Skip to main content

Hoi,

Ik ben bijna 16 en ik heb het idee dat ik schizofrenie heb. Ik zie mensen en wezens die niemand anders kan zien, ook hoor ik stemmen. Mijn ouders heb ik dit nog niet verteld (niemand weet het eigenlijk). Ik wil het liefst niet naar een psychiater, want ik denk niet dat mensen dit zullen begrijpen. Ik ben redelijk goed in school, en ik heb ook een bijbaan waar het goed gaat. De wezens die ik zie zijn niet menselijk, ze lijken een beetje op de wezens uit series en films zoals: Stranger Things.

Wat zal ik doen? Naar het ziekenhuis gaan, of mijn ouders het eerst vertellen?

 

Heey,

Ik zou het in eerste instantie met je ouders bespreken. Je kan ook (samen met je ouders) naar de huisarts gaan. Hij/zij kan jou doorverwijzen naar verdere hulp. Dit betekent uiteraard niet dat je moet stoppen met je school en/of werk dus daar hoef je je geen zorgen over te maken, al helemaal niet aangezien je aangeeft dat het goed gaat.

 

joeeeee


-onnodige quote verwijderd door de kindertelefoon-

Hey,

Maar als ik moet stoppen met school wat moet ik dan doen? Ik wil graag docent worden, en ik wil niet de rest van mijn leven niks doen omdat ik dat niet mag/kan. Ik houd ervan om actief te zijn en de `schizofrenie’ merk ik dat moment niet heel erg.

Liefs 

 


Je hoeft toch niet te stoppen met school. Ik bedoel dat kan nieteens. Ik ga er van uit dat je leerplichtig bent namelijk. Je leven zal niet veel veranderen als je het er met iemand over gaat hebben denk ik. Het enige is dat zij jou daar mee kunnen helpen.


Oh oké, ja ik ben pas 16 dus ik moet nog minimaal 2 jaar aan school. Ik zal proberen met iemand er over te praten. Dankjewel!:thumbsup_tone1:


Hey,

Ik zou het zeker zeggen maar je kan ook zonder je ouders naar de huisarts gaan als je het niet tegen ze durft te zeggen. Schizofrenie ontwikkelt zich meestal als jongvolwassenen (15/25 ofzo) en stel  je zou het hebben kan je er het best vroeg bij zijn want dan kan je meteen hulp krijgen en als je lang wacht kan het erger worden en heb je er later misschien meer last van.

 

:)


ik zie ook die wezens je bent niet de enige.


Hoi, ik heb dit ook en begin me nu soort van zorgen te maken. Waar ligt de grens? Wanneer moet ik actie ondernemen? Ik weet niet of ik stress of dat er echt wat met me is. Hoe heb je het opgelost?


Reageer