Schoolproblemen en weet even geen raad met me zelf


  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo,

Ik zit erg in de knoop met mij zelf ik heb altijd al een slechte conetratie (door me add) aleen nu is nog het slechter ik slaap voort slecht ongveer 3 of 4 uur per nacht wordt om het uur waker alles wat ik doe gaat fout zelfs de kleinste dingen ik ben echt nooit meer echt gelukkig plus ik vertrouw eigelijk bijna niemand meer op school ging het nou ook niet het beste slechte cijfers (als ik zo door ga blijf ik zitten) ben er gesloten geworden mij mentor zuurt ook altijd dat ik nooit wat zeg tijdens mentor gesprek via haar krijg je ook niet echt een gesprek met mij ze heeft wel een keer tegen mij gezecht van gaat alles wel goed ik zo ja en toen zij ze je hebt ooit aan begin van het jaar gezecht dat je het niet leuk vind ik zo ja dat is nog (niemand mag mij in de klas) eigelijk niemand mag mij op school dat weet ik zekker (maar ben 2 jaar gepest) ik weet echt niet wat ik met me zelf aan moet heeft iemand tips of weet iemand wat ik heb want ik wordt helemaal gek


16 reacties

Hoi

 

Wat lastig dat je met deze zaken zit. Het moet uitputtend zijn om slechts drie à vier uur slaap te krijgen, en daarnaast niet fijn hoe ook school moeizaam gaat. 

 

Het lijkt me nuttig om te beginnen bij je slaapritme. Kruip je op tijd je bed in, en kom je er op een degelijk uur uit? Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat je om 23 uur in je bed ligt, en er om zeven uur uit komt. Of je nu slaapt of niet. Vermoedelijk zal je lichaam na een tijd begrijpen dat 23 tot zeven het moment is waarop je hoort te slapen. 

 

Een huisgenoot zou je kunnen coachen, zodat je extra gemotiveerd bent om je aan een gezond slaapritme te houden. Merk je echter dat het nog steeds niet lukt, zou het nuttig kunnen zijn om langs te gaan bij de huisarts. 

 

Jammer dat je moeite hebt met vertrouwen. Het lijkt me namelijk nuttig om je mentor op de hoogte te brengen van wat er zoal speelt. Als een gesprek je lastig lijkt kan je dat eventueel via mail doen. Zou er soms een andere docent zijn waar je je beter bij voelt?

 

Gr. Kenshin

Dat heb ik dus al geprobeerd al een tijdje geleden maar dat werkt niet ik blijf waker liggen en denken over dingen en mij mentor is aleen maar aan me hoofd aan het zeuren wrm ik niet zeg wat er is en het ligt niet aan haar dat ik haar niet vetrouw maar de vorige mentor heeft dingen door verteld zonder mij toestemming aan de klas en leerlaren waardoor het pesten erger werdt dus drm vertrouw ik niet meer echt een mentor door hem en als ik het probeer te zeggen dan sla ik dicht of zeg ik gwn ik weet het niet en dan is het gesprek afgelopen want dan krijg je niet meer echt uit me

Je hebt al geprobeerd je slaapritme aan te pakken, maar zonder resultaat. In dat geval lijkt het me verstandig om contact op te nemen met de huisarts. Deze zou je verder kunnen helpen. 

 

Denk je bij je mentor aan te durven geven dat je vorige mentor je vertrouwen zo geschaad heeft? Wie weet kan je huidige mentor daar begrip voor opbrengen, en zeurt ze dan wat minder. Vertel dit trouwens gerust via mail, als je een gesprek lastig zou vinden. 

 

Gr. Kenshin

Nou eigelijk niet want had begin van het jaar aangeven wat er vorig jaar was gebeurd en toen stuglde ik met wat er vorig jaar allemaal was geberud en toen zij zij ja maar zo is het leven nou emaal en ik ben geen spygoloog dusja denk niet echt dat ik begrip van haar krijg dusja 

Oei, da’s inderdaad niet zo’n fijne reactie van haar. Je mentor is inderdaad geen psycholoog, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze geen begrip op kan brengen. Kan je soms naar een (school)psycholoog toe? Vele scholen hebben deze ter beschikking. 

 

Gr. Kenshin

Oei, da’s inderdaad niet zo’n fijne reactie van haar. Je mentor is inderdaad geen psycholoog, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze geen begrip op kan brengen. Kan je soms naar een (school)psycholoog toe? Vele scholen hebben deze ter beschikking. 

 

Gr. Kenshin

Dat ik weet zit die niet bij ons op school nee dat snap ik zekker maar dat is ook ongveer de enige keer dat ik open ben geweest tegen haar maarja ze zegt elke keer van ja praten lugt op enal maar ik ben gwn bang dat ze weer alles gaat doorvertellen net als die andere dusja ik weet niet echt hoe ik dit ga zeggen op school en weet ook niet echt naar wie ik zou moeten gaan want bij ons vertellen ze alles tegen elkaar door want toen ik op het begin van het jaar had gezecht dat het nou niet het beste ging deden docenten opeens posie lief tegen mij dusja

Dat er bij jou op school zaken snel doorverteld worden, kan het inderdaad bemoeilijken om iemand in vertrouwen te nemen. Is er, als een schoolpsycholoog niet beschikbaar zou zijn, soms een leerlingenbegeleider waar je weet van hebt? Leerlingenbegeleiders zijn vaak een stuk discreter, zeker als je hierop aandringt. 

 

Je zou eventueel je mentor kunnen vragen of ze je in contact kan brengen met een leerlingenbegeleider. Je hoeft je mentor niet eens te vertellen waarover het gaat, als je dat liever niet doet.  

 

Gr. Kenshin

Dat er bij jou op school zaken snel doorverteld worden, kan het inderdaad bemoeilijken om iemand in vertrouwen te nemen. Is er, als een schoolpsycholoog niet beschikbaar zou zijn, soms een leerlingenbegeleider waar je weet van hebt? Leerlingenbegeleiders zijn vaak een stuk discreter, zeker als je hierop aandringt. 

 

Je zou eventueel je mentor kunnen vragen of ze je in contact kan brengen met een leerlingenbegeleider. Je hoeft je mentor niet eens te vertellen waarover het gaat, als je dat liever niet doet.  

 

Gr. Kenshin

Toevalig weet ik wel dat er vertrouwings personen zijn 2 maar ik ken die best wel persoonlijk zijn 2 leerlaren van mij dus dat is denk ik ook niet zo slim plan want daar kan ze dan mee aankomen en mij mentor heb ik paar weken gelden gesproken maar dan klap ik gwn dicht ook al is het iemand anders en dan krijg je niet echt een gesprek met mij ze ging er zelfs ooit bij paken gaat thuis wel alles goed ik zo ja hz zij zo nee was gwn nieuwschrig hebben vorig jaar al heel veel manieren proberen te vinden om dingen uit me te krijgen en nu proberen ze nog steeds uit me te krijgen en dan krijg ik te horen ja we maken ons zorgen over jou en hebben het ook geprobeerd bij een andere docent maar dan zeg ik gwn ja alles gaat goed en dan wordt er doorgevraagd maar dan blijf ik volhouden van ja het gaat goed 

Ah, jij bent zo’n ‘alles gaat goed, nou ja, eigenlijk niet’-persoon. Zo was ik ook vroeger :slight_smile:  Ik heb lang alles voor mezelf gehouden, totdat ik op een dag een mail bomvol zorgen naar mijn mentor heb verstuurd. Vanaf dan werd alles makkelijker, en kon ik me ook meer openstellen in gesprekken. Het leren openstellen kan een tijd duren, maar als je het eenmaal kan, wordt alles een stuk eenvoudiger. 

 

Denk je een vertrouwenspersoon te kunnen mailen? Je zou kunnen mailen over je struggle met vertrouwen, zonder verder te vertellen wat er nog allemaal speelt. Toegeven dat je moeite hebt met vertrouwen, is namelijk al een eerste goede stap. Vermeld er trouwens gerust bij dat je er de sterke voorkeur aan geeft dat de inhoud van dat mailtje tussen jullie beiden blijft. 

 

Gr. Kenshin

Ah, jij bent zo’n ‘alles gaat goed, nou ja, eigenlijk niet’-persoon. Zo was ik ook vroeger :slight_smile:  Ik heb lang alles voor mezelf gehouden, totdat ik op een dag een mail bomvol zorgen naar mijn mentor heb verstuurd. Vanaf dan werd alles makkelijker, en kon ik me ook meer openstellen in gesprekken. Het leren openstellen kan een tijd duren, maar als je het eenmaal kan, wordt alles een stuk eenvoudiger. 

 

Denk je een vertrouwenspersoon te kunnen mailen? Je zou kunnen mailen over je struggle met vertrouwen, zonder verder te vertellen wat er nog allemaal speelt. Toegeven dat je moeite hebt met vertrouwen, is namelijk al een eerste goede stap. Vermeld er trouwens gerust bij dat je er de sterke voorkeur aan geeft dat de inhoud van dat mailtje tussen jullie beiden blijft. 

 

Gr. Kenshin

Ja da ben ik helaas haha maar ik krijg zowiso vragen van die docent want die ken ik ik ga wel weer proberen met mij mentor te praten denk ik want vertrowings persoon helpt niet echt die krijgt al helemaal niks uit me dan klap ik dicht en zeg ik gwn niks meer en dan kun je gwn geen gesprek met me voeren maar ik heb nu nog het geluk als ik het uiteindelijk zeg dat ik me mentor een tijdje niet zie maar waarschijnlijk weten al mij docenten het de volgende dag maarja anders blijft ze toch doorzeuren ik weet nog niet of ik alles ga zeggen het kan namelijk dat ik weet dicht klap en gaat dan zowiso weer me ouders bellen 

Wat ik regelmatig te horen krijg van hulpverleners, is dat hoe meer je je open stelt, hoe meer vertrouwen ze in je krijgen. Als je duidelijk en eerlijk bent over wat er in je omgaat, weten degenen die je graag helpen dat er met je te werken valt, en dat je het zou aangeven als het niet gaat. Als dat vertrouwen er is, worden ouders vaak minder snel gebeld. 

 

Goed dat je van plan bent je mentor in vertrouwen te nemen. Is mailen een optie, als je in een gesprek dichtklapt? Ik had een docente waar ik mee mailde, en nauwelijks “real life” gesprekken mee voerde. Misschien werkt mailen beter voor je. 

 

Gr. Kenshin

Wat ik regelmatig te horen krijg van hulpverleners, is dat hoe meer je je open stelt, hoe meer vertrouwen ze in je krijgen. Als je duidelijk en eerlijk bent over wat er in je omgaat, weten degenen die je graag helpen dat er met je te werken valt, en dat je het zou aangeven als het niet gaat. Als dat vertrouwen er is, worden ouders vaak minder snel gebeld. 

 

Goed dat je van plan bent je mentor in vertrouwen te nemen. Is mailen een optie, als je in een gesprek dichtklapt? Ik had een docente waar ik mee mailde, en nauwelijks “real life” gesprekken mee voerde. Misschien werkt mailen beter voor je. 

 

Gr. Kenshin

Ze heeft mij al een berichtje gestuurd omdat ze lang niks meer van me heeft gehoord maar ik snap even van die vertrouwen niet en dat ze dan beter met mij kunnen werken meschien heel dom maarja

Niet dom hoor :slight_smile:  Ik heb het vast wat verwarrend uitgelegd. 

 

Wat ik bedoelde is het volgende. Geef je iemand het gevoel dat je ze vertrouwt, krijg je vaak vertrouwen terug. Als jij open en eerlijk bent, en je best doet om niet al te veel achter te houden, weten degenen die je willen helpen wat je nodig hebt. Krijgen degenen die je willen helpen echter het gevoel dat je dingen achter houdt, kunnen ze zich uit onmacht zorgen gaan maken, en eventueel je ouders inlichten. 

 

Heb ik het wat duidelijker uitgelegd nu?

 

Durf je op dat berichtje te antwoorden?

 

Gr. Kenshin

Niet dom hoor :slight_smile:  Ik heb het vast wat verwarrend uitgelegd. 

 

Wat ik bedoelde is het volgende. Geef je iemand het gevoel dat je ze vertrouwt, krijg je vaak vertrouwen terug. Als jij open en eerlijk bent, en je best doet om niet al te veel achter te houden, weten degenen die je willen helpen wat je nodig hebt. Krijgen degenen die je willen helpen echter het gevoel dat je dingen achter houdt, kunnen ze zich uit onmacht zorgen gaan maken, en eventueel je ouders inlichten. 

 

Heb ik het wat duidelijker uitgelegd nu?

 

Durf je op dat berichtje te antwoorden?

 

Gr. Kenshin

Ik had dus gwn net of gedaan of ik er over heen had gelezen (wat niet zo slim plan is) maar uiteindelijk wel gezecht van dat het niet het beste ging (wel nog via de telefoon) en toen belde ze dus en toen klapte ik weer dicht en zij ik ik weet het niet en toen was het gesprek zo weer klaar omdat ik niet meer veel zei maar het erge is dan wil ik het wel maar dan klap ik gwn weer dicht en dan krijg je echt niet veel meer uit me  idk wrm dat elke keer geberud vorig jaar was da ook wel maar dit jaar is het erger geworden 

Je zou je open willen stellen, maar klapt steeds dicht. Denk je dat het zou helpen om eerst naar je mentor te schrijven met wat er zoal speelt? Eens dat op tafel ligt, zou je minder snel geneigd kunnen zijn om dicht te klappen. Denk je je mentor een mail of bericht te durven sturen met hoe je je voelt? Vermeld er gerust bij dat je in gesprekken dicht neigt te klappen. 

 

Gr. Kenshin

Nou waarschijnlijk als ik een mail typ dan wordt het toch niet sirues genomen of wordt er gezecht ja over een tijdje is dat toch weer over en een mail typen is niet echt mij manier niet stom bedoeld ofzo

Reageer