Skip to main content

(Schoolkamp met) vrienden

• February 9, 2026
  • 18 reacties
  • 188 Bekeken

Hoi iedereen, 

Ik heb een beetje veel moeite met vrienden maken, zit dit moment in 2 vwo. 

Ik was mijn beste vriendin (ook mijn enige eigenlijk) kwijt geraakt een tijdje geleden, omdat ze steeds meer naar een ander groepje meiden ging, nu praat ik en doe ik niks meer met haar. Ik ben zo iemand die dan niet weet wat ie moet zeggen, en dan stil is enzovoort. Wij hebben dus eind van het schooljaar weer een kamp, waar je heen kan, vorig jaar ging ik met haar, maar nu weet ik niet meer met wie ik moet gaan, ik vind het ook lastig om op het kamp dan bij een groepje te komen om te koken, weet iemand hier tips voor? En uberhaubt, hoe ik meer vrienden krijg, want ik weet het echt niet?

Dit was het wel een beetje.

Liefss!

18 reacties

vie
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • February 10, 2026

hi ​@Sophie20000 

wat naar om te horen zeg. ik heb precies hetzelfde ik ben ook heel stil als ik niemand ken of niemand heb en ik durf dan ook niet met ze te praten.😅 maar wat wel kan helpen is bij een groepje te gaan staan en dan toch proberen te praten. en als je op kamp gaat ga je volgensmij met meerdere klassen en misschien lijkt iemand van een andere klas erg aardig en kan je daar meer contact mee zoeken.

hoppelijk heb je er iets aan. 

liefs vie

• February 10, 2026

Ja aan mij heb je ook niks haha, ik ben ook soms bij mensen die ik niet ken of die heel populair of zo zijn heel stil omdat ik het dan gewoon eng vind, heel veel succes, liefs❤️

• Topic-opener
  • February 11, 2026

Dankjewel  ​@juul123  en ​@vie.  💕💕

Nou als ik ook zoiets zou zien zou ik ook niet echt weten hoe ik moet helpen🤣.

Maar ik vind het heel fijn dat jullie even hadden meegedacht!

Ja nou ik zal even kort uitleggen hoe dat kamp werkt, het is dat je je in je eentje opgeeft, of met zijn tweeen, Maar ik ga dus in mn eentje, want me vriendin is niet meer mijn vriendin. Dit is heel hard maar dit is we lzo eigenlijk. Dus ik kom in een kamp met gemixte klassen, dus kinderen die dat kamp hebben gekozen. 

Het is nog wel een beetje ver weg, dus ik heb nog tijd om erover na te denken.  

Liefss Sophie 

Ps. zien jullie ergens gwn een rood hartje staan? Die zie ik niet staan, alleen andere hahaha

• February 11, 2026

Owh ja dat had ik ook een tijdje (dat rode hartje) maar nu kan het opeens wel weer ofz haha, en gemixte klassen is wel leuk toch, je kent ze eig niet dus misschien zijn er wel nieuwe kinderen waar je bevriend mee kan worden!❤️

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • February 11, 2026

Ik kan je niet heel goed helpen ben ik bang😶 maar met de hartjes wel😉

Die komen onder gewone emoji's: 

Liefs Yusa 😘

• Topic-opener
  • February 11, 2026

Hoii,

@Yusa oja, ik typ dit alleen niet op mn telefoon maar me laptop. Maar bedankt voor je hulp🙏🏻.

@juul123 Ja, ik denk dat ik het gwn moet gaan proberen. 

Ps, ik vind dit oprecht fijn dat je gewoon met mensen heel even kan praten zonder dat die je judgen ofzo, dus dankjewel allemaal!

xxx_char
Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • February 11, 2026

Heyy Sophie, 

Wat vervelend om te horen! Ik was op de basisschool ook altijd vaak alleen  en ik wist nooit wat ik moest zeggen. In de eerste wilde ik dat veranderen, maar ik was heel onzeker en ik vond vrienden maken nog steeds ontzettend moeilijk.  In de 2e is dat veranderd en heb ik met wat simpele vraagjes toch nieuwe vrienden gemaakt. Nu zit ik in de 4e en heb ik best wel veel vriendinnen, dus ik heb een aantal tips die mij hebben geholpen:

• Bedenk voor een nieuw moment (1ste schooldag, kamp, activiteit) alvast wat simpele vraagjes die je aan mensen kunt stellen. Mensen vinden het vaak alleen maar gezellig als je tegen ze praat, kijk naar wie er ook nog niemand heeft om mee te praten en vraag iets simpels over de dag of het moment. (Wat vond jij van …?, Vond jij dat ook zo raar/gek/leuk?, Zullen wij samen …?) Je kunt ook dingen vragen die je eig al weet of kan opzoeken, maar je vraagt het om gewoon een gesprekje te hebben. (Hoelaat is het? Weet jij waar we zo heen moeten? Wat gaan we ook alweer eten vanavond?
  • Lach naar een aantal mensen die je wel aardig lijken. Je kunt mensen opzoeken die ook nog geen vrienden hebben of gewoon bij een groepje staan. Je hoeft in een groepje zelf echt niet superveel te zeggen, zeg gewoon soms ‘ja dat vond ik ook’ etc.
  • Zorg dat je iets aan hebt waar je jezelf leuk/mooi in voelt, want zelfverzekerdheid kun je faken. Sterker nog, dat doet bijna iedereen. En als jij er zelfverzekerd uit ziet, komen mensen ook sneller op je af en met je praten. (Het is heel raar, maar ik heb gemerkt dat het soms gwn zo merkt.)

En onthoud, bijna iedereen vind het spannend, ook al lijkt dat soms niet zo. Heel veel succes met het kamp!

vie
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • February 11, 2026

ik vind de tips van ​@xxx_char  erg goed ik sluit me er helemaal bij aan. het komt echt goed, en als je echt twijfelt dan is het ook oke om niet te gaan je moet doen waar jij je goed bij voelt.

liefs vie

• Topic-opener
  • February 12, 2026

Bedankt voor de tips ​@xxx_char en bedankt ​@vie.

Ik heb wel dat ik nu soms met het groepje meiden die nu met mijn vriendin zijn vrienden geworden, snap je?

Mijn vriendin is ook wel aardig tegen me, dus ik ben wel blij. Één meisje kan ik niet heel goed mee om gaan, maar dat geeft niet want met de rest ging het best goed. Misschien ga ik me gwn op hetzelfde kamp opgeven als hen, ik weet het nog niet.

Ik laat het weten😘.

Liefss Sophie

• February 12, 2026

Ik zou gaan ik heb exact het zelfde alleen ik zit in groep 8 ik zou gewoon gaan verderf je pret niet voor neppe vrienden plus als je iemand ziet die veel glimlacht waarom anders durf ik het ook nooit en begin daarmee rustig een gesprek kom op je kan het ik geloof in je en succes met alles ❤️

• February 12, 2026

@Sophie20000 Netjes zie je je kan het wel

• Topic-opener
  • February 13, 2026

Ahh, dankjewel ​@Lotte123 !

Ik hoop dat dit ook bij jouw lukt💕.

Ik laat wel weten als ik meer nieuws heb!

Dankjewel nogmaals

Groetjes,

Sophiee

• February 14, 2026

@Sophie20000 Dankjewel ❤️

• Net nieuw
  • February 15, 2026

-onnodige quote verwijderd-

Hoi, wat rot dat je je zo voelt. Het is echt niet gek dat je het lastig vindt, zeker als je beste vriendin ineens meer met een ander groepje omgaat. Dat doet gewoon pijn. Voor kamp: probeer het klein te maken. Je hoeft niet meteen “in” een groep te zitten. Je kunt bijvoorbeeld aan iemand uit je klas vragen: “Mag ik bij jullie koken?” Dat klinkt spannend, maar vaak vinden mensen dat helemaal prima. Vrienden maken begint vaak met kleine stapjes: naast iemand gaan zitten, iets vragen over huiswerk, of reageren op iets wat iemand zegt. Je hoeft niet grappig of perfect te zijn. Gewoon aardig en geïnteresseerd zijn is al genoeg. Geef jezelf de tijd, echt.

• Topic-opener
  • February 24, 2026

Haii allemaal, 

we moeten deze week de kampkeuzes opgeven. Nu ben ik super gestrest, en ik weet niet wat ik moet doen. 

Ik denk dat ik even met mn wiskunde docent erover ga praten morgen. 

Mijn andere vriendin, waar ik al over verteld had, die is nu wel aardig en een ander meisje met wie ze gaat ook. Ik vroeg net of ik met hen mocht, maar ze snapten het niet en dan surf ik niks meer te zeggen. Echt mensen, ik weet het niet meer, ik zit nu in de klas half te janken….

• Topic-opener
  • February 24, 2026

@JC.123 oke, danjewel, sorry, ik was op vakantie, dus ik zag het niet! We hadden daar geen wifi hahahaha

Je ziet mijn vorige berichtje wel voor wat het nu is...

• Topic-opener
  • February 24, 2026

Hoii,

Nog een update, ik had net WB, dat is dat je mentor samen met je gaat bespreken hoe het met je gaat. Mijn mentor, dat is mn Nederlands docent, die vertrouw ik dus niet zo erg als mijn Wiskunde docent. Ik heb mn wiskunde docent nu gevraagd het er NIET erover te hebben met mijn mentor. Er kwamen net andere meiden vragen hoe het met me was, en ik werd daar dus een beetje overhit van. Jeejte, wat een leuk leven heb ik….

• Topic-opener
  • February 24, 2026

Hai,

Ja, hier ben ik nog een x….

In de pauze, loop ik vaak een rondje alleen. 

Dan ook niet het 'standaard’ rondje van de school, maar de andere kant aan de overkant van de weg.

Ik dacht eraan toen ik liep, en toen dacht ik wel van jeejte, ik ben echt, iedereen is op school met groepen enzo, en ik loop alleen elke dag een zielig rondje de andere kant op dat niemand het op school kan zien…

Liefss