Vraag

school is te veel

  • 15 October 2020
  • 1 reactie
  • 123 Bekeken

Badge

Ik heb me gisteren ziek gemeld op school. Maar ik was niet ziek ik was gewoon moe. En soms moet je een dag vrij hebben (vind ik) maar ik overdrijf nu echt. En ik wordt echt gek in mijn hoofd. Nou ten eerste vandaag Ben ik iets vergeten ik besefte dat pas toen ik al op de helft van de weg naar school was. Ik begon zo te panikeren! Dat kwam ook doordat ik al 2 meldingen heb gehad (bij 3e moet je nablijven). Dus ik ging terug naar huis. Nu zit ik thuis te bedenken wat ik moet doen. Want het kan niet zo blijven. Maar ik ben gewoon heel emotioneel. 

ten tweede: dat eerste stukje van school past wel hier bij want ik ben het gewoon zat! Elke dag is hetzelfde! Ik sta op met tegenzin, ik ga naar school, op school is het saai, ik ga naar huis, maak huiswerk, eten, slapen. ELKE DAG! Ik heb ook niet zo veel vrienden daarom begin ik in mijn gedachten heel veel in mezelf gaan praten. En daardoor wordt ik gek ofzo?! Ik snap mezelf niet, ik weet niet wat ik leuk vindt, ik weet niet wat ik moet doen. Ik ben ook zo overbezorgd om me familie. Ik bid heel veel (ook als me moeder bijv. Gwn naar de winkel gaat) en ik kan bijna niet meer relaxen. 

Sorry als jullie dit niet snappen maar ik probeerde het zo goed mogelijk uit te leggen. Kort samengevat: er gebeurd TE veel in mijn hoofd en ik weet niet hoe ik dat moet stoppen.

Kiki


1 reactie

Hoi Kiki, 

Ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp dus reageer gerust!! 

Zoals ik het zo lees maak je je dus erg druk over school. Ik herken je hierin. Ben je misschien net als ik niet een beetje te perfectionistisch? Zelf word ik namelijk ook erg boos als ik iets vergeten ben (dat komt dus niet zo vaak voor) of twijfel ik ontzettend of een inleveropdracht wel goed genoeg is en kan ik er maar mee bezig blijven. Ik denk dat je op dat moment je gedachten moet verzetten. Tegen jezelf zeggen ik doe het goed genoeg en let eens op de ademhaling, leg je handen op je buik en adem zo rustig mogelijk! Vooral als je in paniek bent.

 

Daarnaast merk ik dus op uit je berichtje dat je niet zoveel vrienden hebt en je dagen een beetje saai zijn. Doe eens iets dat buiten je comfort zone valt. Dit hoeft niet iets groots te zijn maar praat een keer met iemand waar je normaal niet mee praat. Het geeft je echt een goed gevoel! En heb je veel hobby's of heb je een huisdier? Besteed iets meer tijd aan je hobby's en/of je huisdieren. Volg bijvoorbeeld met je hond behendigheidscursus of train je kat/konijn/etc. En daarnaast spreek wat vaker met je vrienden af. Dan ga je daarnaar uitkijken. 

Ook lees ik in je berichtje dat je op jezelf in praat. Bedoel je dan dat je overuren maakt en moeite hebt met relativeren? Je ziet alles veel erger dan het is? Ik had dit recent met de avond voor mijn mentorgesprek. Alleen maar bezig met de vragen die ik kreeg en dat ik geen domme antwoorden zou geven. En dan nog over een andere situatie dat ik iets niet goed zou doen. Dat mentorgesprek viel echt ontzettend mee en duurde nog geen 5 minuten. Alleen was Ik er wel meer dan een uur vooraf mee bezig geweest. Denk dan bij het volgende waarbij je moeite hebt met relativeren dat het andere ook ontzettend mee gevallen is en dat je je niet zo druk moet maken. 

 

Tot slot mijn laatste tip en niet iedereen is hier fan van maar probeer eens om te mediteren. Op YouTube heb je hele fijne van volgens mij  Sanny Verhoeven. Zodra ik het aanzet heb ik rust in mijn hoofd. Misschien helpt het voor jou ook wel. 

 

Ik hoor graag van je of je hier iets aan hebt en hoe het gaat!

 

Groetjes en een fijn weekend!

Reageer