Vraag

School gaat slecht (Depressie)

  • 28 October 2020
  • 3 reacties
  • 419 Bekeken

Badge

Beste Forumleden,

 

Laatste tijd zit ik in de knoop met mezelf. Geen echte vrienden, niet lekker thuis en school

gaat niet lekker.

 

Ik ben al mijn motivatie en concentratie kwijt op school en tijdens huiswerk. Ik haal slechte cijfers, met als dieptepunten 2 2en (Ik doe VWO, zit in de 3de).  Vanaf eind groep 8 voelde ik me eigenlijk al gepushed om vwo te doen, ik kon het toch wel volgens mijn ouders. Voor mijn CITO en IEP toets haalde ik havo(/vwo). 

 

De brugklas ging me best goed af (meestal 6jes en soms zevens en achten). Tweede ging me een beetje hetzelfde af. Nu zit ik in het 3de en ben ik al mijn motivatie kwijt, ik haal niet al te beste cijfers, en huiswerk kost (te) veel tijd en heb er simpelweg daarom ook geen zin in. Aangezien ik hierdoor minder tijd heb voor leuke dingen, maakt het allemaal een stuk erger. Hierdoor voel ik me slecht en voel ik vaak dat ik moet huilen, maar dat lukt dan niet. Ook wordt ik (een beetje) gepushed door mijn ouders om veel te leren en om NOG beter mijn best te doen, ookal probeer ik echt mijn best te doen. Ik ben ook het zin van het leven gewoon kwijt, ik zie voor mezelf gewoon echt geen toekomst.

 

Zelf zou ik het niet erg vinden om naar de HAVO te gaan, ik zie de universiteit niet zitten, en ook zijn talen niet mijn ding (behalve Engels). Maar als het ook maar 1 keer gaat over de HAVO of dergelijke gaat bij/met mijn ouders, worden ze gelijk boos en zeggen ze ´ Dat wil je zelf toch ook niet!?´ ookal zou ik dat wel willen. Ik weet alleen niet of dit echt gaat helpen en mijn problemen oplost. 

 

Ook ben ik laatst mijn allerbeste vriendin kwijtgeraakt, hiertegen kon ik alles vertellen, zo’n vriend(in) heb ik nu dus niet meer, dit laat me weer alleen en hulpeloos voelen. Ook is mijn band met mijn ouders ook niet echt fantastisch goed. Ze zijn echt niet gemeen ofzo, maar ik heb nooit zo’n echt liefde band gehad, ook vertel ik ze vrij weinig, dit wil ik gewoon niet, dat ligt volgens mij aan mijn ouders, maar dit zou ook altijd aan mij kunnen liggen.

 

Ik plaats dit op dit forum aangezien ik dit als mijn enige uitweg zie, en hulp zoek bij mensen van mijn eigen leeftijd. Weten jullie wat ik nu moet doen?

 

Alvast bedankt,

AnoniemeBoy


3 reacties

Badge

Beste anonieneboy,

 

Ik voel op dit moment precies hetzelfde gek genoeg, ik dacht zelfs even dat het mijn eigen reactie was XD.

 

Zou niet weten wat ik voor je kan betekenen maar weet dat je niet de enige bent!

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @AnoniemeBoy  en @Anoniem45524 ,

 

wat naar om te lezen dat jullie je allebei zo voelen! En jammer dat er nog niet zoveel gereageerd is op jouw topic, AnoniemeBoy.

Je zegt dat je graag met mensen van je eigen leeftijd hierover zou willen praten.

Misschien is de jongerenchat van de Kindertelefoon dan wat voor jou? Je kan dan chatten met mensen van 16, 17 of 18 jaar die als vrijwilliger bij de Kindertelefoon werken en die dus ook een training bij ons hebben gevolgd om op een goede manier met je te praten.

De jongerenchat is natuurlijk helemaal anoniem, net als de ‘gewone’ chat bij de Kindertelefoon.

De jongerenchat is elke dag open van 18:00 tot 20:00 , zie deze link: https://www.kindertelefoon.nl/chat 

 

Hopelijk kom je hier verder mee! Natuurlijk ben je ook altijd welkom om met een volwassen vrijwilliger van de Kindertelefoon te bellen of chatten, die zijn elke dag bereikbaar van 11:00 tot 21:00.

 

Veel sterkte en de hartelijke groetjes,

Marieke

De Kindertelefoon

Hey AnoniemeBoy,

Wat vervelend dat het niet zo lekker gaat.

Het lijkt me heel fijn als je niet op je goede plek zit op school. Het kan je denk ik helpen als je dit met je mentor en/of decaan bespreekt. Zij kunnen dan met je kijken of je misschien beter kan doorstromen naar Havo of dat er misschien dingen zijn die jou kunnen helpen op het VWO. Vooral de decaan heeft hier veel verstand van, voor dit soort dingen is die er juist. Je zou misschien kunnen beginnen met dit met je mentor bespreken en dan samen met je mentor of alleen met de decaan bespreken. Je mentor of decaan kan hier ook met je ouders over praten en je daarbij helpen. Daar kunnen je ouders niet zomaar omheen.

Je hoeft trouwens ook helemaal niet naar de universiteit als je vwo hebt gedaan, heel veel mensen gaan ook naar HBO ofzo. Het is maar net wat je zelf leuk en fijn vind. Als het goed is gaat school je helpen en begeleiden in het maken van deze keuze.

Echt rot dat je je allerbeste vriendin bent kwijtgeraakt. Ik weet helaas hoe dat is. Het beste is om er over te praten met anderen hoe je je voelt en wat het met je doet. En zeker nu niet alleen gaan zitten, maar proberen om goed contact te houden met andere vriendinnen of vrienden. En aangeven als het niet gaat. Toen ik dat had heb ik er niet zoveel over gepraat en heel erg mijn emoties opgekropt. Daardoor ging ik me eigenlijk alleen maar meer eenzaam en slechter voelen. Ik zou je dus aanraden om erover te praten of in ieder geval je emoties een plekje te geven. 

Het kan je misschien helpen als je voor jezelf een soort positief dagboek bij houd. Dat je elke dag een paar punten op schrijft waar je dankbaar voor bent of trots op bent of blij mee bent, wat je zelf bedenkt. Bijvoorbeeld dat je haar leuk zat of je had een leuk gesprek, lekker kopje koffie. Kunnen gewoon lekker simpele dingen zijn. Het klinkt misschien een beetje gek of simpel maar het zijn wel dingen die je kunnen helpen.

En voor school een planning maken met je huiswerk en genoeg pauzes en leuke dingen inplannen.

Houd dus contact met andere vriendinnen of vrienden en praat eens met je mentor of decaan. Die kunnen jou echt verder helpen!

Succes!

Simply Me

Reageer