Vraag

Relatie met eten terugkrijgen

  • 22 February 2024
  • 2 reacties
  • 37 Bekeken

Reputatie 4
Badge +2

Heyhey, 

Ik heb de laatste tijd aan mezelf gemerkt dat ik me heel erg schuldig voel tegenover mijn lichaam, of nouja, ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven. Als ik dan bijvoorbeeld een simpel broodje met chocopasta, pindakaas, of jam ofzo eet dan kan ik alleen maar denken aan alle suiker die daarin zit en hoe dik er wel niet van word en hoe dik ik wel niet ben. Ik weeg iets van 55kg, en ik ben 15 jaar, ben ik dan dik? Wat vinden jullie? Misschien is het ook wel lastig om in te schatten hoor dat weet ik niet maarja. Alles wat ook tegen me gezegd word neem ik ONGELOFELIJK persoonlijk, na bijna 2 uur nadenken of ik van mezelf een klein bakje chips mag vroeg ik aan mijn ouders van ‘ja mag ik een beetje chips pakken’ en ze zeiden van ‘kan je ook iets anders doen dan alleen maar op je kamer liggen en dik worden? Je beweegt niet en ligt de hele dag in je bed.’ (voor meer uitleg moet je ff mijn andere topic checken over deze vakantie) ik mocht het uiteindelijk wel maar ik hoefde het al niet meer, omdat ik het gevoel heb dat mensen mij alleen maar raar aankijken als ik eindelijk iets heb wat ik wil eten. Ik probeer ook maaltijden te skippen, zoals ontbijt, en voor lunch neem ik ook maar 1 of 2  broodjes mee. ik wil heel graag afvallen maar ik hou eigenlijk ook van eten maar als ik dan het lekkere op het (bijvoorbeeld een snoepje of een twix ofzo) dan voel ik me meteen weer schuldig dat ik zoiets eet en dat ik mezelf ook alleen maar dikker maak. heeft iemand tips? Hoe je bijvoorbeeld snel kan afvallen ofzo? Iemand help mij alsjeblieft want ik vind lekker eten echt geweldig maar gewoon niet meer lekker lekker zeg maar. snapt iemand wat ik bedoel daarmee?

 

schaakgirlll

i don’t care about what you forget, but never forget to love yourself!💗


2 reacties

Reputatie 3
Badge

Hi hi,

Ik snap helemaal dat je ermee zit, maar zo erg is het niet.  Gewicht hoeft niet perse iets te zeggen hoe je eruit ziet! Ook heb ik een paar tips die je kunt toepassen:

Skip geen maaltijden, dan krijg je alleen maar meer trek, dan krijg je waarschijnlijk eetbuien en dan eet je misschien wel meer dan wanneer je je ontbijt gegeten had.

Zoek voor alternatieven voor verschillend voedsel. 100%pindakaas bijvoorbeeld! Ik vond het aan het begin een beetje raar maar je proeft bijna geen verschil. Ook kun je in plaats van een ongezond tussendoortje misschien iets anders eten/maken, zoals een smoothie(bowl) (megalekker). Wat ik ook weleens gedaan heb ik van wraps chips gemaakt. Duurt niet te lang en super lekker! Maar er zijn genoeg andere gezonde snacks die je kunt maken.

Vergelijk je zeker niet met andere. Ik vind het zelf ook echt moeilijk maar het lukt me steeds meer. Kijk naar jezelf en kijk wat je mooi aan jezelf vind. En het kan lastig zijn als je dat niet inziet, maar wacht dan af en het komt echt wel. Ik had nooit verwacht dat het mij zou lukken en ik heb binnen een paar maanden dingen opgemerkt aan mezelf waar ik heel tevreden mee ben. ( En dat soort dingen zijn echt niet egoistisch )

 

Ik hoop je geholpen te hebben, al is het maar een beetje.

Xoxo

 

Reputatie 2
Badge

Het is erg lastig om tips te geven, maar je kan ook als ontbijt een appel nemen bijvoorbeeld. En tuurlijk mag je jezelf trakteren op iets lekkers maar vergeet dan niet om ook nog iets gezonds te eten. Misschien zou je ook elke dag een rondje van 20/30 minuten kunnen lopen. En je hoeft je niet gelijk schuldig te voelen als je iets ongezonders eet

 

ik hoop dat dit helpt 

 

xxx Nadine

Reageer