Vraag

Schooldokter middelbare!?

  • 15 February 2021
  • 9 reacties
  • 470 Bekeken

Badge

Hii,

Morgen komt er online iemand van de GGD, En dan moet je een vragenlijst invullen, en als het nodig is gaan ze dan met je in gesprek.

Ik vroeg me af, moet ik bij die vragenlijst eerlijk antwoord geven? Ik rook en drink niet, maar ik vind mezelf best dik (kijk op mijn andere topic) moet ik dat zeggen? En krijgen mijn ouders en mentor dat dan ook te weten?

Beetje onduidelijk misschien, maar ja

xxx Isa


9 reacties

hoi Isa wees gewoon eerlijk maar wijs de arts als je niet wilt dat je ouders dit te weten komen geef dat dan duidelijk aan. een arts heeft geheimhoudingsplicht, vanaf 12 zouden je ouders toestemming moeten krijgen van jou om je medisch dossier in te zien.

bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rechten-van-patient-en-privacy/jongeren-en-het-medisch-dossier/inzien-medisch-dossier-ouders#:~:text=Het%20medisch%20dossier%20van%20kinderen%20tussen%2012%20en%2016&text=Dat%20is%20alleen%20anders%20als,gezamenlijke%20verantwoordelijkheid%20op%20jouw%20leeftijd. 

Badge

Hey, thanks X

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @lena ktgsyht5u ,

 

wat goed dat je meedenkt en fijn dat je ook de bronvermelding erbij gezet hebt! Voor de volledigheid kopieer ik even de volledige tekst van de bron die je vermeldde:

Ben je 12 jaar of ouder, maar nog geen 16?  Dan is jouw toestemming nodig voordat jouw ouders inzage krijgen in jouw dossier. Dat is alleen anders als jouw ouders de informatie nodig hebben om toestemming te geven voor een behandeling. Die toestemming is namelijk een gezamenlijke verantwoordelijkheid op jouw leeftijd.

 

Even voor de duidelijkheid dus, @Isa.07  : als een arts vindt dat er een behandeling nodig is, dan heeft die het recht om toch met jouw ouders te overleggen hierover. Ook al wil jij dat niet.

Groetjes,

 

Marieke / De Kindertelefoon

 

Hee Isa,

Mijn ervaring is dat ze echt niet gelijk naar je ouders en je mentor stappen. Eerst vul je inderdaad zo'n vragenlijst in. Of je eerlijk bent of niet, dat is echt geheel aan jou.. je moet zelf weten waar jij je prettig bij voelt.

Stel ze nodigen je uit op gesprek dan gaan ze bijvoorbeeld bespreken waarom je jezelf dik vind en of je ook minder eet of andere dingen doet. Het is gewoon een gesprekje over hoe het met jou gaat. Vaak krijg je dan ook advies, bijvoorbeeld praat eens met je ouders over hoe je je voelt of eet wat meer want dat is gezonder.

Het zou kunnen dat de school dokter het nodig vind dat dit met je ouders en mentor besproken wordt, maar dat zal ze wel in overleg met jou doen. Ze zal niet zonder jouw medeweten het doen, maar ze kan het wel doen zonder jouw toestemming. Je kunt natuurlijk wel altijd aangeven dat je het wel/niet prettig vind dat het met je mentor, ouders, of iemand anders word besproken.

Ik snap dat je er tegen op ziet, maar vaak valt het achteraf wel mee en kan het ook heel erg opluchten om er met iemand over te praten, die echt eens luistert en meedenkt. Succes!

Groetjes,
Simply Me

Badge

Hii, Thanks allemaal! <3

Reputatie 3
Badge +1

Hoi Isa.07,

Ik heb ook zo'n test gemaakt en hem toen eerlijk ingevuld. Na de test kreeg ik een apart gesprekje omdat ik in de test had ingevuld dat ik erg vaak stress hat. Ik ben toen via de GGD doorverwezen en heb nu professionele hulp. Ik ben mezelf heel dankbaar dat ik het eerlijk heb ingevuld, want ik voel me nu een stuk beter door de hulp die ik krijg. Maak je geen zorgen en vul de test gewoon in. Het komt vast wel goed en wie weet kan je daardoor net zo als ik betere hulp krijgen.

Hee Isa.07,

Als het goed is is vandaag diegene van de GGD (online) langskomen en moest je de vragenlijst invullen. Hoe is het gegaan?

Groetjes,
Simply Me

Badge

Hey allemaal,

beetje late reactie maar ja.

Eigenlijk is het gewoon goedgekomen, bedankt allemaal! <33

Hee Isa.07,

Fijn om te horen dat het eigenlijk gewoon is goedgekomen, super!

Groetjes,
Simply Me

Reageer