Scenario Rusland

  • 9 September 2023
  • 5 reacties
  • 121 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1

Hoi hoi, ik wil dus eventjes iets vertellen wat al lang door mijn hoofd spookt.

Ik ben hier niet bang voor, maar luister:

Zoals iedereen weet is er een oorlog in Oekraïne gaande..

Nu komt het, het gene wat al een jaar in mijn hoofd af speelt.

Ik denk na de oorlog in Oekraïne, als Poetin heeft gewonnen (Wat logisch zou zijn, Rusland heeft betere wapens en is een stuk groter) dat Vladimir Poetin wanneer zijn dood door ouderdom dichtbij komt dat hij al zijn kernwapens zult gebruiken op Europa en de rest van de wereld omdat hij uiteindelijk toch wel sterft door ouderdom.

Is dit een stomme gedachte? Dit zou best wel een scenario kunnen worden, denk ik..


5 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hey @Captain_Ijsbeer!

Meer dan de helft van Rusland is onbewoonbaar, dus een grote van het land wil niet zeggen dat het een oorlog gaat winnen. Hoe ze in Rusland een kernwapen kunnen gebruiken is heel anders dan in andere landen. Als Poetin zegt dat ze een atombom moet afvuren, dan moet iedere baas daaronder ook nog toestemming geven. Dus dan moeten meerdere mensen zegen dat ze een atombom afvuren. Ohja en Rusland heeft op het moment even sterke wapens als Oekraïne, doordat andere landen wapens leveren. Ik weet niet veel van leger ofzo maar dit is wel wat ik weet. Als goed is hebben ze van Jeugdjounaal hier ook een video over.

Liefs Caiya

Reputatie 7
Badge +18

Poetin wint ten eerste de oorlog in Oekraïne niet, misschien zal er ooit een vrede worden getekend maar de Oekraïense krijgsmacht is zodanig door het westen versterkt met superieure wapens t.o.v. het verouderde materieel van de Russen dat hij de miljarden op een gegeven moment toch echt beter kan gaan gebruiken om zijn binnenlandse problemen op te lossen. Het blijft armpje drukken en de veronderstelling dat Rusland betere wapens heeft klopt al niet, en in een ander stuk hier op het forum legt iemand al mooi uit waarom hij ze niet gaat gebruiken. Overigens heeft de NATO, de écht superieure militaire macht in de wereld, vorig jaar al richting Rusland laten doorschemeren dat als dat land chemische, biologische of kernwapens gaat gebruiken in Oekraïne, de NATO de complete Zwarte Zee vloot zal vernietigen en Oekraïne zal gaan helpen. Als dat gebeurt is de ramp niet te overzien. Het feit dat Rusland zich daar tot nu toe aan houd zegt genoeg. En omtrent kernwapens,ook de westerse wereld heeft er genoeg om de hele wereld 5 keer ofzo te vernietigen. Ik denk niet dat Poetin er dan erg veel aan heeft dat hij dat 7 keer kan. De technologische militaire voorsprong van het westen is voor hem in elk geval voorlopig onbereikbaar. Dit verzin ik niet, dit kun je eenvoudig nazoeken op zeer betrouwbare sites. Zelfs China bevestigd dat dat NATO veruit de grootste militaire macht is met een niet in te lopen technologische voorsprong. Niet voor niets is men daar zo gebrand op bijvoorbeeld onze Nederlandse chip technologie. 

Tartan 

Reputatie 7
Badge +4

Volkomen waar wat @Tartan13  zegt. Je kunt dit trouwens zelf ook makkelijk opzoeken. Zelfs mede door Rusland gefinancierde internationale sites van bv de UN bevestigen dit. En mocht je het dan nog in twijfel trekken, zoek op youtube de interview reeks met Putin ( zo heet hij op zn engels) maar eens op. Meerdere keren zegt hij daar zelf dat het westen voorop loopt en veel meer in huis heeft.  Graag wel een beetje bij de waarheid blijven ook al heb je zo te zien sympathie voor dat land ( dat scholen, kinderdagverblijven en ziekenhuizen met bommen bestookt......) 

Maiskolfje 

Reputatie 2
Badge +1

@Tartan13 Ik ben er vrij zeker van dat Rusland gaat winnen.

 

"Oekraïne kan alleen winnen met westerse steun, zo concluderen de Chatham House-onderzoekers, maar met huidige steunpakketten gaat dat nog lang duren. De militaire steun moet worden verdubbeld voordat het te laat is."

Rusland heeft kernwapens en zal waarschijnlijk niet bang zijn om die te gaan gebruiken. Poetin is al oud en zijn dood komt toch al dichterbij, en als Westerse landen zouden helpen zit Poetin lekker in zijn bunkertje.

Reputatie 7
Badge +17

Je kan veel van Poetin zeggen maar helemaal achterlijk is hij ook niet. De kans dat hij kernwapens gaat inzetten is bijna te verwaarlozen denk ik. Volgens mij heeft China ook al gezegd dat dat voor hen een stap te ver zou zijn. En China blijft nog steeds een van de belangrijkste bondgenoten van Rusland.

Hoe het in Oekraïne gaat aflopen is moeilijk te zeggen. Dat Rusland gaat ‘winnen’ lijkt me onwaarschijnlijk als je ziet hoe weinig vooruitgang ze hebben geboekt sinds vorig jaar. Ik denk dat de kans groter is dat er een wapenstilstand oid wordt afgekondigd waarbij Rusland een deel van Oekraïne in handen houdt. Maar daarvoor moet Zelensky dan weer beseffen dat hij de Russen niet 100% kan verdrijven en dat zie ik hem ook nog niet 1,2,3 toegeven.

Reageer