandelen? Je wist hoe groot je invloed op mij was. Je wist hoe zwak ik was, hoe onzeker, en toch gebruikte je me gewoon voor je smerige behoeftes. Voel je je nu goed? Want mij heb je verpest. Ik voel me smerig gewoon, aangeraakt, ongewild. Waarom deed je het? Was dat het echt waard? Want bedankt, nu ben ik bang voor bijna iedere man die ik tegenkom. Ik wil niet meer aangeraakt worden. Iedere avond kijk ik in de spiegel en ik haat mezelf. Het feit dat ik nu al geen maagd meer ben. Ik was er helemaal niet klaar voor. Je bent een gore, asociale, fucking klootzak en ik haat je en ik haat je en ik haat je en ik zal je altijd blijven haten.
Hey F-A
Jij doet me telkens vanalles aan je scheld me uit en nog meer. Je doet kut en stront verveldend
Xoxo je vijand Eline
Hey lieve vriendin,
Ik weet niet of ik goed genoeg voor je ben geweest, ik ben zo bang dat ik het verkeerde heb gezegd… Toen je zusje zelfmoord heeft geprobeerd te plegen, ben ik er toen genoeg voor je geweest? toen het niet lekker ging en je nadacht over zelfmoord en jezelf sneed, ik wou dat ik er meer voor je was geweest, dat ik er vaker naar had gevraagd. Het spijt me zo als het ooit heeft gevoeld alsof het mij niet uitmaakte, of dat ik het was vergeten! We zijn nog steeds super close met elkaar en ik ben zo dankbaar dat we elkaar zo vertrouwen en er voor elkaar zijn!! Ik hoop dat je me kan vergeven als ik het verkeerd heb gedaan. Heel veel liefs…
Lieve .., -gedeelte tekst verwijderd vanwege forumregel 6-
ik ben al ruim 2 jaar verliefd op je… In de 2e dacht ik dat je me misschien, heel heel misschien ook leuk zou vinden. Nou klinken de roddels dat je wat met een ander meisje hebt… Ik ben blij voor je hoor! Maar eigenlijk verdien je iemand die beter is, wil niet zeggen dat ik dat ben (al hoop ik stiekem dat je gek op me bent) maar iemand die je ook op een wat dieper level begrijpt, dat lijkt zij niet te kunnen… Ik hoop dat je misschien wat vaker tegen me gaat praten, ben zelf veel te bang om als wanhopig te worden gezien om zelf het gesprek te beginnen. Ik moet trouwens wel ff zeggen dat ik je af en toe echt een enorme klootzak vindt! Dus bij deze: &^% eikel!! Snap niet dat je soms zo kil kan doen…. maar goed, ik ben nog steeds hartstikke verliefd op je. Ik kan zo vaak zeggen dat het niet zo is, maar vanbinnen weet ik dat wanneer ik je weer zie, ik je weer leuk ga vinden! Jij bent de eerste en de enige van wie ik vlinders in mijn buik heb gekregen… Ik wou dat je net zo gek was op mij als ik op jou. I guess we’ll never know…
With love,
me (not that you know who I am, but I hope that you hope it’s me)
….-gedeelte tekst verwijderd vanwege forumregel 6-
Ik ga niet je volledige naam schrijven, maar dan zou het wel een stuk standvastiger overkomen, maar goed. Echt, wat ben jij een flut vriendin af en toe! Je zegt dat depressie allemaal in mijn hoofd zit, ik begrijp dat je dit zegt, maar de manier waarop! het maakt me gewoon wanhopig en hartstikke boos! Je begrijpt geen snars van hoe ik me echt voel, je kent me niet eens. Toen ik je liet leven wat ik op een briefje had geschreven (ging over dat ik misschien een overdosis pillen wil nemen, naar foto’s kijken van hoe mijn leven had kunnen zijn, in slaap vallen en niet meer wakker worden) was je op zich wel licht geschrokken. Maar je zei dat dit toch wel uitvergroot was, en dat ik me toch niet echt zo voelde… Toen ik zei dat het wel een beetje uitvergroot was, zei je op zo’n nuchtere toon : “nou, das wel heel depressief die tekst”. De zaterdag van tevoren had ik dit echt in mijn hoofd! Ik vind het zo verschrikkelijk dat je doet alsof ik me gewoon aanstel! Jemig, ik mocht van jou niet eens meer praten over mijn crush! B*tch!! Echt, af en toe wil je gewoon een klap geven. Je geirriteerde toontje, alsof ik alles fout doe en het allemaal mijn schuld is.
Ik weet echt niet of ik nog wel vriendinnen met je moet blijven… Bye ‘bestie’, xxx
Mijn pesters/schijnheilige meiden in mijn klas,
Stel sukkels, ik ben niet doof hé? En ook niet blind, weet je nog? Ik heb heus wel door dat jullie over mij praten! dankzij jullie en een aantal jongens ben ik nu elk nieuw schooljaar nerveus voor mijn nieuwe klas. uit angst dat ik opnieuw wordt gepest. Ik weet dat jullie zelf hartstikke onzeker zijn, en daarom mij als mikpunt kiezen om zo aan iedereen te laten zien dat jullie ‘cool’ zijn… Maar waarom moeten jullie dit doen? Als ik af en toe met jullie praat zijn jullie super lief en aardig en van sommige lijkt me dat ook oprecht. En vervolgens gaan jullie weer over me roddelen en me napraten… Wow, echt screw you!
Lieve mensen op het Forum,
Ik zou willen dat jullie ook in mijn dagelijkse ‘face-to-face’ leven bestonden… Sommigen strugglen echt met dezelfde dingen als ik en denken ook over dingen hetzelfde! Ik ervaar dat niet zoveel in mijn leven, dus ik voel me dan begrepen en dat is heel prettig! Ik hoop dat jullie onthouden dat ademen af en toe het meeste is wat je kan doen! Ik heb ooit in een liedje gehoord dat elke dag boven de grond een goede dag is. Daar moet ik zelf echt veel vaker aan denken! Ik hoop dat jullie dat onthouden… Ik wens jullie het allerbeste toe! Als er iets is kan je er altijd op het Forum over praten! Met liefde, ….-gedeelte tekst verwijderd vanwege forumregel 6-
Hey kleine ik,
sorry, sorry dat ik je opgaf
sorry dat ik je niet belangrijk genoeg vond
sorry dat ik dacht dat je het niet waard was
sorry dat je dit alles moest meemaken
sorry dat ik misschien niet ben wie je wou zijn
Hoi,
Lang niet gesproken. Lang niet gelachen met elkaar. Lang op dit moment gewacht.
Ik hoop dat je op de uni nog geen vriendin hebt gevonden, en dat je nog af en toe aan me denkt.
Ben je boos? Gefrustreerd? Teleurgesteld over alles wat is gebeurd?
Ik mis je…
Ik hoop dat je me over een jaar op TV ziet en me uitgelaten opbelt dat ik door ben gegaan met waar ik volgens jou zo goed in was. Ik hoop dat ik je ooit nog een knuffel kan geven, me weer thuis bij jou kan voelen.
Ik hoop dat het niet te laat is voor ons, en dat we elkaar over een paar weken kunnen spreken.
Ik ben zo trots op de persoon die jij bent, hoe je alles hebt aangepakt. Echt chapeau. Je noemde mij een topper, ik hoop dat je me ooit lieve schat noemt
Lieve F,
ik mis je
en ik zal je altijd missen
want
hoe is het daar
is het daar vrediger
was het het waard
ben je vredig gegaan
heb je vrede gevonden
ik mis je nog steeds
en dat zal waarschijnlijk nooit veranderen
ik wil naar je toe
al ben je niet meer hier
jij bent inmiddels een ster
de ster hoog in de hemel
en als ik dan omhoog kijk
schijn je
als een lichtje hoop
in mijn donkere leven
lieve F.
ik mis je
en ik zal je altijd missen.
- Hey I,
Weet je wat het was? Ik heb je 6 jaar geleden ontmoet, we waren gelijk Bff’s! Dat waren leuke tijden! We spraken af ect. En we waren letterlijk ONAFSCHEIDELIJK!!! Het was FANTASTISCH! Toen gingen we naar groep 8. Nog steeds bff’s en begon je te veranderen… We speelden samen een stukje in de revue en daar was jij best heel opgewonden over (wat ik begrijp). Je was random dingen aan het roepen die ik moest doen. Ik moest nog 5 zinnen extra leren. Ik deed het nog niet goed genoeg. Ik deed het te sloom ect ect ect… Uiteindelijk was ik klaar met jou gezeik over dat ik het nog niet goed deed en rende ik even van je weg. En wat deed jij? Je stormde achter me aan, als een kleine kleuter met een woede-aanval, en SLOEG ME! Wat????? Daarna werd ik bang voor je, en deed ik wat je zei.
Later gingen we samen naar de middelbare, en het ging maar door. De eerste dag, riep je heel erg, onfatsoenlijke dingen over mij over het schoolplein die ik hier niet ga noemen. Ze zijn gwn te erg. Je begon me te beledigen. En toen zaten we eens bij AK en negeerde ik je (ik had eindelijk lef gevonden, en ik wou ook graag opletten, omdat het een moeilijk onderwerp was). En wat deed je? Je kneep me in mijn arm. Je sloeg op mijn been. En je duwde me LETTERLIJK op de grond! MIDDEN IN DE KLAS, EN NIEMAND DIE HET ZAG! Nou ja, behalve M, maar die zei er niks over. Wat eerlijk gezegd ook wel best veel pijn deed hoor…
Nou, het schoppen, duwen, slaan en knijpen ging voort en je gebruikte als excuus dat ik met mijn ogen rolde en dat ik je negeerde wat volgens jou “veel en veel erger” was. Maar diep vanbinnen was ik gebroken, gescheurd en uit elkaar gevallen, en ik probeerde me vast te maken met plakband en touw, doormiddel te denken dat het wel overging als ik niks zei. Dus zei ik niks. Ik liet het gebeuren. Hier nog wat voorbeelden van wat je hebt gedaan:
*Ik ging wat meer met een jongen (G) om omdat ik niemand anders had, en jij vertelde de roddel door dat ik met hem had, EN DAARDOOR GEEN TIJD MEER VOOR JÓÚ!
*Ik ging btw ook wat meer met M om, en jij zei tegen mij dat ik haar van jou af probeerde te pakken en dat ik niet meer met haar om mocht gaan. En toen zei jij dat je haar van mij af zou pakken, en dat is gelukt. Proficiat i.
*Een keer wou ik je Bio-Werkboekje niet opruimen en duwde je me op de grond in de gang
*Een keer fietste ik te snel voor je, en trok je aan mijn stuur, en reed je me aan en sloeg me.
* Een keer keek je bij me af bij gs en zei ik: ‘Niet afkijken’ en vervolgens beweerde jij dat ík had zitten afkijken en legde je etui voor je schrift. Waarna je weer afkeek, ik ook mijn etui voor mijn schrift legde en jij me sloeg en zei dat ik onzinnig en onvolwassen deed.
En je hebt nog ZO veel meer gedaan. ZO VEEL! En toen ik eindelijk naar de juf ging, om het te zeggen, draaide je de rollen om. Je zei: ‘Nee, juf, zei heeft mij geslagen. Ze doet me pijn en ik huil er elke dag van! Ze rolt met haar ogen en negeert me en wil ook dat ik ALLES voor haar doe! *huilt nep*. Ik wil ervan af zijn! *huilt nog harder nep*!’ Je draaide letterlijk alle rollen om! Toen kreeg ik dus straf.
Toen begon ik met krabben en krassen. Elke avond in bed lag ik te janken en mijn armen open te halen. En ik liet jou mij slaan. Mijn hart te gebroken om nog aan elkaar te plakken. Paniek-aanvallen begonnen. Ik begon slechter te slapen. Te onderpresteren. Ik werd gepest, door jou roddels. Een keer liep ik weg van huis. EN MIJN OUDERS HADDEN HET NIET EENS IN DE GATEN! Ik was 2 uur weg ofzo!?
En nu nog steeds. Zelf eergisteren. Oké, je slaat me niet meer. Maar al jou opmerkingen doen nog pijn. Een week of 2 geleden, wou je in een of andere appgroep waar ik in zat en jij niet. En je zei dat ik een trut was en dat ik haat naar je had, dat het onvolwassen en stom was, dat wij jou buitensloten!!! Daarna heb ik gezegd dat we geen Bffs meer zijn, maar vriendinnen. En als je zo doorging, dat het klasgenoten werden. EN JE LUISTERDE NIET! Want eergisteren, liet ik een fotootje zien van mij als baby en ik liet hem niet aan jou zien, bang dat je me zou beledigen. En jij zei: ‘Wat jammer dat je toen nog geen make-up had. Je bent echt oerlelijk daar. Haha!’ EN JE HAD HEM NOG NIET EENS GEZIEN! Daarna zei ik tegen jou: ‘Wil je vriendinnen of klasgenoten zijn?’ en jij zei vriendinnen. En toen zei ik: ‘dan moet je niet zo doorgaan.’ en toen zei jij: ja, dan moet jij niet zo’n kutwijf als vroeger zijn. En toen heb ik je gedumpt. PECH!
Doei I
Veel haat naar je!
Wow
Wat een interessant verhaal!
Dat is je echt niet gegund!
Doe je nog steeds aan SH?
Liefs
hoi mam pap en mn broertje,
mijn leven gaat niet zo soepel als jullie denken en ik ben niet ondankbaar en heb geen grote mond.
jullie snappen niet dat ik elke avond huilend in bed lig omdat mama weer ns een keer boos is geweest omdat papa weer aan t werk was (hij is schipper op boten ofz en maar een halve maand in t jaar echt thuis dat ie niks doet) mama is overwerkt papa en ik moe van school en het oppassen op ids(codenaam voor mn broertje)
ook ben ik uitgeput van het letten op mama en zorgen dat alles goed is bij mama want als papa niet thuis is heeft mama stress en woedeaanvallen en dan klapt ze me nog wel ns. nooit ids tho, ids is mamas lievelingetje en ook die van jou dus die is safe. ik vang de klappen voor ids op en kom wel ns helemaal blauw op school omdat mama weer eens een tik heeft uitgedeeld.
op school voel ik me bij iedereen buitengesloten want iedereen heeft iemand op terug te vallen en ik niet. jullie denken dat ik altijd blij ben maar dat is gewoon een soort masker. dat masker gaat altijd pas af als ik zeker weet dat er niemand in de buurt is.
Jullie zijn ook boos omdat ik te lage cijfers haal, sta 2x een 6, 1x een 8 en voor de rest 7’ens.
zo slecht noem ik dat niet.
jullie vinden ook dat ik meer moet doen voor school en tienen moet staan maar nee dat kan gewoon niet.
Jullie zijn elke dag boos en ik ben bang voor jullie. dankjulliewel en jij ook bedankt ids voor het altijd in mn haren vliegen en altijd mij de schuld geven als jij mij slaat en een klap geeft. dankjewel daarvoor.
Aan mijn basisschoolklas,
Dankjulliewel voor alles. voor het onzeker maken van me, voor nu boos worden op mij als ik zeg dat jullie mij gepest hebben, voor me lelijk noemen, voor het buitensluiten, voor het zeggen dat ik altijd blij was. Niemand kijkt door mn masker heen, Niemand ziet het als ik lieg
xxx mij
Lieve A,
Ik zal je altijd missen
ik zal altijd onthouden hoe je in 1 maand van fit naar dood ging,
hoe je altijd blij was,
hoe je een week na je verjaardag overleed,
ik zal je begrafenis nooit vergeten,
ik zal je op komen zoeken in de hemel
xxx, F
( namen geanonimiseerd door De Kindertelefoon )
Wow
Wat een interessant verhaal!
Dat is je echt niet gegund!
Doe je nog steeds aan SH?
Liefs
Bedankt NoahLovesYou!
Ja, 2 weken geleden heb ik mijn arm opengekrast.
Ik blijf nu ook zitten en val uit van school door het onderpresteren.
Xxx SprinkleDonut
<3
Ik schrijf deze brief aan mijzelf,
kijk naar jezelf helemaal kapot gemaakt door pesters, geen zelfvertrouwen meer, geen vertrouwen in andere mensen meer en enorm veel last van verlatingsangst, niemand wil vrienden zijn en als ze er zijn zijn ze ook zo weer weg. Ligt het aan mij? Mag ik er wel zijn? Mag ik wel vrienden hebben om me goed te voelen? Blijkbaar niet en dat doet pijn, heel veel te pijn elke avond weer wordt je geconfronteerd met die gedachte “mag je er wel zijn” “is er ook plek voor mij” “hoor ik er wel bij” elk weekend smeken aan die laatste vrienden waar je nog mee contact hebt om leuke dingen te gaan doen om je ego te boosten maar die smeek en vraag worden elk weekend weer afgewezen. Hoelang nog? Wanneer word het beter? Ik weet het niet.. maar mogen alle jongens en meiden die hier ook mee worstelen Gods zegen krijgen
Reageer
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.