school trek ik niet

  • 16 April 2024
  • 1 reactie
  • 18 Bekeken

Reputatie 1
Badge

heyy ik heb echt heel veel moeite met school, ik zit nu in vwo 4 en de afgelopen jaren ben ik net op het randje overgegaan. van klas 1 tot klas 3 zat ik op een andere school, op mijn huidige school gaat het wel echt veel beter, ik heb veel vrienden, leuke docenten en eindelijk een echt sociaal leven. maar ik struggle echt al jaren erg met mijn mentale gezondheid en dat word steeds erger. het lukt me echt echt niet om te leren terwijl ik weet dat als je eenmaal begint het best makkelijk is om te doen maar het lukt me echt niet.  ik heb laatst hulp gezocht en ik heb nu gesprekken met een leerlingbegeleider waardoor ik minder toetsen hoef te maken, toch vind ik deze situatie echt superkut. ik sta nu net niet op overgaan maar ben bijna bespreekgeval. ik voel me zo schuldig tegenover mezelf want als ik nou gewoon iets had gedaan dit jaar zou ik nu niet weer hoeven te stressen over of ik over ga of niet, want ik weet van mezelf dat ik echt slim genoeg ben om het wel te halen, ik kan echt niet blijven zitten want dan moet ik ook een jaar langer thuis wonen en dat trek ik echt niet, naar havo gaan wil ik ook echt niet want ik wil gewoon gelijk door naar de uni om rechten te studeren. dus help wat moet ik doen??? ik voel me echt zo hulpeloos en ik wil weten of andere mensen ook ditzelfde probleem hebben


1 reactie

Reputatie 6
Badge +3

hey, 

je kunt dit. er zijn  bijna altijd mogelijkheden onvoldoendes op te halen zolang je motivatie toont om het jaar te halen. benadruk dat je héél graag over wilt. soms mag je een extra toets herkansen of krijg je een opdracht voor een essay of zo. voor extra punten. 

nu hoe het werk gedaan krijgen:

  1. beginnen is het moeilijkst, zoals jij al noemde. zodra je thuis komt van school of een tussenuur hebt ofzo, pak wat je wilt doen,  zet een timer op 2 minuten en werk die twee minuten.  zijn die twee minuten om, zet je een nieuwe timer op 5 min, daarna een van 15 min en zo voort. als je echt geen zin meer hebt om die opdracht te doen, ga door naar een ander opdracht, taak of vak en begin weer bij 2 min. 
  2. weinig doen is beter dan niets. je kunt beter alleen het boek doorlezen en geen opgaven maken dan geen van beiden.  je kunt beter 1 van de 2 hoofdstukken  leren dan geen. dus als je de dag voor een toets of opdracht denkt van ‘ik heb geen tijd meer dus ik kan net zo goed niets doen’ of ‘ik ga het toch niet af krijgen’  ga dan als nog  iets doen ook al is het weinig. kan het verschil maken.  lees desnoods alleen een samenvatting en gebruik punt 4. 
  3. geen focus door gedachten? zet muziek op (werkt het beste met koptelefoon). dat kan je afleiden, maar geeft eigenlijk altijd minder afleiding dan gedachtes. 
  4. tips voor toets maken: gebruik je binas voor scheikunde, bio en natuurkunde als je dat hebt.  veel antwoorden staan daar in of kun je gebruiken om het antwoord bijelkaar te puzzelen.  neem altijd een woordenboek mee bij toetsen. soms staat de definitie van een woord die je moet geven er in.  schrijf alles op wat je weet over het thema als je het antwoord op een vraag niet weet.
  5. zoek bijles als je lesstof hebt gemist doordat je deze niet begrepen hebt of gemist hebt tijdens de les. sommigen kunnen zelf stof inhalen met behulp van zelfstudie (lesboek en internetbronnen                                                                                                                                                                         -van  iemand uit 5 vwo die 6 vwo in gaat met alleen maar voldoendes, hoewel deze persoon geen huiswerk maakt en een spijbelaar is.  

Reageer