Skip to main content

hai, ik heb hier al een tijdje niet meer echt geweest, maar blijkbaar ben ik terug.

het gaat de laatste weken eigenlijk best wel slecht. 

sinds mei heb ik de gesprekken met m’n psycholoog afgesloten want het ging beter, maar nu vraag ik me af of het eigenlijk wel beter ging. 

ik heb in de maanden sinds juni/juli eigenlijk altijd wel iets van self destructieve gewoontes gehad, of het nou teruggaan naar snijden, mezelf proberen uit te hongeren, mezelf slaan, m’n nagels in m’n huid drukken is, eigenlijk vanalles. het gaat ergens wel beter denk ik en het is niet zo erg als de eerste keer, maar mezelf voordoen alsof het goed gaat is zo ontzettend makkelijk dat ik er bijna bang van wordt. ik kan op de fiets op de rand van een complete breakdown zijn geweest, en dat het huis binnenlopen en gewoon vrolijk en normaal doen en dat gaat vanzelf. soms vraag ik me af of ik ook mezelf weet te overtuigen dat het beter gaat dan dat het gaat. 

de laatste 2 weken ofzo heb ik eigenlijk alleen maar in bed gelegen, als ik lessen heb volg ik ze wel  online en daarna gelijk weer onder de dekens liggen. als ik sport heb sleep ik mezelf daarheen en ik kan het daar ook echt wel redelijk leuk, maar het kost wel ontzettend veel energie. ik slaap ontzettend slecht en aan school doe ik al wekenlang zo goed als niks meer. ik krijg mezelf gwn echt niet zover soms doe ik wel iets creatiefs achtig, maar ook steeds minder. 

ik weet dat ik weer naar m’n ouders moet gaan, maar ik wil ze niet bang maken. 

ik ben niet echt meer suïcidaal, maar wil eigenlijk gwn dat alles even stopt. en om eerlijk te zijn zou ik iemand niet proberen te stoppen als ze een mes tegen m’n keel zouden zetten. 

Heey, 

Wat vervelend dat het weer slechter met je gaat :(

Je zegt het zelf al: “ik weet dat ik weet naar m’n ouders moet gaan”. Dat lijkt mij ook verstandig. Zij kunnen je helpen. Het lijkt me niet fijn om alleen met die gevoelens en gedachtes te zitten.


Hi, 

Wat vervelend dat t weer slechter met je gaat. 
Het lijkt me verstandig hierover te praten met bv je ouders of bv je huisarts. Je hoeft het niet alleen te doen en ik gun het je dat je hier niet alleen mee hoeft rond te lopen. Er is hulp beschikbaar en je mag die hulp accepteren. 

Ik hoop dat het snel wat lichter voor je mag worden. 


Als iemand die zelf uit een depressie en angststoornis is gekomen kan ik je wat tips geven:

1. Vertel de waarheid aan iemand die je vertrouwt. Dit kan je pschygoloog zijn, je ouders, een vriendin, klasgenoot, collega.  Ik weet dat het zo lastig is en je je schuldig of een last gaat voelen maar geloof me, dat ben je niet. Iedereen heeft hulp nodig, de ene meer dan de andere, het maakt je juist dapper om te vragen.

2. Stop de zelfmedelijden, je hebt misschien problemen en tegenslagen gehad, maar het leven gaat door. Om iedere dag thuis te blijven zitten en constant het excuus te gebruiken kom je er nooit (dit is geen negatieve aanval! :) 

3. Probeer een ritme te krijgen, sta iedere dag om 9:00 op, (ja ik weet het het is vroeg maarja!) En begin met ontbijt. Daarna verdien je een beloning, doe iets wat je leuk vind, geef jezelf een snoepje of kijk een film. Eet optijd middageten en beloon jezelf opnieuw. Wandel even een rondje om het huis voor frisse lucht, eet optijd avondeten met je ouders en vertel hoe je dag was. Ga optijd naar bed en laat je telefoon liggen, lees een boek voor het slapen of zet regengeluiden aan.

4. Wees positief, haal jezelf niet steeds naar beneden. Kijk in de spiegel en zeg "Ik heb het moeilijk gehad, maar ik ben er nu, ik ben hier en doe iedere dag mijn best en dat is genoeg". Probeer positieve mental health instagram account te volgen en verwijder iedereen die je negativiteit of onzekerheid geeft. Verwijder desnoods je Social media en begin helemaal opnieuw met alleen account die je een goed gevoel geven.

5. Groei gaat niet in een rechte lijn, er zullen dagen/weken tussen zitten dat je je niks waard voelt en dagen waarop je je super voelt en op de top van de wereld staat. Hoe klein de verbetering of veruitgang is, het blijft vooruitgang! 

 

You can do it! 🙂 Stay strong


Reageer